تکلیف میدان نفتی آرش در میان سه ضلع عربستان، کویت و ایران چه خواهد شد؟

میدان گازی آرش در سال ۱۳۴۶ توسط یک شرکت ژاپنی کشف شد، اما حدود ۴۰ درصد آن در شمال خلیج فارس و استان بوشهر قرار دارد.

اگرچه در سال ۱۳۴۶ توسط یک شرکت ژاپنی کشف شد، اما حدود ۴۰ درصد آن در شمال خلیج فارس و استان بوشهر قرار دارد. میدان گازی آرش که البته قسمت عربی آن به «الدوره» شناخته می‌شود حدود ۵۷۰ میلیارد متر مکعب ذخیره گاز و حدود ۳۱۰ میلیون بشکه نفت ظرفیت دارد.

 در قرن‌های ۱۹ و ۲۰ که انگلیس بر ایران مسلط بود ایران امتیاز دریایی خود را به شرکت نفت انگلیس و ایران و کویت این امتیاز را به شرکت رویال داچ شل اعطا کرد که این دو امتیاز در بخش شمالی میدان گازی آرش همپوشانی دارند و همین امر نیز موجب سالها اختلاف را فراهم آورد کمااینکه بخش‌هایی از این میدان در محدوده آب‌های تعیین حدود نشده میان ایران و کویت قرار گرفته است و گفتگو‌های متعدد میان این سه کشور اگرچه بر مبنای کنوانسیون تعیین حقوق دریایی کشور‌ها بود، اما به هیچ توافقی منتهی نشد و سالها اختلاف میان ایران و عربستان کویت را برآن داشت تا سهم ایران را از این میدان گازی نادیده انگارد. در این میان البته تعلل دولت تدبیر و امید را نیز نمیتوان نادید گرفت چرا که با شروع دولت یازدهم این دو کشور از ایران درخواست کردند که وارد مذاکرات شود اما دولت روحانی از این اقدام سرباز زد.

آغاز بی اعتنایی کویت به حق ایران

این اواخر کویت نتایج یک لرزه نگاری انجام شده توسط شرکت شل را بهانه کرد تا بلکه بتواند خط مرزی جدیدی را تعیین کند و بر همین اساس مدعی است که ساختمان آرش یا همان الدوره به طور کامل در بخش عربی قرار دارد ادعاهایی که البته با ادعای سابق این کشور مغایرتی چشمگیر دارد چرا که  احمد ناصر المحمد الصباح وزیر خارجه سابق کویت در فروردین سال قبل گفته بود: میدان گازی الدوره (آرش)، یک موضوع ۳ جانبه بین ایران، کویت و عربستان است. با این حال اما سعد البراک وزیر نفت کویت طبق همان سند زلزله نگاری کذایی مدعی شده که کشورش و عربستان درباره میدان نفتی آرش از حق انحصاری برخورداراست.

البته این صحبت ها از سوی مقامات کشورمان چندان نیز بی پاسخ نماند برای مثال ناصر کنعانی سخنگوی وزات خارجه کشورمان در این باره گفت: میدان نفتی آرش به همراه تحدید حدود دریایی، از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت است و آخرین دور مذاکرات در این باره در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در سطح مدیران ارشد وزارت خارجه دو طرف، برگزار شد.

محمد جواد اوجی وزیر نفت کشورمان نیز در این باره گفته است: ایران چندین میدان مشترک نفت و گاز با کشور‌های همسایه دارد و ذره‌ای از حق خود در بهره‌برداری از میدان آرش کوتاه نمی‌آید. وی این را هم افزود که جمهوری اسلامی خواهان بهره‌برداری یکپارچه و مشترک از این میدان است.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته است: بیانیه سازمان همکاری خلیج فارس درباره منطقه نفتی آرش و یا الدوره نشان می‌دهد که کشورهای حوزه خلیج فارس فهم دقیقی از جغرافیای منطقه ای ندارند. این بیانیه باعث ایجاد شکاف خواهد شد. این بیانیه زمانی منتشر شد که سفارت رژیم صهیونیستی در بحرین گشایش یافت و حضور وزیر خارجه رژیم صهونیستی در بحرین نشان از این دارد که پشت این بیانیه ها از جمله بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و همچنین جریان سازی های کشورهای عرب عضو شورای همکاری خلیج فارس برآورد فشار رژیم صهیونیستی و آمریکاست و این رژیم در پشت این بیانیه قرار دارد؛ بنابراین این بیانیه نمیتواند تغییری در واقعیت های منطقه ای داشته باشد.

علاوه بر این  رضا میرابیان سفیر پیشین ایران در کویت در خصوص اختلاف مرزی پیش آمده در میدان گازی آرش، گفت: اخیراً در موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران با طرف کویتی مذاکره دارد و نه با طرفی دیگر. این بدان معنا است که اختلاف مطرح میان ایران و کویت است نه با ایران و کویت و عربستان. در واقع کویت به دنبال آن است تا با کشاندن پای عربستان به مذاکرات موقعیت ثقل خود را به دو بر یک افزایش دهد که ایران این موضوع را نپذیرفته است. حالا اگر بخشی از این میدان گازی میان کویت و عربستان قرار دارد آن به ما ارتباطی ندارد و در این خصوص ما اختلافی با سعودی‌ها نداریم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۱۷ آذر ۱۴۰۲
نامش آرش پس فقط مال ایران است وبس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۶ آذر ۱۴۰۲
هیچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
هی میگن بحرین فلان ان ازخزر ان ازحقابه ها این ازمیدان نفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
مرز خودمون با ارمنستان نمیتونید حفظ کنید حق آب از طالبان نتونستید بگیرید سهم حداقل بیست درصد دریا خزر نگرفتید باکو از حق سهم ایران تونست کلی نفت و گاز استخراج کنه پولدار بشه و ماشین جنگی درست کنه
جزایر زرکوه و آریانا رو از امارات حتی جرات ندارید بیانیه بدید مال ماست
بعد از خط قرمز ها فقط حرف میزنید
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۷:۲۶ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
درود .
باید این جملات شما را با طلا نوشت .
فقط یک مشت لاف زن متوهم.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۸:۳۳ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
نگران نباش ایران اسلامی عزیزمان ابرقدرت جهانیست و مقتدرانه قدرتمندانه قاطعانه همشو فتح می کنه هنوز تا فتح همه قله های آرمانهای ارزشی ایران اسلامی اندکی فاصله داریم به زودی تمامی استانهای شمالی چند صد هزار هکتاری که در قرارداد ننگین ترکمانچای و گلستان در زمان قاجاریه های وطن فروش از خاک ایران اسلامی جدایش کردند همگیش را ایران اسلامی پس خواهد ستاند حق آبه را هم جاری ساری خواهد کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
یه حق آبه رو نتونستن از گروه تروریستی طالبان بگیرن اونوقت انتظار دارید میدان گازی رو از کویت بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
من همیشه سعی کرده ام مطالبی بنویسم که مفید برای مسئولین باشد کار گردهی شامل کارشناسان نیروی دریایی،وزارت خارجه و شرکت نفت
ودیگر ارگان های ذی ربط تشکیل گردد وبعد از بررسی شواهد تاریخی و قرار دادها مرزی و باذاستناد به قوانیین دریایی با مسولین ذیربط کشورهای مورد نظر بررسی گردد ومذاکره گردد و اینطور که بنظر میرسد آنها هم اهل مذاکره هستن وتمام شبهات با انها حل گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
عربستان کمبود آب داره ، باید آب میدان نفتی بدین عربستان
ایران نفت کمتر از عربستان داره پس نفت بدین به ایرانی ها
کویت هم جمعیت کم داره ، کارگرهای پالایشگاه شب برن کویت بخوابند این طوری همه نفع میبریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
بیش از۴۰٪ از حجم مخزن مشترک ارش،درابهای ایران عزیز قرار دارد برابر قوانین،هیچ کشوری حق بهره برداری ندارد مگر با توافق همه کشورهای ذینفع.بی اعتنایی به حقوق حقه ایران درمیدان ارش میتواند پیامدهای ناگواری برای کشورهای خاطی که بدون ملاحظه وتوافقی اقدام به استخراج منابع زیربستر می نمایند داشته باشد که کمترین پیامد ان،ارجاع موضوع به دیوان داوری خواهدبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
خیلی ساده و با احترام می شود این پرونده را به دادگاه‌های بین‌الملی برد و برنده شد چون خط مبنا و مبدا در این قسمت از سواحل جزیره خارک طبق اصول بین الملی تعیین مرز آبی شروع می شود. تمام جزایر کشورها در تعیین مرز آبی موثر هستند و طبق قوانین بین الملی در محاسبه مرز اقتصادی آبی قرار می گیرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
ببینید میرابیان چطور اظهار نظر کرده و هانی زاده چگونه ؟!! ضمن تشکر از آقای مهرابیان بخاطر اظهارات سنجیده اشان ،
آقای هانی زاده کشورهای همسایه را بی شعور اطلاق می کند که این بهیجوجه از یک کارشناس مسائل سیاست خارجی و به اصطلاح دیپلمات پذیرفته نیست !!!
و در بسیاری از موارد مشکلات بزرگ از اشتباهات کوچک شروع می شود !!! و.....
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۰:۳۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : فقط یک کلام ختم کلام یا میدان نفت گاز آرش در خلیج فارس هست یا نیست اگر هست صفر تا صدش مال کشوری است که خلیجش بر گرفته از استان پهناور فارسش است و نام آرش هم برگرفته از کمانگیر معروف ایران باستان آرش کمانگیر است ایران اسلامی عزیزمان بیش از این جایز نیست با این عربهای حوزه خلیج فارس مماشات اقماض کند کل خلیج فارس تمامیت آبهایش هیچ مرزی برای ایرانیان نداشته و ندارد و نخواهد داشت و هر آنچه برون درون آبهای خلیج فارس است همه مطعلق به ایرانیان است اون شیخ نشین عربی کویت هم غلط کرده حق حقوق مسلم ایران اسلامی را نادیده گرفته حق ندارد ذره ایی از میدان نفتی گازی آرش برداشت کند عربستان سعودی هم حق ندارد در خلیج فارس ذره ایی از نفت گاز ایرانیان برداشت کند آمریکایی‌ها نکبت را باید با خار خفت ذلت از خلیج فارس ایرانیان بیرونشان کنید و در ورودی خروجی تنگه هرمز ناوگان‌های جنگی ایران باید مستقر شوند و فقط کشتیهای تجاری با اجازه و پرداخت مبالغ مشخص حق حقوق ورودی به خلیج فارس ایرانیان اجازه ورود خواهند داشت ایران اسلامی خودش می تواند از تمامیت آبهای خلیج فارس بدون مرز بندی مندرآوردی این عربهای حوزه خلیج فارس امنیت آبهای کل خلیج فارس را تامین کند و باید تمامی شیخ نشین های حوزه خلیج فارس مانند کویت ابوضبی قطر امارات متحده عربی بابت تامین امنیت کل آبهای خلیج فارس به ایران اسلامی سالیانه مالیات کلانی پرداخت کنند نقش ایران اسلامی در خلیج فارس ایرانیان اینگونه باید می بوده و باید اینگونه باشد تا ارواح نیاکان باستانی ایران کهن متمدنین تمدن ساز از ایرانیان عصر معاصر نوین راضی خشنود شوند چرا که اینگونه خلیچ فارس اداره می شده و بوده و باید اینگونه عمل کنید نه اینکه به شیخ نشین ها که بنده نام کشور هم رویشان نمی گذاریم باج دهید و منابع ذخایر خلیج فارس را با آنان شریک شده ایید شیخ نشین های بادی نشین‌های عربی هیچ حق حقوقی در منابع ذخایر کلیت خلیج فارس نداشته و ندارند و نخواهند داشت ایرانیان بهشان لطف کرده اند که بتوانند در بنادر آبهای خلیج فارس برای خودشان ماهیگیری و تفریح کنند ولی حق نداشتند نیروی نظامی دریایی خارجی و داخلی در خلیج فارس ایرانیان به راه بی اندازند و آبهای خلیج فارس را مرز بندی اختصاصی کنند و باید داروبساطهایشون جمع پاکسازی شوند فقط حق دارند برای معیشتشان ماهی گیری کنند و تفریح کنند هیچ حق حقوق دیگری این شیخ نشین های عربی نداشته ندارند بحرین رو هم باید پس بگیرید از دزدان انگلیسی تا بماند مابقیش . افتااااااااااااااااااااااااد حالا برو دو تا روشن شید التماس تفکر و عمل خردمندانه مقتدرانه قدرتمندانه قاطعانه . چو ایران نباشد تن من مباد .
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۲:۰۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : برای تکمیل گفته های فوق الذکر نظر بنده حقیر باید اینگونه باشد که حتی همان ماهیگیری در بنادر شیخ نشین ها هم باید زیر نظر کامل اداره شیلات خلیج فارس ایران اسلامی باشد و هیچ نیروی امنیتی پلیسی انتظامی نظامی دریایی هوایی به غیر از نیروهای پلیسی امنیتی ارتشی سپاهی بسیجی ایران اسلامی عزیزمان نباید در خلیج فارس وجود و حضور داشته باشند برای اجرای نظم امنیت کامل صفر تا صد خلیج فارس مطعلق به ایرانیان . چو ایران نباشد تن من مباد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
حتما،به روی چشم قربان اگر اوامر ،دستورات وفرامین دیگری در این فقره دارید حتما بفرمایید تا غلامان و چاکران دربار فی الفور و به طرفه العینی جامه اجابت بر ان پوشانند،ضمنا اگر به پیک، وچاپارهای دربار هم دستورفرمایید که دیگر جنس مصرفی ان سلطان معظم ازموتوری ابتیاع وارسال نگرددد،قریب به یقین خواهد بود که ناخالصی ان، قادر به مکدرساختن ذات ملوکانه ان قبله عالم نخواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
عمار .
۱۶:۱۲ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
به نام خداوند جان و خرد : شیخ نشینی قطر هم هیچ حقی نداشته تا کنون از مخازن گازی در خلیج فارس مطعلق به ایرانیان به وفور گاز برداشتدهاپولی دزدی کند تمامی پالایشگاه های نفت گازی تمامی سکوهای نفتی گازی از غرب تا شرق از شمال تا جنوب حوزه خلیج فارس که در شیخ نشین های عشیره ایی بادیه نشینان عربی حوزه خلیج فارس ایرانیان ساخته شده همگیشان جزو مال اموال ایرانیان محسوب می شده و می شوده است و باید تمامی برداشتهای نفتی گازیشان منتقل شود به کشتیهای نفتکش گازکش ایرانیان و باید تمامی خسارات این سالها که نفت گاز ایرانیان رو با کمک غربیهای دزد چپاولگر به غارت چپاول بردند به ایران اسلامی پرداخت کنند صفر تا صد خلیج فارس و دریای عمان خشکی و آبهای خلیج فارس و دریای عمان و تمامی جزایرشان مطعلق به خاک سرزمین کشور ابرقدرت جهانی ایران اسلامی عزیزمان از قدیم الایام تا کنون بوده است و خواهد بود و باید اینگونه می بوده و باید اینگونه باشد و روزی اینگونه مقتدرانه قدرتمندانه باید همگیش فتح و بازگردانده شود به ایرانیان و اینگونه و اداره و مدیریت شوند . چو ایران نباشد تن من مباد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
راحت حق کشورمان را خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
روحانی بد حالا ببینیم شما چیکار میکنید مثل عوض کردن اسم خیابان شیخ نمر میشه یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۱ شهريور ۱۴۰۲
با بی عرضه گی مسئولین و دریافت رشوه از حق کشورمان عقب نشینی شد
آخرین اخبار