استفاده از دانش در بخش کشاورزی در دنیای امروز یک ضرورت است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: استفاده از دانش در بخش کشاورزی در دنیای امروز یک ضرورت است و باید نیاز‌های فناورانه کشاورزی شناسایی و رفع شود.

 اکبر فتحی در جلسه نظام نوین ترویج با اعلام این مطلب گفت: بخش کشاورزی با چالش‌های مختلفی روبروست و یکی از این چالش‌ها کوچک بودن اراضی کشاورزی است. راهبرد‌های جامعه شناختی در خصوص جامعه هدف می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند تا دریابیم چگونه در این اراضی کوچک می‌توانیم بهره وری را افزایش دهیم.

وی افزود: اگر قطعات اراضی کشاورزی بزرگ باشد و هزینه تولید سرشکن شود، قیمت تمام شده نیز کاهش پیدا کرده و تولید کننده می‌تواند در زمینه بازاریابی نیز کارشناسان زبده‌ای را جذب کند، اما کسانی که اراضی کشاورزی کوچکی دارند احساس نیازی به در نظر گرفتن مسائل علمی و بازاریابی پیدا نمی‌کنند.

وی گفت: بخش دولتی و کارشناسان آن باید نیاز‌های فناورانه بخش کشاورزی را به خوبی شناسایی کنند تا با اعلام آن به مراکز علمی و تحقیقاتی بتوانیم از کمک آنها برای رفع این نیاز‌ها استفاده کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این جلسه بر توجه ویژه به باغات مدرن تاکید کرد و گفت: باید با استفاده از ظرفیت‌های مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی و مدیریت امور باغبانی سازمان این فرهنگ را در استان رواج دهیم که اگر کسی می‌خواهد اقدام به احداث باغ کند باید به احداث باغات مدرن روی بیاورد و تمام مشخصات آن از جمله سیستم آبیاری مطابق معیار‌ها و استاندارد‌های لازم باشد. البته اگر این موارد را ابتدا با کار‌های ترویجی به صورت یک فرهنگ در جامعه مخاطب رواج ندهیم نمی‌توانیم موفق شویم.

فتحی کشاورزی را یکی از دانش پذیرترین بخش‌ها دانست و با اشاره به اینکه دانش حد توقفی ندارد، گفت: جایگاهی که در حال حاضر کشاورزی در آن قرار دارد با رشد دانش صورت گرفته و اگر تنها به بذر گیاهان توجه کنید متوجه خواهید شد که چه میزان اصلاحات روی آن بذر انجام شده است، اما علیرغم این اصلاحات حد توقفی برای بهبود آن وجود ندارد و این یک روند مستمر است.

وی استفاده از دانش در بخش کشاورزی را یک ضرورت در دنیای امروز دانست و افزود: محدودیت منابع آب و خاک ما را مجبور می‌کند تا از ظرفیت دانش برای افزایش تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به حوزه زنبور عسل در کشاورزی گفت: حوزه تولید عسل و نگهداری از زنبور عسل که تنها یکی از بخش‌های حوزه کشاورزی است ظرفیت بسیار بالایی برای استفاده از دانش در موارد مختلف آن از جمله تولید زنبور‌های ملکه دارد که نیاز است تا شرکت‌های دانش بنیان به آن ورود کنند.

وی احصاء نیاز‌های فناورانه را به تنهایی کافی ندانست و افزود: باید این نیاز‌ها به صورت عملیاتی پیگیری شود و تا رفع کامل آن توسط مجموعه‌های دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر لزوم تدقیق آمار در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های GIS و سطح سبز می‌توانیم حتی نوع نباتاتی که کشت شده است را نیز مشخص کنیم و به آمار دقیقتری نیز در این حوزه دست پیدا کنیم.

فتحی ادامه داد: در حوزه تنظیم بازار، دام و طیور و ... نیز می‌توانیم از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. جایگزینی نهاده‌های دامی جدید و بومی به جای سویا یکی از مواردی است که می‌توان به آن توجه ویژه داشت. هر میزان بتوانیم وابستگی به سویا را کمتر کنیم خروج ارز از کشور را کاهش خواهیم داد.

وی بر لزوم پیگیری مصوبه‌های این جلسه تاکید کرد و گفت: باید مصوبات هر جلسه، در جلسه بعد پیگیری شود تا مشخص شود که تا چه میزان مصوبات را عملیاتی کرده ایم و توانسته ایم یافته‌های علمی را به سطح روستا‌ها ببریم.

برچسب ها: کشاورزی ، دانش بنیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار