رتبه نخست آذربایجان‌‌غربی در تنوع گونه‌‌های گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: این استان رتبه نخست تنوع گونه‌های گیاهان دارویی در سطح کشور را به دست آورده است.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این استان یکی از مهمترین رویشگاه‌های گیاهان دارویی در کشور است، گفت: در استان بیش از ۴۶۰ گونه گیاه دارویی شناسایی شده و با توجه به غنای گونه‌ای در این منطقه، این استان از لحاظ تنوع گونه گیاهان دارویی دارای رتبه نخست در کشور است.

وی با عنوان درحال حاضر تعداد ۷۰ تا ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی بهاری در استان برداشت می‌شود، افزود: در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل در رابطه با گونه‌های منحصر بفرد استان، برداشت بی‌رویه و غیر اصولی این گونه‌ها از عرصه‌های طبیعی است.

شهبازی با اشاره به گونه‌های گیاهان خوراکی بهاری و دارویی در معرض انقراض هم اضافه کرد: گونه‌های در حال انقراض شامل شنگ، گندله، قاز ایاغی، دوه دبانی، آویشن، کهلیک اوتی، نعناع کوهی، گل آقا، مرزه کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج وحشی و بولاغ اوتی هستند که در این رابطه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان دستورالعمل و بخشنامه هایی درخصوص کنترل و برخورد بـا برداشت غیرقانونی و بدون برنامه از عرصه‌های طبیعی صادر کرده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: با توجه به تعداد زیاد گونه‌های خوراکی بهاری و پراکندگی مناطق و رویشگاه‌ها در سطح استان و عدم شناسایی و رصد افراد فعال در امر بازاریابی و فروش این گونه‌ها، نمی‌توان میزان دقیقی در خصوص متوسط برداشت این دسته از گیاهان ارائه کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.