ورود صنایع و خیرین به فعالیت های آبخیزداری کرمان

مدیر کل منابع طبیعی استان کرمان گفت: استفاده از ظرفیت صنایع و خیرین یکی از تجارب ارزشمند در حوزه آبخیزداری است.

علیرضا ابوالحسنی گفت: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و شاهد بحران کمبود آب هستیم که بیانگر کمبود بارندگی در سال‌های اخیر بوده و بدنبال آن پایین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی وفرونشست زمین را در اکثر نقاط کشور به ویژه کرمان شاهد بودیم که بیلان منفی از دشت‌های کشور را بدنبال داشته است. 

وی افزود: باید همه تلاش خود را معطوف به حفظ آب و خاک، این دو منبع خدادادی با ارزش کنیم. این یعنی کار آبخیزداری و حفاظت خاک اگر صرفا با تکیه بر منابع و اعتبارات دولتی انجام گیرد، یک عقب افتادگی و وقفه طولانی را ایجاد می‌کند که به زودی جبران نخواهد شد؛ چرا که بحث زمان و مدیریت همراه هم بوده و بدون مولفه زمان، خروجی مطلوبی حاصل نمی‌شود و اینجا جایی است که باید خیرین و صنایع به کمک بیایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یکی از تجارب ارزشمند در حوزه آبخیزداری استفاده از ظرفیت صنایع و خیرین دانست و افزود: در این موضوع کمتر به آن توجه شده و همواره تلاش شده طرح‌های آبخیزداری از منابع دولتی توسعه داده و اجرا شود.

ابوالحسنی با تاکید بر اینکه امروز اجرای فعالیت‌های آبخیزداری به اندازه ساخت یک مدرسه برای یک منطقه دارای ارزش است، گفت: آبخیزداری سبب ایمنی یک منطقه می‌شود، همچنین آب و خاک امنیت غذایی کشور را تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه خیرین در آبخیزداری ورود کرده اند و پروژه‌های بسیاری را در کشور انجام داده اند، افزود: یکی از فعالیت‌هایی که سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در حال انجام است فعالیت‌های مشارکتی است؛ افرادی که سازه‌های آبخیزداری ایجاد می‌کنند، می‌توانند از منافع آن بهره‌مند شوند.

ابوالحسنی گفت: همچنین به منظور مشارکت و بهره گیری از ظرفیت‌های صنایع در زمینه بهره وری و مدیریت آب و خاک، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از بروز سیلاب، حفظ زیرساخت‌ها و تاسیسات، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان منطقه و کنترل گرد و غبار، تفاهم نامه فی ما بین شرکت فولاد بوتیای ایرانیان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منعقد شد. 

محمدرضاخسروی راد مدیرعامل شرکت فولاد بوتیایی ایرانیان در این دیدار گفت: در بحث پایداری صنعت، موارد بسیاری مطرح است که مهم‌ترین ملاک آن مسئولیت‌های اجتماعی است و مجموعه فولاد بوتیای ایرانیان عمل به مسئولیت‌های اجتماعی را نقشه‌ی راه قرار داده است و عمل به آن را نه از باب مسئولیت است، بلکه وظیفه می‌داند.

وی بیان داشت: مسئولیت اجتماعی یکی از وظایف و تعهدات سازمان‌ها در جهت منتفع ساختن جامعه است به نحوی که هدف اولیه سازمان‌ها یعنی حداکثر کردن سود را تعالی ببخشد؛ در این راستا مجتمع فولاد ایرانیان به عنوان یک شرکت متعالی از ابتدا توجه ویژه‌ای به مسئولیت‌های اجتماعی خود داشته و همواره سعی شده است در قبال جامعه مسئولانه عمل کند و با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین تأکید مدیران ارشد این مجتمع عظیم صنعتی در خصوص انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است.

وی تصریح کرد: مجتمع فولاد ایرانیان با توجه به الزامات قانونی و مقررات ملی و بین المللی زیست محیطی از یک سو و از سوی دیگر در راستای اجرای تعهدات و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، پایبندی به الزامات زیست محیطی و بهبود آنها در سطحی وسیع اقدام به توسعه فضای سبز درقالب طرح‌های جنگلکاری با گونه‌های اقتصادی مانند بادام کوهی و همچنین اجرای طرح زراعت چوب نموده و درحال حاضر نیز آمادگی اجرای پروژه‌های آبخیزداری شامل طرح‌های مطالعاتی و تهیه طرح تفصیلی -اجرایی آبخیزداری درحوضه آبخیز تحت پوشش که منافع بسیاری اعم از حفظ خاک، استفاده حداکثری از نزولات جوی، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و نهایتا حفظ امنیت زیستی منطقه را در پی خواهد داشت با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان را داریم.

برچسب ها: صنایع ، آبخیزداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.