رئیس جدید تایوان متعهد به حفظ روابط بین تنگه‌ای با چین شد

لای چینگ‌ته رئیس جدید تایوان در مراسم تحلیف خود بر حفظ روابط بین تنگه‌ای با سرزمین اصلی چین متعهد شد.

لای چینگ ته رئیس جدید تایوان در مراسم تحلیف خود ضمن اینکه متعهد بر حفظ روابط بین تنگه‌ای در بحبوحه تنش‌های فزاینده با سرزمین اصلی چین شد از پکن خواست تا «ارعاب سیاسی و نظامی» خود را در این جزیره متوقف کند و مسوولیت «حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان» را با تایپه به اشتراک بگذارد تا اطمینان حاصل شود که جهان عاری ازجنگ است.

دولت مرکزی چین از زمان روی کار آمدن تسای اینگ ون از حزب دموکراتیک مترقی در سال ۲۰۱۶ از گفتگو و ارتباط با تایپه خودداری کرد و سپس فشار‌های اقتصادی و نظامی را بر روی این جزیره افزایش داد. پکن که تایوان را بخشی جدایی ناپذیر قلمرو خود می‌داند، تاکید کرده که در صورت لزوم این جزیره را با زور به دامان خود باز می‌گرداند.

تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشور‌های غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای موسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو آن بود، اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد.

لای چینگ ته همچنین از پکن خواست تا مسیر «گفتگو را به جای رویارویی، مبادله به جای مهار» را انتخاب کند و با این جزیره بر اساس اصول برابری و کرامت همکاری کرده تا با یکدیگر صلح و رفاه متقابل دست یابند.

وی افزود: تایوان باید در برابر تهدید‌های چین توانایی دفاعی خود را تقویت کرده و امنیت اقتصادی و همکاری برای دستیابی به صلح با کشور‌های آزاد را گسترش دهد.

لای همچین اظهار داشت که با ایستادن در کنار دیگر کشور‌های آزاد، می‌توانیم یک جامعه جهانی صلح‌آمیز تشکیل دهیم که می‌تواند قدرت بازدارندگی و جلوگیری از جنگ را به نمایش بگذارد و به هدف خود یعنی صلح از مسیر قدرت دست یابیم.

در این مراسم تحلیف، هسیائو بیخیم نماینده سابق تایوان در آمریکا به سمت معاون رهبر لای رسید.

لای دو رقیب حزب اپوزیسیون خود را در انتخابات ماه ژانویه شکست داد و سومین دوره چهار ساله متوالی را برای حزب دموکراتیک مترقی (DPP) برای اولین بار از زمانی که تایوان در سال ۱۹۹۶ انتخاب رهبری مستقیم را معرفی کرد، به دست آورد.

رهبران تایوان می‌توانند تا دو دوره چهار ساله در این سمت فعالیت کنند. لای که از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ نخست‌وزیر جزیره بود، در انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری DPP در سال ۲۰۱۹ ناموفق با تسای به چالش کشیده شد و در دور دوم ریاست‌جمهوری به عنوان معاون رئیس‌جمهور خدمت کرد.

منبع: ایرنا 

برچسب ها: چین ، تایوان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار