چرا مجلس شنبه را تعطیل کرد؟ 

مجلس با هدف افزایش بهره‌وری و تعامل اقتصادی با دنیا شنبه‌ها را تعطیل کرد، اما این تعطیلی مخالفانی دارد.

روز چهارشنبه (۲۶ اردیبهشت) نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری را دستورکار خود قرار دادند.

نمایندگان ابتدا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را به رای گذاشتند که پس از استماع نظر موافقان و مخالفان با ۷۵ موافق، ۱۳۲ مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه با آن مخالفت کردند.

پس از این مخالفت پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس مبنی بر تعطیلی شنبه‌ها در دستورکار قرار گرفت که با ۱۳۶ موافق، ۶۶ مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در جلسه با آن موافقت شد و ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و تبصره‌های آن به شرح زیر اصلاح شد:

ماده ۸۷ - ساعات کار کارمندان دستگاه‌های اجرایی چهل ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌شود تغییر ساعت کار کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب دستورالعمل پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد بر عهده ذیربط است. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیأت علمی از ساعات موظف در طرح‌های طبقه بندی مشاغل ذی ربط تعیین خواهد شد.

تبصره -۱ کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت در هفته تقلیل دهند میزان حقوق و مزایا نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره -۲ متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا کمبود انرژی، وقوع حوادث غیر مترقبه شیوع بیماری‌های فراگیر یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان ساعت کار و نحوه ارائه خدمت و تقویم آموزشی مدارس و مراکز آموزش عالی فارغ از رعایت سقف مذکور در این ماده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره -۳ تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحد‌های نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحد‌های خدمت رسانی از قبیل بیمارستان‌ها مراکز بهداشتی درمانی مراکز بهزیستی بانک‌ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنج شنبه تنظیم کنند فهرست کامل بخش عملیاتی واحد‌های خدمات رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

تبصره -۴ در تمامی قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در چهار هفته متوالی استفاده شده است نظیر قانون کار مصوب ۱۳۶۹/۸/۲۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اصلاحات والحاقات بعدی از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به ترتیب به چهل ساعت در هفته و یکصد و شصت ساعت کار در چهار هفته متوالی اصلاح می‌شود و کاهش ساعات کاری موجب کاهش حقوق و دستمزد و مزایای قانونی کارکنان و کارگران موضوع این تبصره نمی‌شود اجرای حکم این تبصره در خصوص دستگاه‌هایی که مستقیماً تحت نظر مقام معظم رهبری است منوط به اذن معظم له است.»

طبق تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری روز‌های کاری پنج روز در هفته از روز یکشنبه تا پنج‌شنبه تعیین شده است و روز‌های جمعه و شنبه به‌عنوان روز تعطیل لحاظ می‌شود.

طبق اصل هفدهم قانون اساسی تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است که تعطیلی شنبه‌ها این امر به ذهن متبادر می‌شود که یک روز دیگر به تعطیلی در کشور اضافه شده است، اما موافقان تعطیلی شنبه‌ها می‌گویند که شنبه فقط ادارات دولتی و مدارس تعطیل هستند و بازار و بخش خصوصی بنا بر تصمیم خود می‌توانند تعطیل باشند و تصمیم برخلاف قانون اساسی گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس حین بررسی تعطیلی روز شنبه در اخطار قانون اساسی گفت: تعطیلی رسمی کشور روز جمعه است و پنجشنبه‌ها نیمه تعطیل می‌شود و اگر شنبه تعطیل شود مخالف اصل ۱۷ قانون اساسی است. در اصل ۶۷ قانون اساسی نیز به قسم نمایندگان اشاره شده و طبق قانون تعطیلات فقط یک روز در هفته است.

علیرضا سلیمی

عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست صحن مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به تذکر سلیمی گفت: اخطار شما وارد نیست چرا که در اصل ۱۷ تعطیلی رسمی روز جمعه است و در لایحه دولت و مصوبه کمیسیون به تعطیلی رسمی اشاره نشده است. در لایحه دولت ۵ روز کاری در هفته در نظر گرفته است و در لایحه دولت تعطیل رسمی اضافه نشده است.

عبدالرضا مصری

تصمیم مجلس یازدهم برای تعطیلی شنبه‌ها آن هم در آخرین روز‌های این مجلس با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است.

آیت‌الله جعفر سبحانی در مخالفت با تعطیلی شنبه در پیامی نوشت:

آیت الله جعفر سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی - دام تاییداتهم 

با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.

تصدیع می‌دهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.

از لحاظ خارجی: 
در چنین روز‌هایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

از نظر داخلی:
۱. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روز‌های هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌شود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روز‌های پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفته‌اند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد؛ و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.

۲. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به حکم شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمی‌کنند و این سبب می‌شود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.

۳. سال‌هاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است. 

۴. در اصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.

قم، جعفر سبحانی
۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رفع بحث ایدئولوژی تعطیلی شنبه‌ها

سید کریم حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره تعطیلی شنبه‌ها گفت: لایحه دولت از ابتدا روز تعطیلی را مشخص نکرده بود و فقط در لایحه تاکید شده بود که پنج روز در هفته به‌عنوان روز کاری باشد و دو روز هم تعطیل باشد.

سید کریم حسینی
وی اظهار کرد: این لایحه وقتی به کمیسیون اجتماعی مجلس رسید اعضای کمیسیون اصراری بر اینکه دو روز تعطیل چه روز‌هایی باشد، نداشتند و در ابتدا هم این امر را به دولت واگذار کردند تا دو روز تعطیلی را مشخص کند، اما در رفت و برگشت‌هایی که با حضور کارشناسان، نمایندگان دولت و نمایندگان مجلس شد بررسی‌های زیادی صورت گرفت.

نماینده مردم اهواز، کارون و باوی در مجلس ادامه داد: کارشناسانی از قریب به ۳۶ تشکل اقتصادی مثل که اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون آمدند و اظهار می‌کردند آنچه به نفع اقتصاد کشور است این است که تعطیلی شنبه ارجحیت دارد به تعطیلی پنج‌شنبه البته در این بین نظرات اعتقادی و دینی هم هست که حتما باید نصب‌العین نمایندگان مجلس باشد لذا استفتا شد و نظرات مراکز دینی به‌ویژه علما و سه تن از مراجع عظام تقلید گرفته شد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: ما دغدغه این را داشتیم که ممکن است تعطیلی شنبه شائبه‌ای ایجاد کند مبنی براینکه تشبه به یهودیت شود، اما در بررسی‌های مختلفی که در کمیسیون اجتماعی و نهایتا در صحن شد بحث دینی و ایدئولوژی آن رفع شد.

وی افزود: مجلس مخیر بود بین پنج‌شنبه و شنبه، چون دولت هم اصراری بر روی روز نداشت بنابراین مجلس و کمیسیون اجتماعی هم بحث دو روز تعطیلی و هم آن چیزی را که به نفع اقتصاد کشور بود را تصویب کرد و قطع‌به‌یقین دغدغه اصلی و اولویت اولمان فرمایش مقام معظم رهبری و هم کارشناسان امر حوزه اقتصادی است بنابراین نظر کارشناسان اقتصادی باید گرفته می‌شد که نظر غالب آنها بر تعطیلی شنبه بود. 

حسینی گفت: درخصوص ساعات کاری، ۴۲ ساعت و نیمی که در لایحه دولت آمده بود واقعا قابل انجام نیست. ماه‌هایی در سال داریم که طول روز کم است و یقینا هدف و حکمتی در این قانون‌گذاری است و نظر کارشناسی بر این است که ما از آن دو روز استفاده کنیم برای در کنار خانواده بودن لذا بخواهیم تمام ساعات پنج روز کاری را پر کنیم با آن حکمت و استدلالی که آوردیم منافات دارد.

نماینده مردم اهواز، کارون و باوی در مجلس تصریح کرد: هشت ساعت در روز را منطقی دیدیم که در هفته می‌شود چهل ساعت و در ماه می‌شود ۱۶۰ ساعت. این هم منطقی‌تر بود و هم قابل انجام‌تر تا بتوانیم ساعات کاری را متعادل کنیم.

وی ادامه داد: این دلیل نیست که اگر ساعات کار طولانی باشد بهره‌وری بیشتر است کمااینکه کارشناسانی که از طرف دولت آمدند این را گفتند که ما چنین مطالعه‌ای نداریم که حتما اگر تعداد ساعت بیشتر باشد بهره‌وری بیشتر است دوم اینکه تعطیلی شنبه درواقع تعطیلی برای ادارات دولتی است و بازار و شرکت‌های خصوصی می‌توانند تابع مقررات خود باشند حتی ما موافق این بودیم که بانک‌ها از استثنائات حذف شود. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: بانک‌ها هم خدمات حضوری و هم غیرحضوری دارند لذا می‌شود برای بانک‌ها و کارکنانش در شورای بانک‌ها که یک مرجع رسمی است تصمیم‌گیری شود البته بانک‌های خصوصی مجاز به هر نوع تصمیم‌گیری هستند و آنهایی هم که دولتی هستند کشیک‌ها و شعب کشیکی را مشخص کنند که همه کارکنان سرکار نباشند، چون آنها هم حق دارند از تعطیلی که ایجاد می‌شود استفاده کنند البته با توجه به اینکه خدمات الکترونیکی داریم خیلی از خدمات غیرحضوری است و می‌توان آنها را هم همراه با ادارت دولتی تعطیل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست بگوییم شنبه تعطیل نشده و درواقع نیمه تعطیل اعلام شده، گفت: نباید مبهم صحبت شود. شنبه برای ادارات تعطیل است، اما بازار تعطیل نیست و مراجعه حضوری به دستگاه‌های دولتی در این دو روز تعطیل است.

حسینی بیان کرد: در روز‌های جمعه که تعطیل است به مغازه‌ها و پاساژ‌ها الزام می‌شد که تعطیل باشند، اما با دستورالمعلی که دولت مشخص می‌کند دیگر این الزام وجود ندارد و مراکز خرید، مغازه‌ها و فعالان خصوصی می‌توانند کسب‌وکار خود را داشته باشند.

نماینده مردم اهواز، کارون و باوی در مجلس گفت: نمایندگان اتاق بازرگانی که به کمیسیون اجتماعی آمدند گفتند که نامه‌نگاری‌هایی با دولت و دفتر مقام معظم رهبری داشتند و نظر کارشناسی خود را اعلام کردند. 

وی اظهار کرد: شورای نگهبان اختیارات قانونی خود را دارد و اگر به این نتیجه برسد که مغایرتی با شرع و قانون ندارد حتما آن را تصویب می‌کند. 

حسینی تصریح کرد: در جریان تصویب تعطیلی شنبه‌ها ایراد قانون اساسی گرفته شد مبنی براینکه طبق قانون اساسی، جمعه روز تعطیل رسمی است که این موضوع پاسخ داده شد و روز شنبه به‌عنوان تعطیل اعلام شد، چون دولت این اختیار را داشته و قبلا هم روز‌هایی را تعطیل کرده بنابراین این اختیار از قبل به دولت‌ها داده شده و تعطیلی شنبه‌ها هم لایحه دولت است. 

گلایه از تعطیلی شنبه‌‌ها در نمازجمعه

مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها به تریبون نمازجمعه تهران هم کشیده شده است.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری خطیب نمازجمعه تهران گفت: از مجلس برای تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها تشکر کردم، اما یک گلایه هم از تعطیلی «شنبه‌ها» داریم که به جامعه مومنان برخورد. علت مساله را در چنین شرایطی نفهمیدیم. لابد دلایل خاص خود را داشتند البته شورای نگهبان هم فرصت دارد که مساله را حل کند.

حاج علی اکبری

افزایش بهره‌وری با تعطیلی شنبه‌ها

علی اصغر عنابستانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تعطیلی شنبه‌ها گفت: اصل اینکه دولت تشخیص داده بود و آن را به لایحه تبدیل کرده بود تا ساعت کارکنان دولت کاهش پیدا کند براساس مطالعاتی بود که صورت گرفته بود و ضرورت افزایش سطح بهره‌وری، ضرورتی انکارناپذیر است و تجربیات دنیا در سال‌های اخیر این امر را نشان داده بود.

علی اصغر عنابستانی
وی اظهار کرد: تجربه کرونا به صورت ویژه این را نشان داد که در دو سال کرونا تقریبا ۵۰ درصد از کارکنان دولت غیرحضوری بودند و کار‌ها در منازل انجام شد، اما سطح بهره‌وری افزایش پیدا کرد لذا کاهش ساعت کاری می‌تواند به افزایش سطح بهره‌وری، شادابی، نشاط جامعه، همبستگی اجتماعی و استحکام بنیان خانواده کمک کند. 

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در مجلس بیان کرد: اکثر قریب به اتفاق کشور‌های دنیا تعطیلات هفتگی خود را دو روز کردند، اما بحث انتخاب یک روز اضافه تعطیل بین پنج‌شنبه و جمعه مطرح است که از روز اولی که این طرح مطرح شد عرض کردم نباید انتخاب را ایدئولوژیک کنیم بلکه باید به منافع کشور و مردم نگاه کنیم. 

عنابستانی ادامه داد: باید به سراغ شرایطی که می‌تواند اوضاع مردم را بهتر کند برویم، چون بعضی از دوستان که حرف از تعطیلی پنج‌شنبه می‌زدند باید بدانند که پنج‌شنبه در تقویم ما روز خاصی نیست بلکه شب جمعه روز خاصی است و بعد ازظهر پنج‌شنبه روز خاص زیارتی اموات است که با این تعطیلی خللی در آن وارد نمی‌شود یعنی پنج‌شنبه روز کار است و مردم مثل روال معمول کار می‌کنند و بعدازظهر پنج‌شنبه آن مناسک مذهبی که در ساختار اجتماعی و فرهنگی ما است را انجام می‌دهند. روز جمعه روز تعطیلی ویژه و عید مسلمان‌هاست و طبق قانون اساسی روز تعطیل ما است لذا روز شنبه کارکنان دولت تعطیل هستند و تعطیل رسمی نیست به همین دلیل به نظرم تعطیلی دو روز در هفته انتخاب خوبی که مجلس کرد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در روز شنبه مدارس هم تعطیل هستند، اما باید شعب بانک‌ها که خدمات می‌دهند باز باشند و این به تشخیص بانک‌هاست که شعب خاص و خدماتی خود را باز نگه‌دارند.

وی افزود: جدای از انتقاداتی که به بخش خصوصی وارد است، اما سرجمع فکر می‌کنم ما هرچه بهره‌وری جامعه را بالا ببریم حتما به معیشت مردم کمک می‌کند.

عنابستانی گفت: اگر شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد نگیرد و تایید کند در چند روز آینده ابلاغ می‌شود و احتمالا از اواخر خرداد اجرا خواهد شد. 

یکی از ایراد‌هایی که مخالفان تعطیلی شنبه‌ها در مجلس می‌گرفتند این بود که برای همراهی با اقتصاد دنیا نیاز نیست تعطیلات کشور مثل تعطیلات آنها باشد.

پروپاگاندای رسانه‌ای برای تعطیلی شنبه‌ها

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها در مجلس گفت: پیشنهاد تعطیلی روز شنبه بر اساس یک پروپاگاندای رسانه‌ای مطرح شده و این در حالی است که مراودات اقتصادی آمریکا و چین ۱۵۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری است که حتی یک ساعت یا روز اداری مشترک ندارند.

حجت الاسلام میرتاج الدینی

وی یادآور شد: ۸۵ درصد تجارت خارجی ما با ۱۰ کشور است که اکثر آنها مسلمان هستند، بنابراین تعیین شنبه به عنوان روز تعطیل تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند.

استفتا از آیت‌الله جوادی آملی

محسن پیرهادی نماینده تهران در مخالفت با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در مجلس اعلام کرد که با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملا چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده اند. 

محسن پیرهادی

پیرهادی همچنین اظهار کرد: بنده در این باره از دفتر مراجع سوال کردم دیشب هم با دفتر آیت‌الله جوادی آملی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستد‌های اقتصاد جهانی است و موثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.

تعطیلات شبه‌نوروزی در شهریور

اگر تعطیلی شنبه‌ها توسط شورای نگهبان به قانون تبدیل شود از عصر پنج‌شنبه (هشتم تا شنبه هفدهم شهریور) یک تعطیلات شبه‌نوروزی خواهیم داشت.

تعطیلات شبه نوروزی

به نظر می‌رسد اگر شورای نگهبان مصوبه تعطیلی شنبه‌ها که یکی از آخرین مصوبات مجلس یازدهم است را تایید نکند بعید است که مجلس دوازدهم به سراغ تصویب آن برود چراکه حجم مخالفت با آن در چند روز گذشته بیشتر از موافقت با آن بوده و این امر به معنی مخالفت قسمت‌های مختلف جامعه با تعطیلی شنبه است.

گزارش: محمد امیرحسینی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
مگر نمیدانید مجلسیها بی کارند اما تعطیلی ندارند باید یک کاری انجام دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
به خاطر ثروتمندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
بورس را دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
من خودم کا من هستم، مخالف تعطیلی شنبه هستم ، همینطوری هم توی ادارات کم کاری هست و مردم اذیت می شوند .
Iran (Islamic Republic of)
بازنشسته تامین اجتماعی
۱۱:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
باسلام، بنده بیش از 35 سال است که در نسیم شهر جاده ساوه زندگی می کنم
درخواست یک کنتور گاز از اداره گاه نسیم شهر بهارستان کردم
متاسفانه بنده بیش از 15 سال است به دنبال یک کنتور گاز برای منزل مسکونی خودم در اداره گاز نسیم شهر بهارستان جاده ساوه هستم نمی دهند چرا؟
بازنشسته تامین اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خانه ملت قدرت و توانایی دفاع و حمایت از حق و حقوق کارمندان، کارگران، بازنشسته های، مردم را ندارند بهتر است برای همیشه تعطیل بشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
این قانون اگر واسه آحاد مردم باشه خوبه ولی نه اگر فقط واسه کارمندای دولت و مجلس و بانکی های ثروت مند باشه آخر ظلم هست به مردم
Poland
ناشناس
۰۰:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
مثل مسیحی شنبه تعطیل شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
واقعا شرم کنید این کم کاری کارمندان هم مصداق کم فروشی است
Iran (Islamic Republic of)
ایراندوست
۲۳:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه اصراری بردوروزتعطیلی درهفته است؟خوب نه پنجشنبه تعطیل باشه ونه شنبه مسئله حل است.اگرهم کارمندهابرفرض محال درپنج روزتمام کارهای محوله راانجام میدهندپس تعدادشان زیاداست حداقل یک ششم آنان را مرخص کنندوپول بیت المال راهدرندهندوبپنج ششم بقیه پنجشنبه هم کارکنند
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۰:۵۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من اگه بودم کلا یک شنبه ها رو تعطیل می‌کردم بعد هم تمامی تعطیلات کشور مثل شهادت و تولد و الی آخر همه رو (بدون حتی یک روز همه رو) بر‌می‌داشتم و نهایتا ۵ روز تعطیلات تابستانی اضافه می‌کردم.
امسال تا ۲۳ فروردین کشور کلا تعطیل بود بخاطر این بین التعطیلین که راه انداختید . بخدا بیشتر از ۵۰ درصد روزهای کشور تعطیل هست و اون روزایی هم که بازه حوصله کار نیست. واسه پیشرفت باید سختی کشید.
البته اینم بگم کشور تا زمانی که با دنیا در ارتباط نباشه هیچ فرقی بین اینکه کدوم روز تعطیل باشه نمی‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من مخالف تعطیلی شنبه هستم. کاری به استدلال دو طرف ندارم . چون هر کدام فقط بخشی از حقیقت رو می بینن . اگر به منافع ملی و اقتصاد فکر می کنید، اصولا و عقلا اضافه کردن تعطیلات به نفع اقتصاد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
متاسفانه قانون مسئولین ونمایندگان ما این است که موقع خدا حافظی مسئولین بعدی را با چالش مواجه کنند که این هیچ خوب نیست وبدور از روشنفکری میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجلس که خدا نیست!
این رأی، باطل است.
تمام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چون بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
قانون به نفع قشر صاحب قدرت و ثروت نوشته می‌شود و بس...
ضمنآ در هیچ قانون و راه کار و طرح و برنامه ای قشر عظیم کارگران و مستضعفین درنظر گرفته نمی‌شوند...
متاسفم...
مستضعفین کارگران که بواسطه منفعت طلبی قشری خاص فقیر و ضعیف شده اند هیچ وقت معنای واقعی صاحبان و ولی نعمتان واقعی انقلاب را نفهمیدند و همیشه بدکاران بودند که یک عمر نفس کشیدن شان راهم به صاحبان قدرت وثروت بدهکارند.
سریالی مضحک و آزاردهنده شده این وضع...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلات تقویم ما زیاده؟ کمش کنید . چه لزومی داره اعیاد مذهبی یا شهادت ها تعطیل باشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آفرین . الان شهادت ها، اعیاد مذهبی ، رحلت ها، ملی شدن صنعت نفت ، ۲۲ بهمن ، مبعث و کلا تمام تعطیلات حذف بشه و بجاش ۷روز تو تابستون تعطیلات گذاشته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در دهه گذشته این شگرد اصلاح طلبان بود میخواستندیک نیرویی از خودشان جایگزین نیروی زُبده کنند نیرو برای اینکه خودنمایی کند یک طرح الکی خوش اعلام میکرد کلی هزینه میکردند عاقبت آن نیرو شهرت وارتقا پیدا میکرد اما طرح نیمه تمام میماندوکسی هم جوابگو نبود وکلی هزینه از بیت المال به هدرمیرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلات باید کمتر بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مگه کارمندان ادارات خیلی کار میکنن که دوروز براشون تعطیلی باشه؟!ایران که همش تعطیلی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با همین سفسطه پس زبان فارسی رو هم حذف کنیم. دنیا انگلیسی صحبت می کنه.
تعطیلات عید فطر، نوروز و ... رو حذف کنیم. دنیا کجا این روز ها رو تعطیل می کنه؟

