رئیسی مطرح کرد:

تلاش دولت برای برقراری عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی به کتاب

رئیس‌جمهور ایجاد عدالت فرهنگی و دسترسی همگانی به کتاب براساس سند آمایش سرزمینی را از محور‌های سیاست‌های فرهنگی دولت عنوان کرد.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در جریان بازدید از تعدادی از غرفه‌ها و برخی بخش‌های سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، حمایت از نویسندگان، ناشران و کتابخوانان را زنجیره‌ای توصیف کرد که باید همه حلقه‌های آن به خوبی مورد توجه و حمایت قرار گیرند و تصریح کرد: دولت مردمی تلاش کرده در راستای تسهیل دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به کتاب، سیاست احداث کتابخانه و توزیع کتاب را براساس سند آمایش سرزمینی پیش ببرد و بر همین اساس در سفر استانی دولت به کردستان در دیداری که با اهالی فرهنگ داشتم از اقدامات دولت در این زمینه ابراز رضایت می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: دولت مردمی در همین راستا حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار جلد کتاب به استان‌های مختلف ارسال کرد تا کسانی که به هر دلیل امکان حضور و دسترسی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را نداشتند، بتوانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

 رئیسی در ادامه یکی دیگر از محور‌های سیاست‌های فرهنگی دولت در زمینه انتشار و توزیع کتاب را تأمین کاغذ عنوان کرد و اظهار داشت: امروز با رسیدن ظرفیت توزیع کاغذ از ۵ به ۸۰ هزار تن در سال می‌توانیم بخش قابل توجهی از نیاز کشور را در داخل تامین کنیم. البته این اتفاق می‌توانست در سال‌های گذشته حاصل شود، اما بالاخره با تلاش دولت مردمی حاصل شده و لذا برای گام‌های بعدی برنامه‌ریزی و اقدام خواهیم کرد.

رئیس جمهور با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب، گفت: نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بزرگ و زمینه‌ای برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر بین نویسندگان، ناشران و کتابخوانان و بستری برای تبادل افکار است. به برکت انقلاب اسلامی عرصه نشر و توزیع کتاب به خوبی مورد توجه قرار گرفته و در حالی که پیش از انقلاب نمایشگاه کتاب تهران به ایجاد فضایی در قالب دو چادر در کنار دانشگاه تهران خلاصه می‌شد، امروز با حمایت‌ها و تشویق‌هایی که بانی اصلی آن رهبر معظم انقلاب است، نمایشگاهی به این وسعت و کیفیت برای کتاب برگزار می‌شود که شوق و علاقه همگان را برای کتابخوانی ارتقا می‌بخشد.

 رئیسی در ادامه با اشاره به در دسترس قرار گرفتن ابزار‌ها و امکانات جدید ارتباطی و اطلاعاتی و فراگیری فضای مجازی، خاطرنشان کرد: با وجود همه این تحولات، اما همچنان کتاب جایگاه خود به عنوان بهترین امکان برای ثبت، نشر و انتقال دانش را حفظ کرده و ابتدا باید خود کتاب تهیه شود تا بعد به صورت مکتوب یا مجازی در اختیار علاقمندان به کتاب قرار گیرد.

رئیس جمهور در پایان با اشاره به حضور خود در غرفه مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران، نویسندگان، هنرمندان و اهالی فرهنگ را به توجه بیشتر به مسائل فراملی به ویژه موضوع فلسطین و غزه فرا خواند و گفت: در جریان حضور در این غرفه نیز توضیح دادم که امروز غزه به تابلویی تبدیل شده که یک وجه آن صفحه روشن شرافت، مقاومت و دلدادگی به خداست و صفحه تاریک آن نیز نمایش اوج رذالت، جنایت و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و حامیان او و در رأس آنها آمریکایی‌ها است که این صفحه پرده از نفاق و چهره واقعی تمدن غربی برانداخته است و لازم است این دو صفحه با ابزار‌های فرهنگی و هنری از جمله کتاب و فیلم ثبت شده و برای عصر‌ها و نسل‌ها به نمایش درآید.

رئیسی در جریان حضور در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از غرفه‌های انتشارات آریانا قلم، چاپ و نشر عروج، انتشارات انقلاب اسلامی، انتشارات دارالکتب السلامیه، انتشارات سدید، انتشارات بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی، انتشارات کتابستان معرفت، انتشارات بین‌الملل انتشارات کتاب آبان، نشر آموت، انتشارات سایان، انتشارات حماسه یاران، انتشارات حوزه علمی قم و غرفه کمیته مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران و غرفه کاغذ ایرانی به عنوان متولی توزیع کاغذ داخلی میان ناشران بازدید کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۰ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما که کتاب کتاب میکنین ارزونشم کنید اون ناشری که کتاب مینویس خدا تومن پول کتاب ش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
با سلام و احترام فراوان
برای دانشجویان علوم مترجمی و زبانشناسی خیلی کتاب کم هست حتی کتابخانه تبریز هم اغلب کتاب ها رو نداره! حتی برای برخی کتابها باید کیندل آمازون خرید.
با تشکر فراوان
مهرداد آقائی
Iran (Islamic Republic of)
آیدین
۲۳:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
شماها چقد دلتون خوشه مردم به جای کتاب و داستان و رمان به فکر اقتصاد و معیشت و حقوق و اجاره خونه و آینده بچه هاشونن زندگی مردم الان داستان غم انگیز شده دیگه وقت و پولی ندارن بیا کتاب بخونن
Iran (Islamic Republic of)
فروشگاه زنجیره ای
۲۲:۴۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
میهمان مامان و بابا !
+
نقض مقررات نصب داربست ها !!
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دعه دعه مدیران براییی ی گروه خاص
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
روز نامه خبر میگی دغه دغه مدیران واسه شب عیدی بعصی ها یعنی چی منظورشون کدام عید خدا بدادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ای سید محرومان
برو فکر نون کن که خربزه ابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام ودرودوخسته نباشید.
به آقای ریسی بفرمایدشکم گرسنه ایمان نمیشناسدچه رسدبه کتابخوانی.
مطالعه برای انسانهای است که شبانه روزخودرابرای کار،ورزش مطالعه و استراحت برنامه ریزی میکنند نه برای ماکه بعدتعطیلی اداره وشرکت تازه باید بریم سرکاردوم وسوم تاهزینه های روزمره تامین کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایکاش دولت در مسئله سهام عدالت که اسمش هم عدالته یه عدالتی داشت
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۹:۳۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
معلم ها بن کتاب ندارن
با حقوق 10 میلیون و کای قسط چه جوری کتاب بخریم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این رئیسی چه بر سر بورس آورد ، ای رئیسی ، رئیسی ، رئیسی ، رئیسی ، رئیسی ، رئیسی ، رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
الان هر در مورد هر موضوعی بحث میشه مثل کتاب خوانی ،حجاب و خیلی موضوعات فرهنگی و اجتماعی دیگه،خیلی ها می گن شما اول به فکر اقتصاد و معیشت باشید،یک عده هم میان جبهه میگیرن که هر موضوعی سر جای خودش.
ولی حقیقت اینه که نیازهای انسان درجه بندی شدن،و انسان اگر نتونهنیازهای اولیه مثل خوراک و پوشاک و مسکن رو تامین کنه نمی تونه چیزهای دیگه فکر کنه.
همین کتاب خوندن هم پول می خواد هم وقت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ملاک درجه بندی انسان ها چیه؟ ایمان
اگر فقر از دری بیاد ایمان چیه میشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
نحج البلاغه شامل خطبه و حکمت های بسیاری اس ولی همش در مورد همون اقتصاد است و بس پس یک لطف بکن زیپ ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
باسلام بن خرید کتاب برای کارگرهای شاغل در اداره های دولتی درنظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
هرموقع جایگاه معلم و مدرس و پرسنل وزارت علوم و آموزش و پرورش در بالاترین گروه قرار گرفت مردم به مطالعه رو می آورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
لااقل به معلم هم بن کتاب میداذن!!
Belgium
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دولت تلاش برای برقراری عدالت اقتصادی بکنه، پدرمون دراومد از فشار مالی
آخرین اخبار