رئیس کمیسیون آموزش مجلس:

بخشی از بودجه آموزش و پرورش باید صرف شبکه شاد شود

منادی گفت: شبکه شاد فرصتی برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت است بنابراین بخشی از بودجه آموزش و پرورش باید صرف این شبکه شود.

به گزارش حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نهمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دو سویه بین وزارت آموزش ‌و پرورش و دستگاه‌های مختلف کشور و با موضوع «گفتگو بر محور تحول» با حضور وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای معاونین، مدیران کل آموزش و پرورش استان و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش کشور به صورت ویدئو کنفرانس از طریق شبکه شاد برگزار 

در این نشست علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه عنصر اساسی در آموزش و پرورش معلم است، اظهار کرد: معلم موتور محرکه آموزش و پرورش است و باعث حرکت جامعه می‌شود.

او با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا و تعطیلات مدارس آموزش و پرورش در حال یک تغییر اساسی است، گفت: شبکه شاد جریان آموزش و پرورش کشور را در شرایط تعطیلی مدارس زنده نگه داشت اما سوالی که مطرح می‌شود این است آیا معلمان برای شرایط جدید مجازی آمادگی دارند؟. بنابراین باید برآورد شود چند درصد معلمان کشور توان استفاده از آموزش مجازی را دارند.

منادی با بیان اینکه باید آمار دقیقی از استفاده کنندگان واقعی شبکه شاد احصاء شود، گفت: شبکه شاد فرصت مناسبی برای ارتقاء نظام تعلیم و تربیت کشور است بنابراین  بخشی از بودجه آموزش و پرورش باید صرف شبکه شاد شود تا این شبکه استقرار یابد.

او با بیان فعالیت‌های کمیسیون آموزش برای آموزش و پرورش گفت: تقاضای رایگان شدن اینترنت شاد و درخواست سیم کارت مجازی از مهمترین این درخواست‌ها بوده است که به دولت ارائه شد و باعث رایگان شدن اینترنت شبکه شاد شد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به نحوه جذب نیروی انسانی، بیان کرد: نمی‌توان فردی که ۱۰ تا ۱۵سال از عمر خود را صرف کاری می‌کند و حق و حقوقی برای آن‌ها ایجاد می‌شود به راحتی با او فسخ قرارداد کرد. مجلس در مورد ساماندهی نیروی انسانی موافق است و امیدوار است در این سال‌ها آموزش و پرورش نیرویی خارج از قاعده به کار نگیرد.

طرح رتبه بندی با یک فوریت برای بررسی به کمیسیون آموزش ارسال شده است

او با اشاره به اینکه طرح رتبه بندی با یک فوریت در صحن مجلس مصوب و برای بررسی به کمیسیون آموزش ارسال شده است، گفت: در دولت هم لایجه رتبه بندی برای تصویب به کمیسیون اجتماعی دولت رفته است. امیدواریم لایحه رتبه بندی قبل از نهایی شدن بودجه ۱۴۰۰ مصوب شود تا منابع مالی آن در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در حاشیه جلسه دیدار با وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: در آستانه فصل بودجه باید تلاش کنیم با اوضاعی که به لحاظ اقتصادی پیش آمده است، آموزش و پرورش بتواند هزینه‌های خود را تأمین کند به ویژه از جهت اینکه شیوه آموزش عوض شده است.

او افزود: مدرک دوم فرهنگیان با تلاش مجلس حل شد و بودجه آن در صحن علنی رأی آورد و موانع رفع شد همچنین در بحث رتبه بندی معلمان نامه به هیئت دولت داده شد و پیگیر هستیم تا لایحه آن به مجلس بیاید.

کنکور نظام قدیم یکسال دیگر تمدید شود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره تمدید کنکور نظام قدیم، گفت: از شورای سنجش و پذیرش دانشجو تقاضا داریم با توجه به شرایط خاصی که داریم کنکور نظام قدیم را یک سال دیگر تمدید کنند و به سمتی حرکت کنیم که کنکور حذف شود. از ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای گرفته‌ایم تا کنکور کارشناسی ارشد در بیش از ۹۰ درصد رشته‌ها حذف شود و رشته‌های کم رقابت بدون آزمون باشد.

منادی ادامه داد: آماده‌ایم برای رفع مشکلات آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار بگیریم و آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است را محقق کنیم و در برنامه پنج ساله هفتم توسعه نیز برنامه‌های خوبی را برای آموزش و پرورش پیش بینی کنیم. بودجه ۱۴۰۰ این وزارتخانه که اولین بودجه قرن جدید است باید خوب و موثر باشد تا بتواند به کیفیت بخشی آموزشی کمک کند.

او درباره مصوبه مجلس برای تعیین تکلیف معلمان حق التدریس ورودی ۹۲ به بعد و اینکه آیا این برخلاف سند تحول بنیادین و جذب معلم به روش غیراستاندارد نیست، گفت: ما اعتقادی به جذب معلم خارج از دانشگاه فرهنگیان نداریم و با تمام قدرت پای این ایستاده‌ایم تا افرادی را جذب کنیم که از این مسیر می‌گذرند، اما معلمان حق التدریس تا سال ۹۱ تعیین تکلیف شده‌اند و آن‌هایی که بعد از سال ۹۱ هستند مانند مربیان پیش دبستانی و برون سپاری‌ها مشکلی است که در پی حل آن هستیم تا زحمات آن‌ها نیز هدر نرود و از سوی دیگر سند تحول بنیادین نیز عملیاتی شود.

منادی ادامه داد: به زودی این موضوع در کمیسیون آموزش بررسی خواهد شد تا ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا این افراد به حقشان برسند و دانشگاه فرهنگیان نیز معیار محکمی برای ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش حفظ شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار