باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

همه قوانین جامع حمایت از معلولان در مازندران به درستی اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کم توان یا معلول به فردی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم، اختلال مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی وی ایجاد شود، به طوری که موجب کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

این گروه، شامل حسی نظیر مانند ناشنوا و نابینا، و همچنین معلول جسمی و معلول ذهنی هستند.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

طبق ماده ۲ قوانین جامع حمایت از معلولان، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود.

یکی از معلولان ساروی که معلولیت جسمی حرکتی دارد، می‌گوید: معلولیت محدودیت نیست، به شرطی که برای ما محدودیت ایجاد نکنند.
این شهروند ساروی افزود: برای رفتن به برخی پارکها، ادارات و بانک‌ها دچار مشکل می‌شویم.

این خانم ۳۸ ساله می‌گوید: چندین بار به علت نامناسب بودن رمپ‌ها از روی ویلچر به زمین افتادم.

رمپ‌های ساخته شده در معابر شهری مازندران نه تنها با وضعیت فعلی مورد استفاده معلولان قرار نمی‌گیرد بلکه ممکن است منجر به آسیب کسی شود که از سر خیرخواهی قصد کمک به معلول و جانبازان را دارند.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

مشکل رمپ‌های معلولان را از استاندار مازندران جویا شدیم.

محمد اسلامی استاندار مازندران در این باره در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اهمیت مناسب سازی معابر برای معلولان، می‌گوید: به شهرداری‌های استان ابلاغ شد که در ساخت و ساز‌ها تسهیل رفت وآمد معلولان توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: دولت به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی و کاهش معلولیت ها، غربالگری مناسب را در دستور کار قرار داد که اقدامات مهم دولت در این زمینه خدمت به همه آحاد جامعه است.

اسلامی گفت: جهت افزایش مهارت‌های زندگی و افزایش ضریب میل به زندگی معلولان برنامه‌ها باید به موقع اجرا شود.
حل مشکل اشتغال، خواسته مهم معلولان

طبق ماده ۷ قوانین جامع حمایت از معلولان، دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:

الف. اختصاص حداقل سه درصد از مجوز‌های استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و موسسات، شرکتها، نهاد‌های عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌نمایند به افراد معلول واجد شرایط.

ب. تأمین حق بیمه سهم کارفرما توسط سازمان بهزیستی کشور و پرداخت آن به کارفرمایانی که افراد معلول را به کار می‌گیرند.

ج. پرداخت تسهیلات اعتباری به واحد‌های تولیدی، خدماتی، عمرانی و صنفی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی در مقابل اشتغال افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌گردد.

د. پرداخت تسهیلات اعتباری خوداشتغالی (وجوه اداره شده) به افراد معلول به میزانی که در قوانین بودجه سالانه مشخص می‌گردد.

ه. پرداخت تسهیلات اعتباری (وجوه اداره شده) جهت احداث واحد‌های تولیدی و خدماتی اشتغال‌زا به شرکت‌ها و موسساتی که بیش از شصت درصد سهام و سرمایه آن‌ها متعلق به افراد معلول است.

و. اختصاص حداقل شصت درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی به افراد نابینا و کم بینا و معلولان جسمی، حرکتی.

ز. اختصاص حداقل شصت درصد از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه ها، شرکت‌ها و نهاد‌های عمومی به معلولین جسمی، حرکتی.

یکی از معلولان شهرستان فریدونکنار که با ۳۰ ساله و بیکار است، می‌گوید: مشکل اشتغال مهم‌ترین دغدغه ما معلولان است و از مسئولان تقاضا داریم با توجه به سطح تحصیلات ما این مشکل را رفع کنند.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

لایحه حمایت از حقوق معلولان در آستانه تصویب

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با بیان اینکه ایحه حمایت از حقوق معلولان در کمیسیون مشترک تصویب شد و هفته آینده به مجلس می‌رود، گفت: امیدواریم توسط نمایندگان مجلس به سرعت مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: مازندران همچنین پیشرو در کاهش معلولیت‌ها بوده و در زمینه توسعه مرکز توانبخشی روزانه، توسعه مراقبت در منزل و توانبخشی مبتنی بر جامعه در دستور کار این سازمان قرار دارد.

محسنی با بیان اینکه مازندران از استان‌هایی است که از تسهیلات بیشتری در زمینه اشتغال برخوردار است، گفت: زمینه اشتغال برای ۴۰۰ نفر از معلولان در ۶ ماهه نخست امسال فراهم شد.

وی افزود: برای مناسب سازی اصول اولیه لایحه‌ای جهت تشویق و ایجاد انگیزه دستگاه‌های اجرایی تدارک دیده شد که در جشنواره شهید رجایی با مناسب سازی فضا از امتیاز برخوردار خواهند بود که در سال ۹۷ بیشتر شرایط آن فراهم می‌شود.

محسنی گفت: تلاش داریم توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری را آغاز کنیم که مازندران جز استان‌های پایلوت در این زمینه است و همه معلولان از تجهیزات برخوردار می‌شوند.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: برای ساخت مسکن خانواده‌های دو معلول و بیشتر، ۳۰ میلون تومان تسهیلات بلاعوض با کمک بنیاد مسکن، خیران و بهزیستی پرداخت می‌شود.

محسنی افزود: مازندران از جمله استان‌های موفق در زمینه پیشگری از معلولیت‌ها است که توانست ۸۰ درصد کودکان زیر یک سال را در زمینه شنوایی سنجی و ۸۵ درصد کودکان سه تا پنج سال را غربالگری بینایی صورت دهد.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

وجود نقص در قانون حمایت از جامعه معلولان

سید سعید آرام مدیر کل بهزیستی مازندران در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به نقص‌های قانون حمایت از جامعه معلولان گفت: تصویب این قانون در سال ۸۳ با نقص‌هایی همراه بود که اصلاحیه آن تهیه شده و اکنون در پیچ و خم کمیسیون‌های مجلس معطل مانده است.

وی افزود: معلول حق دارد در جریان عادی جامعه زندگی کند و تصویب هرچه زودتر این اصلاحیه در صحن مجلس ابزاری برای احقاق این حق معلولان است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه معلولان باید از حصار معلولیت فراتر روند، گفت: اولین قدم در ارتباط جامعه با معلول نگرش مثبت مردم به آنان است که میتواند مشارکت فعال این اقلیت بزرگ را در جامعه ایجاد کند.

آرام افزود: اجباری شدن غربالگری ژنتیک و سه برابر شدن مستمری مددجویان از اقدامات خوب دولت جهت حمایت از معلولان بوده و در توزیع وسایل کمک توانبخشی نیز هیچ معلولی در نوبت نیست.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

تحویل ۵۰ واحد مسکونی به معلولان مازندرانی

۵۰ واحد مسکونی تحویل مددجویان مازندران شد و ۱۲۸ مسکن روستایی و ۱۳۵ شهری نیز آماده تحویل است.

آرام مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه طرح خانه دار شدن خانواده‌های دارای بیش از ۲ معلول از ابتدای سال ۹۴ مطرح شد، گفت: تاکنون ۱۲۸ خانوار روستایی و ۱۳۵ خانواده شهری شناسایی شدند که از این تعداد ۷۹ واحد روستایی و ۴۰ واحد شهری ساخته و به این خانواده‌ها واگذار شد.

وی افزود: بخشی از این واحد‌ها مربوط به مسکن مهر و بخشی دیگر بصورت خودمالکی بود که ۷۰ درصد طرح ساخت آن‌ها انجام شد.

آرام گفت: ۱۰۶ مرکز خدمات رسانی در مازندران وجود دارد که ۶۱ مرکز آن روزانه، ۲۴ مرکز شبانه و باقی مرکز ویزیت در منازل هستند.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به هماهنگی سازمان بهزیستی با سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، افزود: طرحی بین دو سازمان مطرح شده که در آن هیچ گونه مجوزی برای اماکن عمومی که در نقشه ساخت آن شرایط مناسب سازی برای معلولین دیده نشده، صادر نشود.

آرام در زمینه توانمند سازی جامعه معلولان و ایجاد زمینه زندگی مستقل برای آنان گفت: مازندران در چند سال اخیر رتبه برتر کشور را در ایجاد اشتغال برای معلولان کسب کرد و همین امر باعث شد بودجه ۱۴ میلیارد تومانی پارسال امسال به ۴۲ میلیارد تومان افزایش یابد.

اجرای نادرست قانون جامع حمایت از معلولان در مازندران

مازندران بیش از ۵۰ هزار معلول تحت پوشش بهزیستی دارد که معلولین جسمی و حرکتی ۴۵ درصد این جامعه را تشکیل می‌دهند و قرار است به زودی زمینه اشتغال برای ۲ هزار و ۵۰۰ معلول دیگر نیز فراهم شود.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.