کاروانسرا و بازار طلا و جواهر کرمان احداث می‌شود

فرآیند زنجیره ارزش طلا و گوهرسنگ از تولید تا مصرف در کاروانسرا و بازار طلا و جواهر امام خمینی (ره) کرمان اجرایی می‌شود.

 با تفاهم‌نامه مشترک شهرداری کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، کاروانسرا و بازار طلا و جواهر کرمان در زمینی به وسعت ۱۷ هزار مترمربع جنب مسجد تاریخی امام خمینی (ره) در میان بافت تاریخی شهر کرمان احداث می‌شود.

در جلسه صبح امروز ۲۷ خردادماه تفاهمنامه مشترک ساخت کاروانسرا و بازار طلای کرمان بین شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شهرداری کرمان در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری

 محمدمهدی فداکار استاندار کرمان در مراسم امضای این تفاهم‌نامه عنوان کرد: استان کرمان علی‌رغم ظرفیت‌های معدنی، مصرف و مجموعه‌های آموزشگاهی طلا و جواهرات، اما در حوزه ساخت طلا و جواهر فعالیتی نداشته است.

وی افزود: مصرف طلا در استان کرمان نسبتا بالااست و از سویی ظرفیت‌های معدنی در جنوب استان و پسماند‌های مس برای استخراج طلا هم دارد و همین مسئله دلیل محکمی برای تولید و ساخت طلا و جواهر در استان است.

استاندار کرمان گفت: زمین شهرداری واقع در خیابان امام به دلیل محدودیت‌های میراثی و بافت تاریخی تاکنون بلاتکلیف مانده بود که با ساخت کاروانسرا و بازار طلا و جواهر، علاوه بر آغاز کاری جدید در استان، نوسازی محیط پیرامونی و تحول در آبادی منطقه را خواهیم داشت.

فداکار با تاکید بر اینکه بنای اصلی کروانسرا و بازار طلا و جواهر کرمان بر ساخت و تولید است، تصریح کرد: نظرات تخصصی صنف و آموزشگاه‌ها نیز گرفته می‌شود.

استاندار کرمان در خصوص فعالیت مراکز رشد و فناوری گفت: پارک علم و فناوری استان مستقل شده و ساختمان قدیم معاونت عمرانی استانداری در میدان عشاورا به پارک استان اختصاص می‌یابد تا شرکت‌های فناور در قدم اول مستقر شوند. 

فداکار، ساخت کاروانسرای طلا در کرمان را یادگار خیر و آغازی بر بهره‌برداری از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در صنایع پایین دستی معدنی و مس دانست.

هدف کاروانسرای طلای کرمان، بازار‌های داخلی و خارجی است

امیر حسن‌زاده با اشاره به اینکه مصرف سالانه طلای ایران، ۱۲۰ تن است که ۷۰ درصد آن بازیافتی بوده و مابقی از طریق طلای جدید تامین می‌شود، گفت: در حالی که ایران کشوری معدنی محسوب می‌شود؛ اما در حوزه طلا فعالیت چندانی صورت نگرفته است.

او افزود: در جنوب استان کرمان و شهرستان فاریاب، پروانه بهره‌برداری ۲ محدوده معدنی طلا داده شده که یک کارخانه احداث و محدوده‌ای هم در حال ساخت است.  

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان  با اشاره به عیار خوب طلا در استان کرمان، بیان داشت: استان کرمان در قدیم تولید کننده طلا بوده؛ اما اکنون این صنعت در کرمان فعال نیست و به سمت استان‌های اصفهان و یزد رفته است.  

او  گفت: ۲ کشور چین و هند، ۶۰ درصد تولید طلای دنیا را دارند و اشتغال بالایی را ازاین صنعت ایجاد کرده‌اند.  

حسن زاده  به لزوم راه اندازی صنایع پایین دستی مس در کرمان گفت: صنعت پایین دستی که سریعا به جواب می‌رسد، طلا است.  

او با اشاره به اینکه پسماند‌های آندی شرکت مس درصد مناسبی از فلزات گرانقیمت همچون طلا، نقره، مولیبدن و ... را دارد که می‌توان از آن‌ها ارزش افزوه ایجاد کرد، افزود: دانش استحصال و تولید طلا در استان کرمان وجود دارد؛ بنابراین به شرکت مس پیشنهاد شد تا کاروانسرا و بازار تولید طلا در کرمان راه اندازی شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان با اشاره به تفاهمنامه مشترک شهرداری کرمان و شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه برای ساخت کاروانسرا و بازار طلا و جواهر گفت: مبنای اصلی ساخت این کاروانسرا، تولید طلا و جواهرات است و قصد داریم تا شمش با برند شرکت مس تولید شود و در کشور به عنوان طلاساز کار کنیم.

حسن‌زاده با بیان اینکه کارگاه‌های ساخت طلا در این مجموعه دیده می‌شود، بیان داشت: نگاه این بازار در آینده بازار‌های خلیج فارس است و این توانایی در ظرفیت‌های معدنی و بچه‌های کرمان با وجود آموزشگاه‌های طراحی و تولید طلا وجود دارد.

تطابق بازار طلا و جواهر کرمان با بافت تاریخی 

سعید شعرباف شهردار کرمان نیز گفت: بنای اصلی بر تولید طلا و جواهر کرمان است؛ اما فضای فناوری و نوآوری، آموزشی و بخش نمایشگاهی نیز در نظر گرفته شده است. 

او افزود: سیما و منظر و تطابق با بافت تاریخی شهر کرمان و مسجد امام خمینی (ره) به صورت حداکثری در کاروانسرا و بازار طلا و جواهر کرمان منظور می‌شود. 

شعرباف با بیان اینکه بزرگ ترین زمین در بافت تاریخی کرمان در اختیار مجموعه گذاشته شده است، بیان داشت: بنا کاملا هم پیوند با بافت تاریخی ایجاد  می شود؛ یعنی بنایی که از معماری تا کاربری متناسب باشد. 

اعلام آمادگی مس سرچشمه برای ایجاد مرکز رشد صنعت مس 

محمد عابدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه نیز گفت: از دغدغه‌هایی که در استان معدنی کرمان باید لحاظ شود، صنایع پایین دستی، فراوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره ارزش است. 

او افزود: در تولید فرایند مس کاتد، پسماند آندی ایجاد می‌شود که حاوی عناصر اقتصادی بسیار ذیقیمتی است که ارزان قیمت‌ترین آن طلا و نقره است؛  اما متاسفانه سال‌های طولانی به آن توجه نشده است.

عابدی نژاد گفت: اول کار ایجاد کارخانه فراوری است که با مشارکت طرف‌های ایرانی و خارجی بتوانیم طلا و نقره و تمام عناصر اقتصادی و نادر در این پسماند آندی را استحصال کنیم.

او با اشاره به اینکه یکی از محور‌ها در بازار طلای کرمان بحث طلا و نقره است، بیان داشت: می‌خواهیم، شمش طلا تولید کنیم و این بازار عاملی برای تولید طلا و جواهر مورد استفاده مردم شود. 

 مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه  تصریح کرد: آمادگی داریم پارک علم و فناوری و مرکز رشد صنعت مس را در شهر کرمان ایجاد کنیم. 

بزرگ ترین شرکت اکتشافی ایران در استان کرمان تاسیس می‌شود

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت:  با پیگیری‌هایی که در چند ماه اخیر انجام شد، اتحادیه کشوری در کرمان، یک تشکلی ذیل اتاق بازرگانی تحت عنوان اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در کرمان تشکیل و کار خود را در کرمان شروع کرده است.

او با اشاره به اینکه در پارسال با اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، بسیاری از مشکلات طلافروشان برطرف شد، افزود: ظرفیت‌های صنعت طلا در کشور زیاد است و اشتغال‌زایی خوبی هم می‌تواند ایجاد کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار