ظرفیت تولید متانول کشور به بیش از ۱۴ میلیون تن رسیده است

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: ظرفیت تولید متانول در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده است.

احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: خوشبختانه ما منابع غنی هیدروکربنی در کشور داریم که اینها باید تبدیل به ثروت شد و زنجیره پتروشیمی کشور بسیار گسترده و پیچیده است به طوری که محصولات پتروشیمی ما در دنیا خریدار دارد و باید زنجیره مواد پتروشیمی در کشور گسترده شود.

او تصریح کرد: با توجه به تحریم های ظالمانه کشور برخی از محصولات پتروشیمی مانند متانول را تبدیل به اتانول می کنیم طوری که در گذشته ما اتانول را وارد کشور می کردیم ولی خوشبختانه در این زمینه خودکفا شده ایم. 

مهدوی با اشاره به شعار سال که از سوی رهبری نامگذاری شده است، بیان کرد: واقعا باید مردم تشویق شوند که سرمایه هایشان را به سمت پتروشیمی سوق دهند به طوری که سهام پتروشیمی را خریداری کنند. در تولید بنزین از متانول یا همان MTG یک تخفیف ۳۰ درصدی برای خوراک واحدهای متانول سازی که قرار است متانول آنها به بنزین تبدیل شود، در نظر گرفته شده است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: ظرفیت تولید متانول کشور در چند سال اخیر از حدود ۵ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن در سال رسیده و انتظار می رود طی ۵ سال آینده به بیش از ۲۵ میلیون تن برسد. این ظرفیت ایران را بعد از چین به دومین تولیدکننده متانول جهان تبدیل کرده است. بسیاری از فعالین صنعت پتروشیمی نسبت به سرمایه گذاری های صورت گرفته در صنعت متانول سازی ابراز نگرانی می کردند. حالا به نظر می رسد که برای این نگرانی از طرف وزارت نفت چاره ای اندیشیده شده و قرار است که بخشی از ظرفیت ایجاد شده در این حوزه برای تولید بنزین استفاده شود. اما مساله اینجاست که معلوم نیست چقدر از متانول تولیدی در کشور صرف تولید بنزین شود و این خود یکی از نکات گنگ و مبهم تفاهم نامه های امضا شده است.

او تصریح کرد: در برنامه هفتم برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی که امروز با کمبود خوراک روبروست برنامه ریزی شده است تا به این مهم برسیم تا خوراک مناسب برای پتروشیمی باشد و در زمستان شاهد کمبود یا قطعی گاز نباشیم. خوشبختانه تا به امروز تحریم  نه در کشور بلکه در صنعت نفت و پتروشیمی هم نتوانسته غالب شود.

خبرنگار: رضا زارع

برچسب ها: پتروشیمی‌ ، صنعت نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار