عشایر استان اردبیل از کوچ زودهنگام خودداری کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل از عشایر منطقه خواست تا در زمان تعیین شده کوچ خود را از قشلاقات به مناطق ییلاقی آغاز کرده و از کوچ زودهنگام بپرهیزند.

محمود قلی‌زاده با اشاره به لزوم بهره‌برداری اصولی از مراتع و جلوگیری از تخریب آن از کوچ زودهنگام اظهار کرد: ورود دام به مراتع بدون پروانه مرتع‌داری و یا ورود دام بیشتر از تعداد تعیین شده در پروانه مرتع‌داری جرم محسوب شده و متخلفان به استناد تبصره ۲ ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، از طریق مراجع قضایی ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

او افزود: پروانه مرتع‌داری عشایر باید طبق مقررات برای سال جاری تمدید شده باشد و در هنگام استفاده از مراتع، پروانه مرتع‌داری و یا سند قرارداد اجرای طرح را به همراه داشته و در صورت لزوم به مأموران حفاظتی ارائه کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: بهره‌برداران مراتع موظف هستند ورود دام‌های بدون مجوز به محدوده مراتع خود را به اداره منابع طبیعی تابعه اطلاع داده و یا با شماره تلفن ۱۵۰۴و ۱۳۹ مراتب را اطلاع دهند.

قلی زاده با بیان اینکه تاریخ ورود دام به مراتع ییلاقی استان تاریخ درج شده در پروانه مرتع‌داری بوده و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد، افزود: فشار چرای دام در مراتع یکی از آسیب‌های وارد شده به مراتع است که توان اکولوژیکی مراتع را به شدت کاهش می‌دهد.

او احیا و توسعه رویشگاه گیاهان دارویی، بذرکاری و کپه‌کاری و قرق مراتع را از طرح‌های مدیریت چرای دام مراتع برشمرد و گفت: عملیات کپه‌کاری در مراتع به منظور اصلاح و احیای مراتع تخریب شده، افزایش تولید علوفه و جلوگیری از فرسایش خاک اجرا می‌شود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.