کتابخانه‌های عمومی را خانه به دوش نکنید

کتابخانه‌های عمومی مسکوت در کوچه پس کوچه‌های یک طرفه مجلس و دولت را چه بهتر که خانه به دوش نکنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ این روزها فضای ادبیات مسئله‌ای با عنوان اضافه شدن کتابخانه‌ها بر شهرداری‌ها مطرح شده است مسئله‌ای که طرح یا لایحه آن هنوز در مجلس و دولت مطرح نشده و جزئی از یادگارهای دولت قبل در مجلس است که به دولت جدید ارائه شده است.
 
اضافه شدن کتابخانه‌ها بر شهرداری‌ها در بین مسئولان دولت و مجلس مسکوت مانده است این در حالی است که عده‌ای تنها به دنبال به راه انداختن غوغایی در فضای آرام ادبیات هستند جدایی از اینکه این مسئله به سود یا ضرر فضای توسعه کتابخوانی کشور است بیان آن تنها عنوان کردن مسئله‌ای متروک در فضای فرهنگی جامعه است.
 
کتابخانه‌ها متولی‌ای بهتر از نهاد کتابخانه‌های عمومی نمی‌توانند داشته باشند تغییر حقوقی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با وجود سابقه کم آن نشانه‌ای از فرصت ندادن به یک سازمان برای بهبود اوضاع خود است این مسئله زمانی بهتر روشن می‌شود که بدانیم تنها نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نمی‌تواند میزان کتابخوانی را افزایش دهد.
 
واگذاری کتابخانه‌های عمومی کشور بر شهرداری‌ها در حالی که شهرداری‌ها در اجرای وظایف خود با مشکل مواجه‌اند و دراجرای طرح‌های خود با مسائلی مانند کمبود بودجه یا نبود درآمدهای کلان در اکثر شهرداری‌های ایران، ناتوان مانده‌اند بار اضافی بر دوش شهرداری‌ها‌ست اکثر شهرداری‌های کشور به مسئولیت‌های خدماتی و عمرانی خود می‌پردازند و کار فرهنگی برای آنها تعریف نشده است و واگذاری نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک مرکز فرهنگی بر این شهرداری‌ها عبث به نظر می‌رسد.
 
کسانیکه می‌خواهند فضای اضافه شدن کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها را در فضای فرهنگی جامعه ایجاد کنند و این مسئله مسکوت را یاد آوری کنند باید به توان تمام شهرداری‌های کشور نه تنها کلانشهرها توجه کنند.
 
فضای فرهنگی جامعه باید توسط افراد و سازمان‌های فرهنگی اداره شود و مدیریت فضای فرهنگی جامعه توسط نهادهای غیرفرهنگی واگذاری کار تخصصی به افراد غیر متخصص است و نباید جو مدیریت فرهنگ توسط نهادهای غیر فرهنگی را در جامعه راه انداخت.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: کتابخانه ، مجلس ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار