۶ هزار هکتار از مزارع قم با پهپاد سمپاشی می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: امسال استفاده از پهپاد برای سمپاشی و مبارزه با آفات در زمین‌های کشاورزی استان نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰۰ درصدی همراه خواهد بود و ما بیش از ۶ هزار هکتار از مزارع این استان را با این روش سمپاشی می‌کنیم.

رضا لطیفی زاده گفت: استفاده از پهپاد برای سمپاشی مزارع در قم دارای نسبت به روش‌های سنتی مزایای فراوانی دارد و به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری بهره‌برداران توسعه استفاده از این روش را برای مبارزه با آفات دنبال می‌کند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی قم افزود: در همین رابطه، پیش‌بینی‌های لازم برای تامین پهپاد‌های مورد نیاز انجام شده‌است و سازمان جهاد کشاورزی قم در نظر دارد با همکاری بانک‌های عامل شرایط پرداخت تسهیلات به متقاضیانی که می‌خواهند پهپاد‌های سمپاش خریداری و در این خصوص فعالیت کنند را، بیش‌ازپیش فراهم کند.

او ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های مهم برای توسعه استفاده از پهپاد برای سمپاشی مزارع استان، آموزش بهره‌برداران و معرفی مزایای این روش به آنان است که در این خصوص نیز سازمان جهاد کشاورزی قم برنامه‌های ترویجی خوبی را تدارک دیده‌است.

گفتنی است به منظور اجرای عملیات مبارزه با عوامل خسارت‌زای مزارع غلات و کلزا تعداد ۱۵ فروند پهپاد سمپاش در کنار سایر سمپاش‌ها (توربولاینر و پشت تراکتوری) در استان قم به کارگرفته شده‌است.

۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تن‌هایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.