آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تجار می‌توانند از ۱۲ اردیبهشت ماه جاری، با اخذ مجوزات لازم اقدام به واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان نمایند.

 رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: با تلاش‌ها و پیگیری‌های استاندار کردستان مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق اخذ شد.

پیمان اسکندری افزود: این اقدام جهت تامین نیاز بازار در مصرف میوه‌های گرمسیری در داخل کشور، باتوجه به نزدیکی مرز باشماق به بندر لاذقیه سوریه نسبت به دیگر مرز‌های ترانزیتی رسمی کشور و کاهش هزینه‌های حمل و صرفه جویی در زمان صورت گرفت.

وی بیان کرد: تجار می‌توانند از ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری ضمن اخذ مجوزات لازم نسبت به واردات میوه‌های گرمسیری از جمله  موز، آناناس، انبه و نارگیل از این مرز رسمی اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: برای تحقق این مهم، زیر ساخت‌های لازم از جمله احداث ساختمان و ایجاد پست قرنطینه نباتی، بکارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده و استقرار آزمایشگاه قرنطینه‌ای دولتی و خصوصی توسط این سازمان و اداره کل گمرک استان صورت گرفت.

اسکندری یادآور شد: یک حلقه مغفول برای واردات محصولات گرمسیری وجود داشت که با توسعه ظرفیت‌های زیر ساختی مرتفع شد و این حرکت باعث رونق بیشتر مرز باشماق و توسعه تجارت خارجی می‌شود.

مرز رسمی باشماق از جایگاه ویژه‌ای در بین مرز‌های رسمی کشور برخوردار است و در سال ۱۴۰۱، ۲۶۴ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ مقدار ۲۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی از این مرز به کشور عراق صادر شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.