ثبت یک اثر موسیقایی بختیاری در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور

اثر پژوهشی موسیقایی نیایش سحرگاهی کرنا در فهرست آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور ثبت شد.

اثر پژوهشی موسیقایی نیایش سحرگاهی کرنا» برگرفته از موسیقی سحرگاهی بختیاری به آهنگسازی فرهنگ تیرگیر دانشیار گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد به شماره ۳۰۰۴ در ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

به گفته فرهنگ تیرگیر، در اثر موسیقی سحرگاهی نیایش کرنا اقتباس شده از موسیقی باستانی سحری قوم بختیاری به کدگذاری مفاهیم انتزاعی نواختن ساز کرنا در سحرگاه با حرکت تکاملی کرنا از سمت زمین به سمت آسمان پرداخته که در واقع ساز کرنا رابطه نیایش انسان با خالق خویش در سحرگاه بوده که در این اثر به آهنگسازی فرهنگ تیرگیر با اشعار عرفانی آقای ربیع فرهمند و همراهی مقام آوازی کورش اسدپور اجرا و توسط سعید رضایی تنظیم شده است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: نیایش سحرگاهی در واقع انعکاس بانگ بلند تاریخ ایلیاتی است که نسل به نسل سپاسمند ایزد و شکرگزار تمام داشته‌های ساده و بی آلایش مردمان به شمار می‌رود.

تیرگیر اضافه کرد: این اثر با حمایت مالی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال بختیاری تولید و در تیرماه امسال در سیزدهمین جشنواره کشوری موسیقی اقوام زاگرس نشین در فرهنگسرای بروجن در حضور مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد کشور رونمایی شد.

وی ادامه داد: پس از تهیه شناسنامه هنری میراث فرهنگی این اثر توسط کارشناسان اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان چهارمحال بختیاری و داوری‌های انجام شده و ارسال به تهران موفق به ثبت ملی در آثار ناملموس میراث فرهنگی کشور تحت عنوان موسیقی سحرگاهی (سحرناز) قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیمای استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.