آخرین وضعیت توفان حاره‌ای در جنوب سیستان و بلوچستان/قطعی برق هشت نقطه از شهرچابهار/ اسکان اضطراری ۵۸۰ نفر

براساس آخرین بروزرسانی نقشه هواشناسی توفان حاره‌ای از عصر جمعه آغازشده و تا روز دوشنبه ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، چرخند حاره‌ای همچنان در مسیر سواحل جنوب سیستان و بلوچستان در حرکت است و مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی آن باید چند اقدام انجام دهند.

شرایط چابهار همچنان ناپایدار و دریا ناایمن است

رییس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت: با وجود فاصله حدود ۲۲۰ کیلومتری چشم توفان از سواحل سیستان و بلوچستان همچنان شرایط چابهار ناپایدار و ناایمن است.

 محمدرضا سالاری فنودی رییس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت: بر اساس تحلیل آخرین تصاویر دریافتی ماهواره و بررسی نقشه‌های هواشناسی به نظر می‌رسد توفان شاهین تا ساعات آینده به سواحل شمال کشور عمان نزدیک‌تر شود و در نهایت پس از طی مسیر حدود ۸۰ کیلومتری به خشکی برخورد کند.

وی افزود: طوفان شاهین یک توفان درجه یک حاره‌ای است که تا کنون بیشینه سرعت آن در فراساحل حدود ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است.

رییس اداره هواشناسی دریایی چابهار ادامه داد: این طوفان، دریای عمان را به شدت مواج کرد به طوریکه ارتفاع موج در نزدیک سواحل چابهار حدود سه متر برآورد شده است.

وی اظهارداشت: هم‌اینک طوفان در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری از خط ساحل مقابل خود در ایران و حدود ۷۵ کیلومتر از خط ساحل مقابل خود در عمان قرار دارد و در حال حرکت به سمت جنوب غرب است.

سالاری افزود: در مجموع شرایط جوی دریای عمان تا تنگه هرمز نامناسب بوده و دریا به طور کامل مواج و متلاطم است.

توفان شاهین چابهار

ادامه تلاش‌ها برای نجات صیادان مفقود شده در دریای عمان

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: عملیات جستجوی برای یافتن صیادان گرفتار طوفان در سواحل سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد.

شهرکی مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: صیادان که تعداد آن‌ها براساس حدس و گمان ۵ نفر است روز گذشته دچار حادثه شدند و تلاش برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

شهرکی در خصوص جزییات حادثه گفت: روز گذشته یک لنج صیادی به علت نقص فنی در حین ورود به اسکله پسابندر متوقف می‌شود که درپی آن یک لنج دیگر بدون هماهنگی برای نجات آن می‌رود.

وی افزود: در حین برگشت دو لنج به دیوار صخره‌ای برخورد می‌کنند و متاسفانه هر دو لنج غرق می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، گفت: چهل نفر آمار اولیه صیادان این دو لنج بودند که ۳۵ نفر به سلامت برگشتند و از دیروز تا این لحظه تیم‌های امداد و نجات همه پای کار هستند که بتوانیم افراد مفقود شده را پیدا کنیم.

شهرکی با بیان این که از بامداد امروز با فاصله گرفتن توفان حاره‌ای از سواحل جنوبی استان اوضاع آرام‌تر شده است، افزود: دیشب قطعی‌های برق داشتیم، اما الان مشکلات برطرف شده است و مسیر‌های مسدود شده ریمدان و بریس - نگور با فروکش کردن آب تا ساعاتی دیگر شرایط مطلوب تری خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: همچنان تاکید بر ممنوع بودن هر گونه فعالیت دریایی است تا زمانی که وضعیت عادی شود.

صیادان مفقود شده توفان شاهین

 

انسداد محور‌های فرعی ریمدان و سه راهی بریس به نگور

محور‌های فرعی ریمدان و سه راهی بریس به نگور به علت طوفان و بارندگی شدید مسدود شد.

 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان اعلام کرد:  محور‌های فرعی ریمدان و سه راهی بریس به نگور بدلیل طوفان شاهین و باران شدید مسدود شده است.

مسیرهای جنوب سیستان و بلوچستان و توفان حاره ای

 

در ساعات آینده اوج بارش‌ها را در جنوب سیستان و بلوچستان خواهیم داشت

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، منصور بیجار معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان صبح امروز در جلسه مدیریت بحران سیستان و بلوچستان که در فرمانداری چابهار برگزار شد تاکید کرد: در ساعات آینده اوج بارش‌ها را خواهیم داشت و باید در نوار ساحلی محدودیت تردد وجود داشته باشد تا دچار خسارت جانی نشویم.

منصور بیجار گفت: مسوولان به‌صورت جدی برای مقابله با طوفان ورود کرده‌اند و وضعیت مناطق مختلف به صورت لحظه‌ای رصد می‌شود.

وی بر تخلیه روستا‌های در معرض خطر تاکید کرد.

رییس اداره هواشناسی چابهار نیز گفت: در چند سال اخیر این پنجمین طوفان حاره‌ای است که اتفاق می‌افتد و همیشه شاهد خسارت‌ها و تخریب زیرساخت‌ها بوده‌ایم.

محمدرضا سالاری فنودی افزود: طوفان فعلی بنام شاهین بارندگی خوبی داشته به‌طوریکه در مناطق بریس ۴۴، باهوکلات ۱۸، ریمدان ۲۶، نگور دشتیاری ۲۶، شهرچابهار ۱۱ و برخی مناطق تا ۱۰ میلمتر بارش باران داشتیم و ارتفاعات راسک و قصرقند نیز بارش‌هایی داشته‌اند.

وی گفت: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی امروز دید افقی از یک تا سه کیلومتر، وضعیت جوی ابری، مه آلود و غبارآلود و وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: همچنین سمت و سرعت باد از شمال شرق تا جنوب شرق ۴۰ تا ۴۵ گاهی بیش از ۵۰ نات و ارتفاع موجب از ۱۰ تا ۱۲ و گاهی ۱۵ متر پیش‌بینی می‌شود.

رییس اداره هواشناسی چابهار گفت: سرعت طوفان کاهش پیدا کرده و به سمت سواحل عمان رفته است و تا فردا رگبار و باران پراکنده را در سطح سواحل و شهرستان‌های چابهار، زرآباد، دشتیاری وکنارک خواهیم داشت.

علیرضا شهرکی رییس ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هم در این جلسه گفت: فرمانداران و بخشداران گزارش‌ها را به موقع به این ستاد ارسال و در حال آماده باش بوده و به مشکلات مردم رسیدگی کنند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز گفت:: تیم‌های ارزیاب و افراد با تجربه سیل ۹۸ در منطقه آزادچابهار مستقر هستند و خدمات لازم را ارائه خواهند کرد.

عبدالرحیم کُردی اعلام کرد: در ۶ نقطه پایگاه پشتیبانی مستقر هستند و با استقرار ۱۲۰ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با این ستاد همکاری خواهیم داشت.

کُردی همکاری نکردن برخی مردم در جابجایی از مسیر رودخانه را یکی از مشکلات عمده عنوان کرد که با توجه به این موضوع، امکان خسارت وجود دارد.

جلسه مدیریت بحران چابهار

 

۴۰ میلیارد تومان به برق سیستان و بلوچستان خسارت وارد شد

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر توفان شاهین پست و تیر‌های برق زیادی در چابهار و کنارک آسیب‌دیده و طبق نخستین برآورد‌ها میزان خسارت حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

علیرضا شهرکی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: خسارت‌ها در حوزه طوفان در حال برآورد است و کمی زمان می‌برد، اما با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و نظارت ایشان بر روی اقدامات انجام شده در نهایت جمع‌بندی این خسارت‌ها انجام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه طوفان در مناطق چابهار، کنارک و زرآباد باد نسبت به روز گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است افزود: آخرین وضعیتی که از طوفان چرخنده شاهین داریم این است که از منطقه دور و به سمت کشور عمان متمایل شده، ولی تا ظهر امروز همچنان پیش‌بینی وزش باد را خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بارش باران در زرآباد همچنان ادامه دارد تصریح کرد: شرایط نسبت به روز گذشته کاملا ثابت شده، اما به تمام فعالیت‌های دریایی تا زمانی که شرایط به صورت کامل مساعد نشود به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد.

خسارت برق ناشی از توفان شاهین

فاصله ۸۰ کیلومتری طوفان شاهین با محل احتمالی برخورد به ساحل

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت: بر اساس تحلیل آخرین تصاویر دریافتی ماهواره و بررسی نقشه‌های هواشناسی، فاصله طوفان شاهین با محل برخورد احتمالی حدود ۸۰ کیلومتر است.

محمدرضا سالاری فنودی رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت:طوفان شاهین یک طوفان درجه یک حاره‌ای است که تا کنون بیشینه سرعت آن در فراساحل حدود ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت برآورد شده است.

وی افزود: این طوفان دریای عمان را به شدت مواج کرد به طوریکه ارتفاع موج در نزدیک سواحل چابهار حدود ۳ متر برآورد شده است.

سالاری افزود: هم اکنون طوفان در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری از خط ساحل مقابل خود در ایران و حدود ۷۵ کیلومتر از خط ساحل مقابل خود در عمان قرار دارد و در حال حرکت به سمت جنوب غرب است.

رئیس اداره هواشناسی دریایی چابهار گفت: به نظر می‌رسد طوفان شاهین تا ساعات آینده به سواحل شمال کشور عمان نزدیک‌تر شود و در نهایت پس از طی مسیر حدود ۸۰ کیلومتری به خشکی برخورد کند.

وی افزود: با وجود فاصله حدود ۲۲۰ کیلومتری چشم طوفان از سواحل چابهار، همچنان شرایط چابهار ناپایدار و ناایمن است.

سالاری فنودی گفت: در مجموع شرایط جوی دریای عمان تا تنگه هرمز نامناسب بوده و دریا به طور کامل مواج و متلاطم است.

نقشه هواشناسی

توفان شاهین همچنان در دریای عمان فعال است

علی ملاشاهی رئیس گروه پیش بینی و هشدار هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توفان شاهین که دیشب به نزدیک‌ترین فاصله به سواحل جنوب ایران رسید، پس از ادامه حرکت غرب سوی خود، به سمت جنوب-جنوب غرب متمایل شد.

وی گفت: در حال حاضر توفان در حوالی مرکز دریای عمان قرار دارد و به سمت جنوب غرب در حرکت است.

وی گفت: اکنون توفان در فاصله حدود ۱۸۰ کیلومتری چابهار قرار دارد و با سرعت حدود ۱۰ کیلومتر برساعت به سمت جنوب غرب و سواحل کشور عمان در حرکت است.

وی افزود: فاصله گرفتن توفان از سواحل جنوب استان به معنی پایان شرایط مخاطره آمیز نیست، همچنان شرایط دریای عمان برای فعالیت‌های دریایی به شدت نامناسب است و توصیه می‌شود تا زمان عادی شدن شرایط همچنان فعالیت‌های دریایی ممنوع باشد.

همانطور که انتظار می‌رفت توفان شاهین مخاطرات جوی زیادی برای سواحل و برخی مناطق دور از ساحل ایجاد کرد.

مرکز پیش بینی هواشناسی استان در حال دریافت داده‌های بارش توفان است و به محض تکمیل داده ها، میزان بارش‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

 

توفان حاره ای

 

۵۸۰نفر توفان زده در کنارک اسکان اضطراری داده شدند

میربهاالدین مدیرعامل هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۵۸۰ نفر به دنبال صدور دستور تخلیه روستا‌های در معرض خطر توفان حاره‌ای «شاهین» در شهرستان کنارک اسکان اضطراری داده شدند.

وی گفت:باهدف جلوگیری از خسارت‌های جانی دستور تخلیه روستا‌های در معرض خطر توفان حاره‌ای صادر شد و مقدمات اسکان ضروری در منطقه ایجاد شد.

هلال احمر

 

پلیس آماده امداد رسانی و تأمین امنیت مردم

مسئولان، مدیران و تمامی نهاد‌های دولتی و غیردولتی از دو روز گذشته که زبانه‌های توفان حاره‌ای شاهین خود را به سواحل دریای عمان رسانده در آماده‌باش کاملند و برای مدیریت بحران تلاش می‌کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان چابهار با اشاره به شروع توفان و بارش شدید باران در شهرستان‌های جنوب شرق استان از آمادگی پلیس برای امداد رسانی به مردم و پیشگیری از هر گونه نا امنی در صورت وقوع سیل و اتفاقات ناگوار احتمالی خبر داد.

سرهنگ ابراهیم کوچک زائی فرمانده انتظامی شهرستان چابهار، گفت:  توفان  شاهین  از ساعاتی پیش در شهرستان چابهار و دیگر شهرستان‌های همجوار آغاز که با بارش شدید باران و آب گرفتگی معابر در بیشتر نقاط شهرستان همراه بوده است.

وی بیان داشت: پلیس شهرستان از چند روز قبل و بلافاصله پس از اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع توفان درسطح شهرستان و احتمال وقوع سیلی ویرانگر، آمادگی کامل را در این خصوص کسب و تمهیدات لازم را برای مواجهه با هر گونه حادثه ناگوار ناشی از توفان و همچین امداد رسانی به مردم و حفظ و تأمین امنیت اموالشان اندیشیده است.


بیشتر بخوانید


سرهنگ کوچک زائی با بیان اینکه کارکنان انتظامی شهرستان‌های جنوب شرق استان از اولین ساعت بارش باران در کنار ماموران امدادی حاضر و در حال یاری رسانی به شهروندان هستند افزود: با تلاش پلیس، نظم و امنیت در کلیه این مناطق برقرار بوده و خوشبختانه هیچ گونه مشکل امنیتی خاصی در این مناطق گزارش نشده است.

مراکز اسکان اضطراری در پی تشدید توفان شاهین در حوزه‌  سواحل مکران ایجاد شده است

جانشین ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: در صورت شدت بیشتر توفان  شاهین   از مراکز اسکان اضطراری استفاده خواهد شد.

بیجار جانشین ستاد مدیریت بحران استان و شهرکی مدیرکل ستاد بحران استانداری در نشستی با حمید الدین یوسفی فرماندار کنارک که در محل فرمانداری برگزار شد  در خصوص آخرین وضعیت خدمات رسانی در شرایط توفان شاهین در حوزه‌ شهرستان کنارک برنامه ریزی لازم را صورت دادند.

جلسه مدیریت بحران

منصور بیجار جانشین ستاد مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان در این نشست گفت: تمام تدابیر لازم جهت اسکان اضطراری احتمالی در شهرستان‌های حوزه سواحل مکران و بویژه کنارک صورت پذیرفته و قایق‌ها و لنچ‌ها نیز به نقاط امن منتقل شده اند.

وی افزود: باتوجه به تمهیدات اندیشه شده در شهرستان کنارک در صورت نیاز افراد حاشیه نشین شهر در اماکن از پیش تعیین و تجهیز شده اسکان داده می‌شوند.

 در پایان جانشین ستاد مدیریت بحران استان و مدیر کل دفتر بحران استانداری به همراه فرماندار کنارک و اعضا ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان کنارک از اماکن اسکان اضطراری در محل سالن ورزشی شهید حیدرنیا و اسکله صیادی کنارک و نحوه‌ی خدمات رسانی در شرایط بحران بازدید کردند.

 ستاد مدیریت بحران بخش مرکزی نیکشهر تشکیل جلسه داد

به منظور آمادگی و اقدامات پیشگیرانه  جلسه ستاد مدیریت بحران بخش مرکزی نیکشهر به ریاست محمد بلوچ زهی بخشدار مرکزی تشکیل شد.

 محمد بلوچ زهی بخشدار مرکزی نیکشهر در جلسه هماهنگی ستاد مدیریت بحران این بخش گفت: به منظور انجام آمادگی‌های لازم در شرایط بحرانی و لزوم پیشگیری‌های اولیه، جلسه ستاد مدیریت بحران بخش مرکزی با حضور رئیس کارگاه قطعه شماره ۲ راه آهن پایدار سازان، رئیس شرکت راه سازی امید بتنه  نیکشهر به ملوران و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل دفتر بخشداری مرکزی برگزار شد.

