هر گونه افزایش شهریه به صورت یکسان در مدارس غیر دولتی ممنوع است

رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: طبق ماده ۱۶ قانون، تعیین شهریه در مناطق بر عهده مدیران منطقه است.

احمد محمودزاده،  رئیس سازمان مدارس و مرکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پروش در نشست مشترک با شورای نظارت و مدیران مناطق ۱۹ گانه شهر تهران گفت: رویکرد جدید در آموزش و پرورش بازگشت به مدرسه، محتوای درسی با مرجعیت کتاب است.

وی با اشاره به نقش مدیران در افزایش کیفیت بخشی در مدارس با استفاده از ظرفیت، معلمان، اولیای دانش آموزان افزود: در این زمینه باید تدابیرمناسبی اتخاذ شود و شهر تهران باید در این موضوع پیشتاز باشند تا به عنوان الگویی برتر در کشورمورد استفاده قرار گیرد. این  برنامه سبب می‌شود تا کیفیت آموزشی در مدارس سراسر کشور ارتقا یابد.

محمود زاده با اشاره به نقش کنشگری دانش آموزان در مدارس ادامه داد: بر اساس برنامه فراگیر آموزش و پرورش و تاکیدات مقام معظم رهبری باید به موضوعات پروررشی و تربیتی در مدارس غیردولتی نگاه ویژه‌ای شود. باید بتوانیم در حوزه‌های پرورشی و تربیتی برنامه‌های متنوع و اثرگذاری را تعریف و اجرا کنیم.

محمودزاده با اشاره به سه رویکرد سازمان مدارس و مرکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی بیان کرد: موسسان و مدیران باید تلاش کنند تا برنامه‌های تمهیدی، ترویجی و تعمیقی مورد نظر  بر اساس بخشنامه‌های صادر شده به خوبی به سرانجام برسد.

معاون وزیرآموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش به همکارهای مشترک از جمله فعالیت‌های تربیت بدنی و پرورشی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته باید موضوع سلامت، بهداشت و پرورشی به جد در مدارس غیردولتی دنبال شود تا تمام دستورالعمل‌های  صادر شده در این زمینه عملیاتی شوند.

به گفته محمودزاده احیای معاونت پرورشی و جذب مربی با این موضوع باید در اولویت مدارس غیردولتی باشد تا بدین وسیله بخشنامه‌ها و برنامه‌های تربیتی و پرورشی به سرانجام برسد.

محمود زاده در ادامه با اشاره به تعیین الگوی شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲عنوان کرد: طبق آسیب شناسی انجام گرفته  در سال تحصیلی گذشته مقرر شد مشکلاتی را که در این زمینه مانع از اجرای درست قوانین می شود برطرف شود از این رو نسبت به سیاست‌های افزایشی حداقل و حداکثر شهریه مدارس ورود جدی خواهیم داشت تا کاهش شهریه یک مدرسه سبب افت کیفیت آموزش و تضییع حقوق معلم و دانش آموز در مدرسه می شود بنابراین شهریه مدارس باید متناسب با الگوهای تعیین شده و آمایش منطقه ای صورت گیرد.

محمودزاده ادامه داد: بر اساس ماده ۱۵ قانون ۷ آیتم در شهریه دیده شده است. طبق ماده ۱۶ قانون، تعیین شهریه در مناطق بر عهده مدیران منطقه است. مدیران باید به ازای هر مدرسه یک صورت جلسه با حضور ومشارکت مدیران ، اعضای موسس مدرسه و انجمن اولیاء داشته باشند و بر اساس آن در یک صورت جلسه شهریه مدرسه مورد نظر تعیین شود.

وی تاکید کرد که انتظار می‌رود نظارت بر تشکیل منظم تعیین شهریه انجام و تمامی مولفه‌ها در نظر گرفته شوند و از تمام جلسات مستندسازی صورت پذیرد.

به گفته محمودزاده؛ از هرگونه افزایش شهریه به صورت یکسان در مراکز و مدارس کشور باید پرهیز شود.

معاون وزیر در ادامه خواستار سرعت و دقت عمل در  پایش مدارس غیردولتی شد و بیان کرد: رصد دقیق آمار دانش آموزان، انجام دقیق الزامات قانونی، شناسایی موسسان دوتابعیتی، رصد انجام برنامه‌های پرورشی موارد قابل انتظار از مدیران است.

وی در ادامه به اصلاح قوانین مدارس غیردولتی اشاره کردو گفت: طبق این اصلاحیه ساعات کار معلمان مدارس غیردولتی ۳۰ ساعت است و مشکلات بیمه‌ای آنان نیز مرتفع شده است. بنابراین برابر ابلاغیه صورت گرفته انتظار می‌رود مدیران نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند تا حق و حقوق معلمان ادا شود.

محمود زاده به هماهنگی با دولت جهت بیمه همه معلمان در مدارس زیر ۱۰۰ نفر دانش آموز خبرداد و گفت:  حدود ۹۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۱۰۰ دانش آموز در کشور وجود دارد و در تلاش هستیم تا تمامی معلمان در مدارس زیر ۱۰۰ نفر از بیمه کامل برخوردار شوند.

معاون وزیر در خصوص نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی و اهتمام در این زمینه خاطر نشان کرد: از آنجا که در برخی موارد تذکر ات اثر بحشی لازم را نداشته ؛ طبق تصمیم شورای استان مدارس متخلف که بیش از توافق صورت گرفته شهریه دریافت کنند؛ جریمه نقدی شوند و این جریمه از حساب مدرسه کسرمی شود و به دانش آموز عودت خواهد شد. این جریمه از بخشی تا صدرصد قابل انجام است. 

رییس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به شعار دولت مبنی بر شفافیت بیان کرد: هیچ مدیر شاغلی حق ندارد مدرسه‌ای در جریان داشته باشد زیرا این امر تعارض منافع محسوب و مطابق قانون تخلف است و با متخلفان برخورد قاطع خواهد شد.

محمودزاده در ادامه به مبحث نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: موضوع نیروی انسانی در خصوص انجام گزینش و توانمندسازی آنها  یکی از مهمترین دغدغه‌های من در این معاونت به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.