در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

موقوفات به سمت امور فرهنگی سوق داده شوند

متولی موقوفه شهید پنجاهی گفت: امروزه با توجه به نیاز فرهنگی جامعه موقوفات باید در جهت امور فرهنگی سوق داده شود.

طوبی ذوالفقاری مادر شهید والامقام «محمد پنجاهی» و واقف مدرسه‌ای در روستای عارف آباد کاشمر است که پس از اینکه به فرزند شهیدش پیوست، منزل مسکونی او بنابر وصیتش، وقف امور فرهنگی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت شد. 

دانش آموز «محمد پنجاهی» تک فرزند خانواده در ۲۴ تیرماه ۱۳۶۱ در عملیات «رمضان» به فیض شهادت نائل آمد. پیکر مطهر این دانش آموز شهید بعد از شهادت در منطقه باقی ماند و بعد از گذشت ۱۲ سال در عملیات تفحص کشف و به زادگاهش بازگشت. 

کتابی بر اساس زندگینامه این شهید به قلم نجمه صاحب زمانی با عنوان «سوغات کربلا» نگاشته شده که روایتی داستان گونه از زندگی دانش آموز «محمد پنجاهی» است. 

نویسنده کتاب «سوغات کربلا» داستان نوجوان ۱۳ ساله‌ای را به رشته تحریر درآورده است که تنها فرزند خانواده است و مادرش برای اینکه از رفتن نوجوانش به جبهه خودداری کند برای او شرط می‌گذارد که اگر ۳ جزء از قرآن را در مدت سه روز حفظ کند به او اجازه خواهد داد که به جبهه برود. این نوجوان شهید با عشق و علاقه‌ای که دارد ۳ جزء قرآن را حفظ می‌کند و به جبهه می‌رود و در یکی از عملیات‌ها شهید می‌شود.

در رابطه با این عمل خیرخواهانه واقف نیک اندیش با علیرضا رزقی، پاسدار بازنشسته و متولی موقوفه شهید پنجاهی به گفتگو پرداخته‌ایم.

علیرضا رزقی، با اشاره به زندگینامه شهید پنجاهی گفت: خانواده شهید پنجاهی فرزنددار نمی‌شدند، پدر شهید تصمیم می‌گیرد به زیارت امام حسین (ع) برود، سفر او به کربلا سه، چهارماه به طول می‌انجامد و در این سفر نذر می‌کند که خداوند به ایشان فرزندی بدهد. وقتی بازگشتند، در سال ۱۳۴۵ خداوند متعال فرزندی به این خانواده می‌دهند که اسمش را محمد می‌گذراند و در سال ۱۳۶۱ در عملیات رمضان به شهادت می‌رسد.

متولی موقوفه شهید پنجاهی ادامه داد: مادر شهید در عین حال که به سختی گذران زندگی می‌کرد، اما تمام مبلغی که بنیاد شهید برای ایشان واریز می‌کرد را وقف ساخت مدرسه حضرت رقیه (س) در عارف آباد کرد.

او با بیان اینکه تاکنون چندین بار یادواره شهید در این روستا برگزار شده است، افزود: اکنون پس از سال‌ها، حرف‌ها و پیام‌های فرهنگی شهید محمد پنجاهی این بار در جبهه دیگری به نام جبهه فرهنگی به نسل جوان منتقل می‌شود.

رزقی با بیان اینکه وقف باعث گسترش عدالت در جامعه می‌شود و آثار اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی فراوانی به همراه دارد، افزود: باید این فرهنگ، بروزرسانی شود. در گذشته موقوفات بیشتر به عزاداری امام حسین (ع) اختصاص داشته که البته به جای خود ارزشمند است. اما امروزه با توجه به نیاز فرهنگی جامعه موقوفات باید در جهت امور فرهنگی سوق داده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.