او گفت: تاکید شده است که تمامی دستگاه‌ها آمادگی لازم در مواجه با هرگونه حادثه احتمالی را داشته باشند و برای مقابله با مخاطرات طبیعی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

بخشدار مرکزی نیکشهر افزود: با توجه به پراکندگی شهرستان و کمبود لجستیکی از مالکان ماشین آلات سنگین مستقر در روستا‌ها می‌خواهیم تا همکاری لازم را در مواقع اضطراری با ستاد مدیریت بحران داشته باشند.

محمد بلوچ زهی در ادامه با قدر دانی از شرکت‌های راه آهن و راه سازی مستقر در بخش عنوان کرد: دو کارگاه شرکت راه آهن پایدار سازان و شرکت راه سازی بتنه  امید، آمادگی خود را برای کمک به مردم در مواجه با مخاطرات مختلف طبیعی اعلام کرده اند.

بخشدار مرکزی نیکشهر اظهار داشت: مدیران حاضر در جلسه نیز با بیان نیاز‌ها و اقدامات انجام شده  از آمادگی و همراهی خود با مردم در مواقع بحرانی خبر دادند.

پنج صیاد در پی توفان پسابندر دشتیاری سیستان و بلوچستان مفقود شدند

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: پنج صیاد ۲ لنج شکسته شده در پی توفان در بندر پسابندر از توابع دشتیاری در ۱۰۰ کیلومتری چابهار مفقود شدند.

عطاالله رییسی معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان اظهار داشت: یک لنج صیادی دچار نقص فنی شده و یک لنج دیگر با ۱۶ سرنشین که برای نجات و هدایت لنج به حوضچه بندرصیادی وارد دریا می. شوند در مسیر دچار توفان شده و طنابی که لنج را بکسل کرده بود پاره و به پنکه لنج برخورد می‌کند.

غرق شدن لنج صیادی

وی افزود: متاسفانه توفان ۲ لنج صیادی را به صخره می‌کوبد و در پی آن ۲ لنج شکسته و غرق می‌شوند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان افزود: متاسفانه ۱۶ سرنشین ۲ لنج صیادی بعد از حادثه به دریا می‌زنند و ۱۱ نفر خودشان را به ساحل می‌رسانند و پنج صیاد باقی‌مانده همچنان بعد گذشت بیش از ۱۰ ساعت مفقودی خبری از آنان نیست.

وی تصریح کرد: عملیات جستجوی صیادان در بندر پسابندر ادامه دارد.

رییسی گفت: متاسفانه توفان حاره‌ای شاهین خسارت زیادی به زیرساخت‌های بنادر صیادی و سوله‌های ماهی وارد کرده و سقف برخی از آنان را کنده است  که برآورد خسارت بعد از توفان انجام و اطلاع رسانی خواهد شد.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات سیستان وبلوچستان با اشاره به اینکه ۲ لنج شکسته و غرق شده ارزش هر لنج بیش از ۱۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ هزار صیاد و یک هزار لنج و هزار و ۵۰۰ قایق در چهار شهرستان چابهار، دشتیاری، زرآباد و کنارک در حال فعالیت هستند.

وی گفت: هشدار‌های لازم هواشناسی درخصوص منع تردد شناور‌ها به صیادان داده شده و لنج و قایق‌ها به مکانی امن انتقال داده شده‌اند.

قطعی برق هشت نقطه از شهرچابهار وارد دهمین ساعت شد

قطعی برق هشت نقطه از محلات مختلف شهرچابهار وارد دهمین ساعت شد و مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند.

 محمودرضا اکبری رییس اداره برق چابهار علت قطعی برق چندین ساعته را سیم پارگی، سیل، طوفان و در پی آن شکسته شدن درختان و آسیب به شبکه برق عنوان کرد.

محمودرضا اکبری افزود: چندین تیم برق در نقاط مختلف شهر چابهار در حال تلاش برای رفع مشکلات هستند.

معاون عمرانی فرماندار چابهار نیز اظهارداشت: متاسفانه وزش شدید باد موجب قطع درختان و سیم پارگی شبکه برق شده و جاری شدن روان آب برخی کانال‌های آب را بسته و تردد را برای شهروندان سخت کرده است.

عبدالغفور هوت افزود: تمامی دستگاه‌های اجرایی به همراه امکانات، تجهیزات و ماشین آلات در حال آماده باش و خدمات رسانی هستند.

وی ادامه داد: بیش از هشت نقطه از شهر برق قطع شده و در حال تلاش برای رفع مشکلات هستیم.

عادل شجاعی از ساکنان بلوار صیاد چابهار می‌گوید: از ساعت ۱۲ برق قطع شده و همچنان ادامه دارد.

علی جدگال دیگر شهروند چابهاری نیز گفت: از ساعت ۱۰ صبح تا کنون برق قطع شده و پیگیری‌ها به نتیجه نرسیده است.

خدابخش عزیزی از ساکنان محله باع شهرداری اظهارداشت: تردد در این محله بدلیل حجم زیاد آب و بسته شدن کانال آب و عدم استانداردسازی در ساخت معابر و کوچه‌ها برای مردم بسیار سخت است.

قطعی برق در سیستان

مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی توفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان گفت: توصیه می‌شود مردم برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی توفان به هیچ عنوان برای عکاسی یا تفرج به سواحل نزدیک نشوند چراکه در حال حاضر بهترین اقدام در خانه ماندن است.

ریگی تصریح کرد: همچنان بر عدم فعالیت‌های دریایی اصرار داریم و توصیه می‌کنیم تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت دریایی در جنوب استان انجام نشود.  

وی با بیان اینکه سازه‌های غیر ایمن در زمان مخاطره جوی بسیار تهدید کننده هستند  گفت: مردم عزیز از سازه‌های غیرایمن فاصله بگیرند و در صورت سکونت در این سازه ها، حتما محل اسکان خود را تغییر دهند و به جای امن بروند.

دبیر توسعه هواشناسی کاربردی سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که بنابر ملاحظات شغلی خود هنوز در نزدیکی بنادر قراردارند، به مکان‌های امن‌تر منتقل شوند. اگر شرایط انتقال به جای امن فراهم نیست، به هوش باشند و در صورت افزایش شدت پدیده‌های مخاطره آمیز فورا منطقه خطر را ترک کنند.

ریگی عنوان کرد:فعالان بخش‌های عمرانی، کشاورزی و تأسیسات نیز مراقب باشند و نسبت به استحکام بخشی به سازه‌ها در حال ساخت اقدام و در صورت شرایط نامساعد جوی کارگاه‌های عمرانی و گلخانه‌ها را ترک کنند.

وی با بیان اینکه مردم عزیز از فعالیت‌های کاری در ارتفاعات به ویژه ساختمان‌های نیمه کاره خودداری کنند، گفت: کارگاه‌های عمرانی و ساختمان‌های نیمه کاره به دلیل وزش باد‌های شدید و احتمال سقوط اشیاء، به هیچ عنوان امن نیستند.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تأثیر چرخند حاره‌ای تنها مربوط به سواحل نیست، بلکه اکثر مناطق نیمه جنوبی استان را با شدت و ضعف در بر می‌گیرد.

ریگی افزود: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش یابی و مدل‌های جوی برخی اثرات مخاطره آمیز این چرخند شهرستان‌های چابهار، کنارک، دشتیاری، زرآباد، فنوج، قصرقند، سرباز، نیکشهر، جنوب ایرانشهر، بزمان، سراوان، سیب سوران و مهرستان را با شدت‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: مخاطرات جوی مورد انتظار از طوفان شامل بارش‌های شدید، رعد و برق و صاعقه، تندباد‌های شدید، سیلاب، بالاآمدن آب دریا و رودخانه‌های فصلی، افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن دریا است.

رییس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: مردم عزیز مناطق تحت تأثیر سامانه در روز‌های پیش رو به ویژه در زمان فعالیت سامانه  از قرارگیری در حریم رودخانه‌های فصلی حتی رودخانه‌های خشک بپرهیزند.

ریگی ادامه داد: صعود به ارتفاعات به دلیل وزش باد‌های شدید، احتمال برخورد صاعقه و رعد و برق، بارش‌های شدید و گردوخاک شدید ممنوع است. دامداران نیز از هرگونه چرای دام به ویژه در ارتفاعات خودداری کنند.

وی تصریح کرد: مردم عزیز آخرین وضعیت چرخند و هشدار‌های احتمالی هواشناسی را از سازمان هواشناسی، صدا و سیما و دیگر رسانه‌های رسمی دنبال کنند.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار