محیط و محتوای مجازی برای کودک و نوجوان ساماندهی می‌شود

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: در حوزه تولید محتوا ناشرمحور بودیم، اما استفاده از ظرفیت‌های کاربرمحور مدتی است شروع شده و این سرآغاز تحول خواهد بود.

 

سید محمد امین آقامیری دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست شورای سیاستگذاری جشنواره آسمون که به همت کارگروه کودک و نوجوان مرکز ملی برگزار شد، در تشریح دغدغه‌ها و رویکردهای این مرکز برای برگزاری این جشنواره، گفت: گفته می شود که در جهان افراد چندین ساعت به صفحه نمایش گوشی خود نگاه می کنند و این یعنی دربرگیری استفاده از تلفن همراه بسیار بالا است.

وی با بیان بیان اینکه در رده سنی ۱۶ تا ۲۴ سال این زمان به بیش از ۷ ساعت در روز می رسد، اظهار داشت: در رده سنی کودک و نوجوان که کمتر به بازارهای دیجیتال دسترسی دارند، زمان بیش از 5 ساعت را شاهد هستیم؛ در واقع با گسترش فضای مجازی و ابزارهای آن، حجم استفاده و میزان تاثیرگذاری تغییر می کند.

دکتر آقامیری با اشاره به اینکه کودک و نوجوان چون تجربه کمتری دارد و از روح و فطرت پاکی برخوردار است، راحت تر تاثیر می پذیرد و تعامل برقرار می کند، گفت: کودک و نوجوان ما علاقه مند به این ابزارهای جدید است و ما در این زمینه با یک حرکت روبه رشد روبرو هستیم. وظیفه نهادهای فرهنگی این است که محیط سالم و امن که آموزنده و باعث رشد و تعالی باشد را برای جامعه فراهم کنند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به تشکیل کارگروه کودک و نوجوان در این مرکز و اهتمام شورای عالی به این مسئله از بدو تاسیس، گفت: ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله جدی داریم و تلاش کردیم با دستگاه های مختلفی که مسئول هستند بخصوص در آموزش و پرورش یک حرکت جمعی را شروع کنیم تا تحولی جدی را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اقدامات متعددی که در حوزه کودک و نوجوان در حال انجام است، گفت: ما در حوزه تولید محتوا به صورت سنتی ناشرمحور بودیم ولی به لطف الهی استفاده از ظرفیت‌های کاربرمحور مدتی است که شروع شده و این جای امیدواری دارد؛ این موضوع خلأیی بود که کمتر روی آن تمرکز شده بود لذا در چارچوب های مختلف این بحث را راه انداختیم و اگر درست هدایت کنیم سرآغاز و منشأ تاثیر و تحول خواهد بود.

 آقامیری با بیان اینکه سکوها و ابزارهای فضای مجازی پیوسته با انسان جلو می آیند، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم فضای مناسبی را تهیه کنیم که کودکان و نوجوانان مان در آن فعالیت کنند در بلند مدت همین فضای فعالیت، به گنجینه ارزشمندی تبدیل خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما باید یک محیطی ایجاد کنیم که پدران، مادران و معلمان با استفاده از این ظرفیت در حوزه فراغت و سرگرمی و فعالیت های تخصصی نوجوانان خودشان، حرکت روبه جلویی داشته باشند.

 آقامیری در پایان با اشاره به اینکه ما به صورت دوره ای اسناد و مصوبات شورا را بررسی و آن‌ها را بازنگری می کنیم، اظهار داشت: اسناد شورای عالی در حوزه کودک و نوجوان در نوبت بازنگری است و من از حاضران این جلسه درخواست دارم تا در فرآیند ارتقای موضوعات و سیاست های این حوزه به ما کمک کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.