برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیرکشت پنبه به ۱۱۷ هزار هکتار در سال نخست برنامه هفتم

مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنابر سیاست وزارت جهاد امسال سطح زیرکشت پنبه باید به ۱۱۷ هزار هکتار برسد که در صورت اجرای سیاست‌های حمایتی این امر محقق می‌شود.

محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان راهکارهای خودکفایی تولید پنبه و افزایش سطح زیرکشت محصول پرداخت.

آیا قیمت خرید تضمینی وش پنبه برای سال زراعی جدید مناسب است؟

کاویانی: بنابر آمار نرخ جهانی هرکیلو پنبه یک دلار و ۹۳سنت است و سالانه کسری پنبه مورد نیاز از کشورهای تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان وارد می شود.

با توجه به آنکه قیمت خرید تضمینی وش پنبه برای سال زراعی جدید ۳۷ هزارتومان تعیین شده است، اما بدلیل افزایش هزینه ها صرفه اقتصادی ندارد و بارها اعلام کرده ایم که قیمت هرکیلو وش باید ۲ برابر نرخ خرید تضمینی گندم باشد تا تولید صرفه اقتصادی داشته باشد.

تجربه نشان داده در سال هایی که قیمت خرید وش پنبه ۳ برابر گندم باشد، تولید صرفه اقتصادی دارد. در غیراین صورت دیگر محصولات زراعی جایگزین پنبه می شود.

سال گذشته چه میزان پنبه وارد کشور شد؟

کاویانی: بنابر آمار گمرک در ۱۲ ماهه سال گذشته ۱۰۷ هزارتن پنبه وارد کشور شد. این درحالی است که در سنوات گذشته علاوه بر تامین پنبه مورد نیاز صادرکننده بودیم.

با توجه به آنکه طول دوره کاشت، داشت و برداشت زراعت پنبه طولانی تر است، از این رو هزینه تولید بالاتر است که براین اساس قیمت پنبه متناسب با هزینه های تولید باید اصلاح شود.

افزایش قیمت خرید تضمینی وش پنبه و مقرون به صرفه کردن تولید از وظایف دولت است، اما بدلیل نرخ جهانی نخ و پارچه، تولید باید رقابت پذیر باشد.

راهکار افزایش تولید و سطح زیرکشت پنبه به عنوان یکی از محصولات مهم استراتژیک چیست؟

کاویانی: اکثر کشورهای تولیدکننده یارانه تخصیص می دهند و از طرفی زراعت پنبه در کشور ما به طور کامل مکانیزه نیست که همین امر موجب شده تا در برداشت محصول دچار مشکل شویم که در نهایت به سبب تاخیر در برداشت، محصول تولیدی کیفیت خود را از دست می دهد. این درحالی است که با برداشت مکانیزه کامل، محصول پنبه با قیمت جهانی رقابت پذیر می شود.

با توجه به بارش های اخیر احتمال افزایش سطح زیرکشت پنبه و اختصاص برخی اراضی به زراعت پنبه وجود دارد، اما با قیمت فعلی به برنامه وزارت جهاد مبنی بر افزایش سطح زیرکشت به ۱۱۷ هزارهکتار نخواهیم رسید و برآورد می شود که سطح زیرکشت حداکثر به ۸۵ هزارهکتار برسد.

سالانه صنعت نساجی چه میزان پنبه نیاز دارد و در شرایط فعلی چند درصد پنبه مورد نیاز از تولید داخل تامین می شود؟

کاویانی: بنابر آمار سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی است که در شرایط کنونی ۵۰ درصد نیاز صنعت در داخل تامین می شود.

کشاورز قبل از کشت پنبه یا هرمحصول دیگری به منفعت اقتصادی آن نگاه می کند، از این رو اگر نرخ خرید اصلاح نشود، محصولات دیگری همچون چغندرقند و شالی کشت می شود که بدلیل عملیات مکانیزه و افزایش تولید در واحد سطح، عایدی بیشتری نصیب کشاورز می شود‌

با توجه به آنکه صنعت نساجی را نمی توان ملزم به خرید محصول بالاتر از نرخ جهانی کرد، از این رو وزارت جهاد باید راهکارهای حمایتی بیشتری اتخاذ کند تا متضرر نشود‌.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت پنبه بالای ۱۰۰ هزارتومان برای تولیدکننده تمام می شود که به سبب واردات پنبه با ارز نیما، خرید محصول داخل برای تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

دولت و وزارت جهاد، کشاورزان را نمی تواند وادار به تولید پنبه ارزان کند، از این رو همانند اکثر کشورهای تولیدکننده پنبه باید یارانه به این بخش تخصیص دهد تا فرصت خودکفایی این محصول استراتژیک، بی نیازی از واردات، ایجاد اشتغال و تناوب کشت با دیگر محصولات را از دست ندهیم چرا‌که کشاورزان کشور با ارز آزاد تولید می‌کنند که براین اساس توان رقابت با پنبه خارجی را ندارند، از این رو مابه التفاوت ارز نیما و آزاد باید تحت عنوان یارانه در اختیار کشاورزان پنبه کار قرار بگیرد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار