تنها ۳۳ درصد مخازن سد‌های کشور خالی است

بنابر جدیدترین آمار مدیریت منابع آب کشور، مخازن سد‌های کشور با افزایش ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به پرشدگی ۶۷ درصدی رسیده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مخازن سد‌های کشور از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ورودی سد‌ها در این بازه زمانی به ۳۰.۳۴ میلیارد مترمکعب رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته ورودی آب به سد‌ها ۳۱.۱۲ میلیارد مترمکعب بود که این آمار کاهش ۳ درصدی ورودی آب را نشان می‌دهد.

از طرفی میزان خروجی سد‌ها نیز به منظور تامین مصارف شرب و کشاورزی نسبت به سال آبی گذشته افزایش ۵ درصدی داشته و از ۱۸ میلیارد مترمکعب به ۱۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

در مجموع در آمار ثبت شده منتهی به ۲۲ اردیبهشت، موجودی سد‌ها در سال آبی جاری به ۳۳.۰۹ میلیارد مترمکعب رسیده که در مقایسه با سال گذشته که موجودی ۳۲.۱۲ میلیون مترمکعبی ثبت شده بود ۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به طور کلی پرشدگی سد‌های کشور به ۶۷ درصد رسیده و تنها ۳۳ درصد مخازن سد‌ها خالی است.

در ادامه موجودی سد‌های مهم کشور به تفکیک استان آورده شده که ۹ سد کشور پرشدگی ۱۰۰ درصدی دارند. سد دوستی در استان خراسان رضوی، سد ساوه در استان مرکزی و سد رودبال استان فارس کمترین میزان موجودی را در بین سد‌های کشور دارند. مجموع ۵ سد استان تهران نیز با موجودی ۴۹۸ میلیون مترمکعبی به پرشدگی ۲۶ درصدی رسیده اند که ۶ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

موجودی سدهای کشور

از اول مهر ۱۴۰۲ تا ۲۱ اردیبهشت نیز ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۲۶.۷.۲ میلیمتر بوده که این میزان بارندگی نسبت به دوره‌های ۵۵ ساله درازمدت با متوسط ۲۲۵.۱ میلیمتر ۱ درصد افزایش داشته و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته که ۱۹۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده بود، ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. در ادامه نیز میزان بارندگی‌ها به تفکیک استان‌ها قابل مشاهده است.

بارندگی کشور به تفکیک استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
پر شدن چاه‌ها میلیاردها برابر مهمتر از پر شدن سد هاست
آخرین اخبار