افزایش ۳ درصدی میزان فرزندآوری بین مادران بالای ۳۰ سال

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : با اقدامات فرهنگی انجام شده میزان فرزندآوری بین مادران بالای ۳۰ سال در استان کرمانشاه ۳ درصد افزایش یافته است.

ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت : در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ سیاست‌های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری در ۱۴ بند ابلاغ شد و در چند سال گذشته هفته منتهی به این تاریخ به نام هفته ملی جمعیت نامگذاری شده است.

شکیبا با اشاره به اقدامات انجام شده در استان کرمانشاه در راستای جوانی جمعیت عنوان کرد: فرهنگ‌سازی و تقویت هویت مادری، تحکیم بنیان خانواده، تقویت نشاط در درون خانواده، تبیین مضرات و عوارض تک‌فرزندی و بی‌فرزندی در قالب سخنرانی، نقاشی، دیوارنویسی، کارناوال، برپایی نمایشگاه و میز خدمت انجام شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه مقابله با سقط عمدی جنین با وجود پیچیدگی بسیار، کار گسترده‌ای انجام شده است گفت: یک مرکز دولتی درمان ناباروری و یک مرکز خصوصی سطح سه در استان فعال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از نواختن زنگ جمعیت در مدارس خبرداد و افزود: همایش یک روزه نقش نخبگان ایران در استان کرمانشاه برگزار می‌شود و برای برگزاری همایش سه روز کنشگران جمعیتی در راستای بهینه سازی اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و حفظ حیات جنین برای رؤسای برنامه‌ریزی شده است.

شکیبا گفت: دیدار و اهدای گل به مادران زایمان کرده در بیمارستان دولتی، بازدید رؤسای شبکه بهداشت از مراکز ازدواج و اهدای گل به زوجین، برگزاری پیاده‌روی خانوادگی، برپایی غرفه‌ها و نمایشگاه‌ها و مشاوره‌های تخصصی فرزندآوری از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی با بیان اینکه نرخ باروری در استان کرمانشاه ۱.۵ است و باید به ۲.۵ برسد افزود: وضعیت باروری در استان مناسب نیست و باید اقدامات گسترده انجام شود، زیرا فرصت زیادی باقی نمانده و پنجره جمعیتی باز شده ۵ تا ۶ سال زمان دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه میزان نرخ رشد جمعیت در استان ۰.۵ است عنوان کرد: میزان موالید ایران از بین ۵۲ کشور در حال توسعه مناسب نیست و رتبه نخست کاهش را دارد.

شکیبا با بیان اینکه میزان ناخالص طلاق در سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۷ بوده و در سال گذشته به ۲.۳ درصد کاهش یافته است گفت: با تلاش همکاران در زمینه فرهنگ‌سازی، میزان موالید در مادران بالای ۳۰ سال از ۵۳ درصد سال ۱۴۰۱ سال گذشته به ۵۶ درصد رشد یافت .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.