در نشست خبری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» مطرح شد؛

نمایش ۲ اثر تاریخی ایرانی در نمایشگاه «موزه لوور در تهران» / قیمت بلیت ۵ هزار تومان است

نشست خبری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» صبح امروز در موزه ملی برگزار شد.

نمایش ۲ اثر تاریخی ایرانی در نمایشگاه «موزه لوور در تهران»به گزارش خبرنگار  حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری نمایشگاه «موزه لوور در تهران»  در موزه ملی برگزار شد. جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» گفت: نمایشگاه «موزه لوور در تهران» نحوه شکل گیری موزه «لوور» را در گذر زمان نشان می دهد. این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای آشنایی هر چه بیشتر ایرانیان با آثار فرهنگهای جهانی است.

وی افزود: موزه ملی رسالت دارد که فرهنگ و تاریخ ایران را به جهانیان نشان دهد. در چند سال اخیر ما آثار ایرانی را در اقصی نقاط جهان به نمایش گذاشتیم، اما همواره برای ایرانیان این سوال مطرح شده بود که چرا فقط آثار ما در کشورهای دیگر نشان داده میشوند. بنابر این ما از سال  ۱۳۹۴ تا به امروز ۳ نمایشگاه از آثار فرهنگی خارجی را در موزه ملی برگزار کردیم و نمایشگاه موزه لوور در تهران نیز چهارمین نمایشگاه از آثار فرهنگی است که در ایران برگزار می شود.

نوکنده اظهار داشت: در این نمایشگاه ۵۴ اثر از فرهنگهای باستانی روم، مصر، بین النهرین و هنرهای معاصر اروپا در معرض دید ایرانیان قرار می گیرد. ۲ اثر ایرانی نیز در نمایشگاه موزه لوور در تهران دیده می شوند که یکی از آنها تبر مفرغی کشف شده در منطقه چغازنبیل بوده و دیگری بیرقی است که در منطقه لرستان کشف شده است.

وی افزود: برخی افراد پرسیدند چرا آثار ایرانی به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه «موزه لوور در تهران» کم هستند و من در همینجا به آنها میگویم ما بیشتر می خواستیم آثار تاریخی فرهنگهای دیگر را به نمایش بگذاریم و نمی خواستیم زیره به کرمان بیاوریم. ۱۸  تابلو از عکاس کیارستمی نیز در کنار موزه لوور در تهران به نمایش گذاشته شده اند؛ البته کیارستمی نام این نمایشگاه را با تاثیر پذیری از تاریخ مصر انتخاب کرده است.

رئیس کل موزه ملی خاطرنشان کرد: ورودی نمایشگاه برای همه بازدیدکنندگان اعم از ایرانی و خارجی ۵ هزار تومان است.

در بخش دیگری از این نشست خبری ژان لوک مارتینز، رئیس موزه لوور، ساختمان موزه ملی را نماد همکاری ایران و فرانسه دانست و گفت: فرهنگ ایران تاثیر بسزایی روی فرهنگ کشورهای اروپایی داشته است و ایران در سال   ۱۳۸۴ به ما امکان داد که برای موزه لوور در ایران کار باستان شناسی انجام بدهیم.

وی افزود: امروز روابط تاریخی ایران و روسیه بار دیگر به روز شده است و این امر با برگزاری نمایشگاه قاجار در فرانسه و کاوش های باستان شناسی در نیشابور انجامیده است. برگزاری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» نیز نتیجه تفاهمنامه ای است که در سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه امضا شد. نمایشگاه «موزه لوور در تهران» آمیزه ای از باستان شناسی و هنر معاصر است. این نمایشگاه تنوع آثار نگهداری شده در موزه لوور را به ایرانیان نشان می دهد.

رئیس کل موزه لوور خاطرنشان کرد: لوور یک بنای سلطنتی و زنده است، زیرا همچنان آثار را جذب می کند. ما ۲۸ مارس نمایشگاه امپراتوری گل های سرخ را در موزه لوور برگزار می کنیم. این نمایشگاه به دوره قاجار اختصاص دارد و آثاری از موزه ملی و مجموعه فرهنگی و تاریخی گلستان را به نمایش می گذارد.

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه ها و اموال منقول تاریخی در ادامه نشست خبری نمایشگاه «موزه لوور در تهران» گفت: فرانسه تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شد و ما اهمیت خاصی به فرانسه می دهیم. پروتکل همکاری های ما با فرانسه بسیار گسترده است و نمایشگاه «موزه لوور در تهران» نیز اهمیت زیادی دارد. همکاری موزه لوور و موزه ملی ایران کمک کرد که برای اولین بار یک همنشینی فرهنگی شکل بگیرد. امیدوارم که دیپلماسی فرهنگی بیشتر از این در کشور ما فعال شود. زبان فرهنگ موثرتر از زبانهای دیگر است.

در ادامه نشست، مارتینز، رئیس موزه لوور در پاسخ به این سوال که «چرا آثاری کشف شده در ایران بدون توافق از ایران خارج شدند و سرستونهای آپادانا در شوش خرد شدند»،گفت: برخلاف آن چیزی که گفته شد، باید بگویم با بررسی سایت های باستان شناسی بزرگ در ایران متوجه می شویم که کشورهای زیادی در آن سایتها همکاری می کنند و فرانسه نیز از این امر مستثنی نیست. در مورد ایران نیز فرانسه به صورت قانونی در کاوش های باستان شناسی حضور داشت و باستان شناسان فرانسوی در اواخر قرن ۱۹ در ایران بودند. البته آثار کشف شده در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شدند و برخی از آثار کشف شده نیز به عنوان تشکر در موزه لوور به نمایش گذاشته شدند.

 وی در مورد نحوه رعایت مسائل استاندارد لازم در موزه های ایران گفت: موزه ملی ایران موزه بسیار بزرگی است و همه استانداردها به خوبی در اینجا رعایت می شود.

رئیس کل موزه لوور در پاسخ به این که آیا آثار نمایش داده شده در موزه لوور دبی، آثاری هستند که داعش از عراق و سوریه دزدیده است»، گفت: این امر در اساس شایعه است و اینکه این آثار از داعش خریده شده باشد، کذب محض است.

 مارتینز ادامه داد: موزه لوور در هر سال حدود ۲۰۰۰  اثر را به امانت می دهد و در آینده نیز چند نمایشگاه را در خارج از فرانسه برگزار میکند. ما در خصوص نمایش آثار لوور در خارج چند منطق داریم. در آمریکا و چین به طور مرتب نمایشگاه داریم و به زودی نمایشگاهی را در توکیو برگزار می کنیم. تعداد آثار موجود از فرهنگهای دیگر در موزه لوور هم باعث می شود که نمایشگاهی از آثار موزه لوور را در آن کشورها برگزار کنیم. به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه در مصر، یونان، لیبی و تونس را در دستور کارمان قرار داده ایم.

 نوکنده،رئیس کل موزه ملی در خصوص تقویم کار موزه ملی در سال ۲۰۱۸ گفت: ما نمایشگاهی را در آذرماه با عنوان «ایران مهد تمدن» در هلند برگزار می‌کنیم. با همکاران آلمانی نیز به نتیجه رسیده‌ایم که نمایشگاهی از آثار آن‌ها را در ایران برگزار کنیم.

وی ادامه داد: همکاری ما با موزه لوور تفاهمنامه میان سازمان میراث فرهنگی و موزه لوور است که بخشی از آن مختص به موزه ملی است و بخش های دیگر آن به صنایع دستی و میراث فرهنگی مرتبط است.

مارتینز رئیس کل موزه لوور در بخش دیگری از سخنانش گفت: تفاهمنامه موزه لوور و موزه ملی ایران به ما امکان می دهد که تبادل پرسنل هم داشته باشیم و در قالب این تفاهمنامه توانستیم در مورد تاریخچه تعاملات فرهنگی ایران و فرانسه صحبت کنیم.

وی ادامه داد: موزه لوور سالانه ۲۰۰ میلیون یورو را به خود اختصاص می‌دهد که بخشی از این هزینه مستقیم از طریق دولت تأمین می‌شود و بخش دیگر آن را از طریق فروش بلیت تأمین می‌کنیم.

مارتینز در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون ۲۵۰ نفر در بخش نگهداری از آثار تاریخی در موزه لوور کار می‌کنند.

 

انتهای پیام/

  برگزاری نمایشگاه «ایران مهد تمدن» در هلند در سال ۲۰۱۸

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۴ اسفند ۱۳۹۶
چرا 5تومان؟؟؟ خیلی کمه که
Iran (Islamic Republic of)
Nasim
۰۹:۱۹ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
اشکال داره ارزون باشه همه این اثار رو ببینن
آخرین اخبار