شفق قطبی در بخش‌های دور از قطب شمال؛ احتمال اختلال در سامانه‌های رادیویی و ماهواره‌ای

به دنبال آغاز «طوفان ژئومغناطیسی خورشید» از جمعه شب و ادامه آن تا امشب (یکشنبه شب)، سازمان علوم اقیانوسی و جوی آمریکا اعلام کرد که این طوفان فضایی ممکن است بر سیستم‌های جهت‌یابی «جی‌پی‌اس»، شبکه‌های برق و ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ای اثر بگذارد.

مشاهده شفق قطبی شامگاه جمعه ۲۱ اردیبهشت و شنبه در مناطق مختلف نیمکره شمالی، حتی در نقاطی از ایران باعث شگفتی مردم شد، اما مراکز علمی اعلام کردند این پدیده احتمالا در شامگاه یکشنبه نیز مشاهده خواهد شد.

سازمان علوم اقیانوسی و جوی آمریکا این رخداد را ناشی از «طوفان ژئومغناطیسی خورشید» دانست و اعلام کرد این طوفان فضایی ممکن است بر سیستم‌های جهت‌یابی «جی‌پی‌اس»، شبکه‌های برق و ارتباطات رادیویی و ماهواره‌ای اثر بگذارد.

به گزارش سازمان علوم اقیانوسی و جوی آمریکا، این طوفان‌ها ناشی از یک مجموعه لکه‌های خورشیدی و پرتاب پلاسما و میدان مغناطیسی از لایه بیرونی اتمسفر خورشید است که می‌تواند باعث ایجاد شفق قطبی در نقاطی بسیار دور از دایره قطبی شود.

دانشمندان می‌گویند نور‌های درخشان شفق قطبی حاصل برانگیخته شدن گاز‌های مختلف به‌خصوص اکسیژن و نیتروژن جو زمین است که در پی آن رنگ‌های متفاوتی در آسمان پدیدار می‌شود.

سازمان علوم اقیانوسی و جوی آمریکا می‌گوید بهترین زمان برای دیدن نور‌های شمالی، یک تا دو ساعت قبل از نیمه شب به وقت محلی است.

پدیده‌های فضایی «آرورا» یا «شفق قطبی» شامگاه جمعه ۲۱ اردیبهشت در آسمان کشور‌های اروپایی از جمله سوئیس، بریتانیا و آلمان و همچنین بخش‌های وسیعی از آمریکای شمالی و برای نخستین بار در بخش‌هایی از ایران از جمله استان خراسان جنوبی ثبت شد.

منبع: سیتنا

برچسب ها: شفق ، قطبی ، طوفان خورشیدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.