سه حوضه آبریز کشور از کم آبی خارج شد

به گفته مسئولان، بارندگی‌های اردیبهشت ماه سبب شد تا سه حوضه از شش حوضه آبریز اصلی کشور از کم بارشی خارج شوند.

 در حالی که از ابتدای فروردین ماه همواره شاهد بارش باران و در برخی از مناطق شاهد بارش تگرگ و برف بوده ایم اما طبق آمارها و طبق بررسی های صورت گرفته  سدهای کشور همچنان با کمبود آب و کاهش سطح تراز آب مواجه هستند و همچنان بسیاری از شهرهای کشور با کاهش  بارندگی مواجه اند.

به گفته صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور بارندگی ها در  طی دو ماه گذشته مناسب بوده  اما با این وجود  برخی از استان ها از جمله گیلان، تهران و مازندران با کمبود بارش مواجه هستند   چراکه در فصول بارندگی سال  گذشته از جمله  پاییز و زمستان  با کمبود شدید بارش ها مواجه بوده ایم. طبق بررسی های صورت گرفته همچنان تا چند هفته آینده  کشور همچنان شاهد بارش های باران خواهد بود. 

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی با بیان اینکه  طبق اعلام پژوهشگاه و علوم جوی از  هفدهم اردیبهشت تا بیست و هفتم خرداد بارش در نیمه شمالی کشور و همچنین تا پایان اردیبهشت بیش از نرمال و در سایر مناطق کمتر از نرمال است گفت:  همچنین تا اواخر خرداد برای مرکز، شرق، جنوب و جنوب غرب کمتر از نرمال برآورد می‌شود. دمای هوا نیز طی هفته اول کمتر از نرمال است.

وی تصریح کرد:  در هفته دوم تنها در نوار غربی کشور کمتر از نرمال و در سایر مناطق بیش از نرمال است همچنین تا پایان خرداد در سطح کشور بیش از نرمال خواهد بود.

 او بیان کرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از ۱۷ اردیبهشت تا ۲۷ خرداد ماه سال، بارش طی هفته اول (۱۷ تا ۲۳ اردیبهشت) در استان‌های همسایه کوه‌های البرز، زاگرس و شمال غرب بیش از نرمال و در سایر مناطق کمتر از نرمال است. هسته‌های بیشینه بارش انباشته به مقدار ۲۰ تا ۶۰ میلیمتر روی شمال غرب، زاگرس شمالی، نیمه غربی البرز و به مقدار کمتر در شمال شرق کشور قرار دارند.

بر اساس  این گزارش در خرداد ماه  همچنین در هفته دوم بارش در نیمه شمالی کشور در محدوده نرمال تا بیش از آن و برای سایر مناطق کمتر از نرمال پیش بینی شده است. بارش کشور در هفته‌های سوم و چهارم در محدوده نرمال خواهد بود. در هفته‌های پنجم و ششم در شمال غرب، نیمه غربی خزر و مناطقی از جنوب شرق کشور بارش رخ می‌دهد اما میانگین بارش کشور کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

۳۵ درصد مجموع سد‌ها خالی است

 در خصوص پرشدگی سدهای کشور عیسی بزرگ‌زاده  به باشگاه خبرنگاران گفته بود: میزان آب مخازن سد‌های کشور به بیش از ۳۲ میلیارد متر مکعب رسیده است، این مجموع آب موجودی در همه مخازن سد‌های وزارت نیرو است، پرشدگی سد‌های کشور ۶۵ درصد است و این یعنی هنوز ۳۵ درصد مجموع سد‌ها خالی است، اما اگر بخواهیم سد‌های کشور را بررسی کنیم باید بگویم که تقریباً میزان آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده است.

بزرگ‌زاده با اشاره به خارج شدن ۱۰ استان از تنش آبی به دلیل بارش‌های مطلوب بهاری گفت: خوشبختانه ۱۰ استان مهم کشورمان از تنش آب خارج شدند و این موضوع بسیار مهمی است. استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، یزد، ایلام، گلستان، همدان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان بارش‌های خوبی نسبت به متوسط بلند مدت دریافت کردند که این میزان از ۱۰ درصد تا ۶۹ درصد است. این استان‌ها امسال از تنش آبی خارج شدند.

وی بیان کرد:  استان‌های کردستان، آذربایجان شرقی، اصفهان، مازندران، کرمان و مرکزی در شرایط نرمال قرار دارند و استان‌های هرمزگان، قم و اردبیل کمی زیر نرمال هستند، اما استان‌های خراسان شمالی، البرز، گیلان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، زنجان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و قزوین شرایط سختی از نظر میزان بارش دارند به‌طوری که در این استان‌ها ۱۰ درصد تا ۲۸ درصد کمتر از نرمال بارش داشتیم؛ بنابراین از شهروندان تهران بندرعباس، داراب، البرز و قزوین می‌خواهیم در مصرف آب مدیریت کنند.

وی  با بیان اینکه در حال حاضر میزان آب موجودی سد‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر است بیان کرد: سال گذشته حجم آب ۳۱.۹۷ میلیارد متر مکعب بود و امسال به ۳۲.۳۹ میلیارد متر مکعب رسیده است و امیدواریم با بارش‌های روز‌های آینده این میزان حجم آب بیشتر شود.

کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور

براساس این گزارش طبق تازه‌ترین گزارش شاخص‌های مهم آب و برق (بارش و سدها) شرکت مدیریت منابع آب ایران، ورودی مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی تا اواسط اردیبهشت ۲۸.۶۹ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است، این در حالی است که این عدد در سال گذشته برابر با ۳۰.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است که نشان از کاهش ۵ درصدی ورودی سدهای کشور دارد.

اما از ابتدای سال آبی جاری تا کنون میزان خروجی سدهای کشور به ترتیب طی امسال و سال گذشته ۱۷.۹۸ میلیارد مترمکعب و ۱۷.۴۴ میلیارد مترمکعب به ثبت رسیده است که بیانگر رشد ۳ درصدی است.

 آمارهای حجم آب موجود مخازن سدهای کشور با یک درصد رشد از ۳۱.۹۷ میلیارد مترمکعب در سال گذشته به ۳۲.۳۹ میلیارد مترمکعب در سال آبی امسال رسیده است و در مجموع میزان پرشدگی سدهای کشور ۶۵ درصد تخمین زده شده است. ارتفاع ریزش‌های جوی کشور نیز معادل ۲۱۹.۲ میلی‌متر است، این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت (۲۲۱.۳ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۸.۱ میلی‌متر) ۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی است بر اساس شاخص اختلاف سال آبی جاری با متوسط دراز مدت (۵۵ سال) میزان بارندگی‌ها در این بازه زمانی در سیستان و بلوچستان ۶۹ درصد، یزد ۵۶ درصد، خراسان جنوبی ۲۷ درصد و ایلام ۲۴ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که کم بارشی گریبانگیر ۱۱ استان بوده و از جمله قزوین ۲۸ درصد، تهران ۲۴ درصد، خراسان رضوی ۲۴ درصد، سمنان ۲۲ درصد و زنجان ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کمبود بارش‌ها در بسیاری از شهرها ادامه دارد

براساس این گزارش سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه بارش های اخیر ممکن است در حد نرمال و فرا نرمال باشد گفت: طبق بررسی های صورت گرفته  بارش ها همچنان تا پایان اردیبهشت ماه  ادامه دارد اما همچنان در بسیاری از شهرها با کمبود بارش ها روبرو هستیم. با توجه به تغيير اقلیم همچنان در بسیاری از شهرها با  کمبود بارش ها روبرو هستیم بنابراین باید در این شرایط همچنان در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

کسری بارش کشور به کمترین مقدار در چهار سال اخیر رسید

اخیرا هم معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده است: میزبان بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون اندکی بیشتر از ۲۰۰ میلی متر بوده که تنها سه درصد کمتر از شرایط نرمال در این موقع از سال است، این کمترین کسری بارش کشور در حدود چهار سال اخیر نسبت به بارش یکسال آبی است. 

وی افزود: از ابتدای بهار تاکنون حدود ۱۵ سامانه بارشی موثر و قوی کشور را فرا گرفته و بارش های قابل توجهی در برخی پهنه ها به همراه داشته که این بارندگی ها سهم زیادی در جبران کم بارشی های پاییز و زمستان گذشته داشته است. به طور میانگین از ابتدای فروردین تا کنون بیش از ۸۳ میلی متر بارش در کشور ثبت شده است که نیمی از آنها در سه هفته نخست اردیبهشت ماه دریافت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئيس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: بارندگی های اردیبهشت ماه سبب شد تا سه حوضه از شش حوضه آبریز اصلی کشور از کم بارشی خارج شده و میانگین بارش آنها به محدوده نرمال برسد. اگرچه بارندگی های اخیر سبب بهبود نسبی شرایط سالانه بارش کشور شده است اما کم بارشی های انباشته از گذشته و ادامه خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژی در بسیاری از مناطق کشور، همچنان شرایط نگران کننده ای محسوب می شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر میانگین بارش استان های تهران، سمنان و قزوین بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر از نرمال است و هنوز در شرایط نامطلوب آبی قرار دارند. همچنان بر ضرورت مدیریت بهینه منابع آب و صرفه جویی در مصرف تاکید می شود تا در فصل گرم سال با تنش آبی مواجه نشویم.

هفته آینده پر بارش برای کشور خواهد بود

در همین رابطه صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه سامانه جدبد بارشی وارد کشور خواهد گفت: سامانه جدیدی بارشی نواحی غرب و شمال غرب کشور را درگیر می‌کند و در این مدت شاهد بارش باران و وزش باد شدید تا پایان هفته در بسیاری از نواحی کشور خواهیم بود. بارش ها از ابتدای سال زمینه ساز نرمال شدن شرایط بارشی در بسیاری از شهرهای کشور شده است اما این به معنای آن نیست که در تابستان ما شاهد کمبود آب نباشیم.

او اظهار کرد: هنوز در شهرهای مانند تهران و برخی از شهرهای شمالی از شرایط نرمال فاصله داریم و با توجه به آنکه روند بارشی تا خرداد ماه با توجه به تغيير اقلیم ادامه دارد اما همچنان برخی از سدهای تهران با کمبود  آب مواجه است‌.

براساس این گزارش بارش های چند وقت اخیر که در بسیاری از مناطق همچنان نرمال و فرا نرمال بوده است اما امیدواریم در این شرایط همچنان هموطنان  در مصرف آب صرفه جویی کرده تا از تابستان گرم امسال بدون تنش آبی  عبور کنیم.

خبرنگار: محبوبه کباری

برچسب ها: بارش باران ، فصل بهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوشبختانه بارندگی امسال خوب بوده هم مسولین باید مدیریت بهینه داشته باشن در ذخیره و مردم در مصرف .
Canada
ناشناس
۰۷:۰۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کوچه شوری ، بسم اله.....
بابا سفره های زیرزمینی چی؟
هیچی هم مصرف نکنید سفره ها ....
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۶:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
90 در صد اب در بخش کشاورزی مصرف میشود که حداقل نصف ان را میتوان مدیریت کرد وبحران اب را پشت سر گذاشت
Canada
ناشناس
۰۷:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیریت نمیخواهیم ..... بگذارید محترمان بروند دنبال آبدوغ خیار
آخرین اخبار