قم در رسیدگی به شکایات سامانه ۱۲۴ رتبه نخست کشور را بدست آورد

معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد از شکایات واصله به سامانه ۱۲۴ با توجه به تلاش و اهتمام بازرسان و کارشناسان این اداره کل منجر به کشف تخلف و تشکیل پرونده تعزیراتی شد که در این رابطه استان قم رتبه نخست کشور را کسب کرد.

سیاوش فولادی وندا گفت: پارسال تعداد چهار هزار و ۸۶ مورد گزارش مردمی از طریق سامانه ۱۲۴ دریافت شد که از این میان یک‌هزار و ۲۶۸ مورد منجر به تشکیل پرونده و ارجاع آن به مراجع قانونی گردید.

 معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: سامانه نظارتی ۱۲۴ به ۲ طریق گزارش‌های مردمی را دریافت می‌کند؛ نخست به صورت عامه است یعنی کلیه شهروندان میٰ‌توانند با تماس با این سامانه تخلف اصناف را گزارش کنند، اما نوع دوم دریافت گزارش به صورت ناظران افتخاری خواهد بود، که به صورت عمومی و تخصصی فعالیت می‌کنند، ناظران تخصصی افرادی هستند که ارتباط نزدیک‌تری با اداره صمت دارند و دوره آموزشی گذرانده‌اند.

فولادی وندا گفت: ناظران افتخاری کدی دارند که از طریق آن، در صورت مشاهده تخلف، به سامانه ۱۲۴ بر اساس ضوابط مراجعه می‌کنند و اسناد تخلف تصویربرداری شده صنف مربوطه را در این سامانه بارگذاری می‌کنند. گزارشات ناظران افتخاری به صورت هدفمند توسط بازرسان بررسی شده و پس از احراز تخلف توسط بازرس، پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.

 معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم در این رابطه توضیح داد: به منظور استفاده حداکثری از توان و مشارکت مردم برای رصد و کنترل بازار و به کارگیری افراد راغب در زمینه نظارت بازار، علاوه بر حضور بازرسان در جریان نظارت بر بازار استان، طرح ناظران افتخاری و انجام نظارت‌های نامحسوس، از ابتدای سال‌جاری در استان قم آغاز شده‌است.

 معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم در خصوص کارکرد ناظران عمومی توضیح داد: در بخش ناظران عمومی، همه افراد به عنوان ناظر عمومی می‌توانند مراجعه کنند و در صورت مشاهده تخلف، آن را به سامانه ۱۲۴ اعلام نمایند، بازرسان با دریافت گزارش تخلف، رسیدگی را آغاز می‌کنند، همچنین در مقایسه ناظر عمومی و تخصصی باید گفت که اگر فردی تخصصی در حوزه صنفی خاصی داشت، فقط در همان حوزه تخلف گزارش می‌دهد.

 فولادی وندا بیان کرد: تقسیم‌بندی ناظران تخصصی با توجه به اتحادیه‌ها صورت می‌گیرد و ناظران افتخاری تخصصی با بازرسان نظارت اداره کل و اتاق اصناف ارتباط مستقیم خواهند داشت و گزارش‌هایشان را دریافت می‌کنند؛ اما ناظران عمومی ارتباط مستقیم با بازرسان ندارند و از روی بیداری وجدان خود گزارش تخلف را ارسال می‌کنند.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت قم با بیان چرایی تربیت ناظر تخصصی گفت: قطعا تخلفات توسط ناظر تخصصی بهتر گزارش داده می‌شوند ولی ناظر عمومی به دلیل نداشتن تخصص ممکن است تخلفی را گزارش کند که از لحاظ قانونی تخلف نیست، در واقع هدف تربیت ناظران تخصصی هدفمند کردن گزارش تخلفات است؛ در همین رابطه گردهمایی‌های با توجه به حوزه تخصصی همراه با ناظران افتخاری و رئیس اتحادیه برگزار می‌شود که در آن گردهمایی ابهامات مردم و ناظران رفع خواهد شد.

  معاون بازرسی و نظارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت قم بیان کرد: همچنین پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار استان قم، برای استفاده از ظرفیت‌های عظیم مردمی و گروه‌های جهادی در امر نظارت بر بازار و مقابله با گرانفروشی کالا و خدمات، ثبت نام ناظران_افتخاری به‌منظور همکاری با معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صمت استان قم از طریق سامانه b ۲ n.ir/Nazerqom در حال انجام است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.