فرهنگ ایرانی رو تعطیل کنیم چون یک عده مشغول بردگی برای پول و فرهنگ غربی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
میخوای بگی خیلی نگران فرهنگ ایرانی هستی؟! بعید میدونم دردت فرهنگ ایرانی باشه
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اتفاقا زبان انگلیسی یادگیریش از فارسی واجب تر هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
بسه چقدر کارمند پول بگیره و کار نکنه.....
دو روز تو هفته پشت هم،،حالا هر روزی باشه مهم نیست کلی سوخت تو جاده ها مصرف میشه،از طرفی مثلا کارمند شهرداری هر ۷روزی یه بار کمیسیون دارن الان باید به این‌ خاطر دوهفته منتظر بمونیم...و بقیه امور ادارات هم همینطور...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه سری به اداره آب بزن تاببینی از هر صدتا کارمن چنتاشون مشغول کارن.وقتی میری میبینی هیچ کدام سر خدمتشون نیستند وآنهایی هم که هستند یا مشغول چای خوردن هستند یا دورهمی قصه تعریف میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی های وسط هفته که شامل سالروز شهادت ها یا ولادت ها میشه رو لغو کنند اگه خیلی نگران تعطیلی های زیاد هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرف حق جواب نداره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
باریک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ای کاش همین دوستانی که از دیروز ورد زبانشان شده تعطیلی فقط جمعه اگر کارمند هستند یک آماری از کارکردشون در ماه منتشر شود ببینیم چند روز و چند ساعت به مردم خدمت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاهش قیمت ارز خوبه ولی باید تو بازار اثر بذاره و احساس بشه.
قیمتا با افزایش ارز زیاد میشه ولی با کاهش ارز پایین نمیاد.
France
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
برای اینکه همه تاجرهای بزرگ مملکت هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعامل بین المللی رو که همه مردم انجام نمیدن، یک عده محدودی هستن. خوب فقط اونها پنجشنبه کار کنن و شنبه تعطیل باشن، نه همه مردم.
هر چند به احتمال زیاد تا الان هم منتظر مصوبه مجلس نبودن و کار خودشونو حتی جمعه هم انجام میدادن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به نظر من تعطیلی شنبه درست نیست
چه خبره اینهمه تعطیلی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه خبره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نکنه تو شهر شما در هفته 3روز تعطیل هستند که اینجور میگی
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۱:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
روند کاهشی قیمت ارز خوب است و باید ادامه یابد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام خسته نباشید ..پیگیر باشید بنده ۱۰ ساله مغازه خدمات فنی دارم تعمیر رایانه . مدرک تحصیلی دیپلم فنی برق . و کاردانی فنی برق ... الان دوره تمدید اومده مدارک رو بردم ... اداره اصناف میگه باید مدرک فنی بیاری ... پس چرا از ۱۰ سال پیش تا الان این قانون نبود . بنده اختراع دارم و ثبت شده ... چرا ما رو پاس میدن ادارات چرا باید واسه تمدید دوباره مراحل اداری از اول شروع بشه ... کسی پیگیر نیست و مردم رو اذیت می کنن. به خدا و مکه قسم اگر راه داشتم میرفتم به خارج از کشور . این مملکت متخصص و کاربلد نمی خواد... تو رو خدا پیگیر باشید هزینه دادم واسه تمدید پدر ما درآوردن پروسه اشتباه اداری .... بنده تو دبیرستان فنی و حرفه‌ای درس خوندم رشته ام مرتبط هست دوباره میگن برو سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک بگیر.... یعنی چی واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
هدف درآمد زایی برای دولت به هر نحو هستش وهیچی غیر درآمد زایی برای دولت مهم نیست واز اونطرف همه شرکتهای دولتی رو به اسم خصوصی سازی به عده ای خاص با قیمت ناچیز واگذار میکنند این از حکومت اسلامی به دوره ،البته اگه .اگه مسئولین ما مسلمان واقعی باشن!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چنان میگه دبیرستان فنی درس خوندم انگار تو هاروارد دکترا گرفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام خسته نباشید ..پیگیر باشید بنده ۱۰ ساله مغازه خدمات فنی دارم تعمیر رایانه . مدرک تحصیلی دیپلم فنی برق . و کاردانی فنی برق ... الان دوره تمدید اومده مدارک رو بردم ... اداره اصناف میگه باید مدرک فنی بیاری ... پس چرا از ۱۰ سال پیش تا الان این قانون نبود . بنده اختراع دارم و ثبت شده ... چرا ما رو پاس میدن ادارات چرا باید واسه تمدید دوباره مراحل اداری از اول شروع بشه ... کسی پیگیر نیست و مردم رو اذیت می کنن. به خدا و مکه قسم اگر راه داشتم میرفتم به خارج از کشور . این مملکت متخصص و کاربلد نمی خواد... تو رو خدا پیگیر باشید هزینه دادم واسه تمدید پدر ما درآوردن پروسه اشتباه اداری .... بنده تو دبیرستان فنی و حرفه‌ای درس خوندم رشتم مرتبط هست دوباره میگن برو سازمان فنی و حرفه‌ای مدرک بگیر.... یعنی چی واقعا
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۲۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی هفته فقط جمعه و پس. لطفاً آرا شفاف شود تا مردم بدانند که کدام نمایندگان به تعطیلی شنبه رأی داده اند؟ نظر مردم از همه مهم تر است.
حداقل به طور معمول کشور های دیگر نیز یک روز در هفته تعطیل هستند برای ما نیز یک روز در هفته همان جمعه کافی است. تعطیلی زیاد باعث تنبلی جامعه و در نتیجه ضعف اقتصاد کشور می‌شود.
از شورا نگهبان درخواست دارم که این مورد را رد کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اخه تا حالا خیلی کار میکردی که این شده وضع اقتصادمون
Canada
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
تغيير ساعت فقط يك ساعت ان هم به مدت شش ماه بود در مقابل باور مردم ( صرف نظر از اينكه باور مردم صحيح است يا غلط ) تاب نياورد
وحال انكه مردم شنبه را شروع هفته مي دانند واز طرفي پنج شنبه كه ساعت كاري ان هم از قديم از روزهاي ديگر كمتر بوده است قطعاً اين تصميم در اينده دستخوش تغيير خواهد بود ودوام نخواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چند کشور در دنیا پنجشنبه تعطیل هستن؟ هیچ کشوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اصلی ترین وظایف مجلس پیش رو که اگه همینا حل بشه بیشتر مشکلات مردم حل خواهد شد؛

مالیات عادلانه
خودرو
ساماندهی مهاجرین
شفافیت قوا
انحصار زمین
ساخت مسکن
سربازی
ناترازی انرژی
بانک ها
ارز چند نرخی و سوبسید و یارانه‌
سرمایه گذاری خارجی و گره زدن اقتصاد سایر کشور ها به ایران


البته مدیونیداگه فکرکنیدبعضی مسئولین اراده کردند این مشکلات راحل کنند .عمرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
درمورد کاهش تورم و نظارت بر قیمت ها هم رسیدگی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به یزدان اگر ما خرد داشتیم
کجا این نمایندگان بد داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مقاله ی خوبی بود ممنون
در متن گفته شده قرار روز کاری کارگران هم ۵ روز در هفته شود و ۲ روز تعطیل بدون اینکه حقوق کم شود
اما بخش خصوصی حتی روز جمعه کارگران را سر کار میبرد وقتی کار ها زیاد است و عمرا ب این حرف گوش کند حقوق را هم کم میکند چون نظارتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مثل اینکه این تعطیلی خیلی شدید به نفع نماینده ها شده که اینقدر شاد و خندان شدند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
طرف پنجشنبه ها یا نمیرفت سرکار یا اگه میرفت بعد دو ساعت برمیگشت خونه حالا فاز یه انسان سختکوش و مخالف با تعطیلی برداشته !!!!! بگو پنجشنبه میخوام برم قبرستون الان شده روز کاری دیگه نمیتونم بپیچونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نباید احساسات و عقاید نادرست جای منافع ملی را بگیرد. وقتی ما فقط در هفته ۳روز کاری با جهان خارج داریم این یعنی عقب ماندگی اقتصادی و فرهنگی و درجا زدن.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
عزیزم، تعطیلی فقط جمعه و تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چه ربطی داره؟ چند نفر توی کشور روابط اقتصادی رسمی با خارج دارند که کل کشور رو شنبه تعطیل کنیم؟
یک دهم درصد هم نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا قربانزاده
۲۱:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اصلا ما با کجا ارتباط داریم که چه فرقی کنه کی تعطیل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
خب جمعه رو باز کنید شنبه رو تعطیل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
این چه بود گفتی مگر میشود جمعه تعطیل نباشد !
حالا چرا همه از دو روز تعطیلی وقتی قرار نیست حقوق ها کم شود ناراحتن ؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه بابا، می خوای نمازم نخونیم و همون کارهای یهود رو کنیم؟ تعطیلی ما مسلمانان در هفته فقط جمعه ها
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۳۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سئوال: مگه چند نفر در مسائل اقتصادی با دنیا ارتباط دارند؟ مگه ارتباط فقط در یک روز انجام می‌شه؟
اینا همش بهانه است، خیلی راحت می‌شه مثلا 100 هزار نفر را در بحث ارتباط با دنیا ساعت کاریشون را تغییر داد و مراکز خاص و یا تعدادی از بانک‌ها را نیز مأمور انجام وظایف مرتبط با تعاملات اقتصادی با دنیا کنند. نیازی به تعطیلی شنبه نیست. احتمالاً چند وقته دیگه میگن تعطیلات نوروز را نیز با سال میلادی یکی کنیم و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی جمعه مگه چشه ما نمی‌خواهیم دو روز تعطیل باشه به اندازه کافی تعطیلات زیاد داریم جمعه کافیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شغل شما چیه ؟
منکه کارگرم اگر دو روز تعطیل باشم حقوقم کم نشود خیلی هم خوبست
ان دو روز یا یک روزش هم میرم اضافه کاری حقوقم بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۰:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
این مجلس شوورای اسلامیست؟؟؟
مجلس مارابه کدام سو میبرد؟
همان تفکررضاشاهی علت عقب مادگی مانوع پوشش است باید ازسرتاپااروپایی شویم تاپیشرفت کنیم آیاچنین شد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
برای بخش صنعت و تکنولوژی تعطیلی شنبه هیچ ضرورتی نداره، فقط بخش تجاری و موسسات مالی و بانکها و فعالیتهای سرمایه سالاری از قبیل رمز ارزها و غیره آنهم صرفا در رابطه با تروئیکای اروپایی! از این طرح سود میبرند. بحث مذهبی نیست بلکه همراهی با دنیای غرب است آنهم از طرف دولت و مجلسی که شعاری خلاف جهت رابطه با غرب میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
در سال کلی تعطیلی داریم اینم اضافه کردید چه بهره وری خواهیم داشت یعنی کارکنان دولتی همچین کار ارباب رجوع رو را میندازن که بیا و تماشا کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
علی
۱۰:۰۷ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با اینکه با تعطیلی شنبه/۵شنبه مخالفم
با اینکه مجلس با رأی حداقلی رو نماینده مردم نمیدونم
با دیدن مخالفت حضرات، به من ثابت شد که
جمله "مجلس در رأس امور است" دروغی بیش نبود و
همه تصمیمات جای دیگه گرفته میشه و
مجلس در کشور ما کاملا نمایشی است
اگر جمهوریت داشتیم همه به تصمیم مجلس احترام میذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مشکل اصلی ما هدر دادن منابع و اقتصاد دستوری و غیر رقابتی و توزیع ناعادلانه ثروت کشور به نفع عده کمی است،حتی اگر در کشور هیچ کار و تولیدی نداشتیم و فقط منابع انرژی را به قیمت واقعی و صادراتی میفروختیم و مازادش را صادر میکردیم و درآمدش را بین صاحبانش که همه مردم هستند تقسیم و مواد غذایی را وارد میکردیم،اوضاع نصف مردم از الان بهتر بود،سالیانه صد میلیارد دلار یارانه پنهان یعنی نفری بالای هزار دلار سهم هر فرد،که الان ۷۰ درصد خانواده ها حتی با انجام کارهای سخت چنین درآمدی ندارند.!!!؟در حالی که قیمت جهانی اقلام اساسی در حدود ایران است ماشین و گوشت ارزانتر از ایران است،فقط کمتر از نفری صد دلار در سال هزینه نانمان کمتر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه ضربالمثل هست که میگه هروقت شنبه به دنبال کاری رفتی به در بسته میخوری
Canada
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام اين مثل را انهايي ساخته اند كه تعطيلي خودشان روز شنبه است ومايل هستند كه همه روز شنبه تعطيل باشند ولذا با انتشار اين مثل درصدد توجيه ان هستند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر ضرب المثل است صد در صد اشتباه است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۹:۵۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
چرا این دوستان دل نگران موقع تصویب افزایش سن بازنشستگی اینطوری صداشون در نیومد...تعطیلی به نفع کشور گردشگری و اقتصاد هست چرا همیشه باید ما اینقدر بیسوادانه عمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
اشکان
۰۹:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یعنی اگه شنبه ها تعطیل باشیم مشکلات اقتصادیمون حل میشه؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
انتظار داریم تا نیمه خرداد قیمت دلار به ۵۷ هزار تومان برسد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام فقط تعطیلی شنبه برای رونق اقتصادی کافی نیست اصل رو فراموش نکنید ارتباط سیاسی اقتصادی وتعامل با دنیای قابل اتکا و فهم وپیشینه اقتصادی قوی رو بادتان نرود اول سرمایه دوم صنعت سوم بازار فروش خلاصه تصمیمات جسورانه بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۹:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جناب علی اکبری کاش واسه قضیه صدیقی هم گلگی میکردی
Iran (Islamic Republic of)
کامبیز
۰۹:۳۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعطیلی روز شنبه برای شیاطینه و ما نباید روز شنبه تعطیل بشیم و امکان داره شیاطین مارو تسخیر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه طنز بود که خندیدیم ولی اگه نظر خودته واقعا برات متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگه ما ملت هستیم خواهان کار جهادییم نه تعطیلی.ما راضی نیستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کار جهادی تعطیلی و غیر تعطیلی نداره همیشه در صوزت لزوم باید حاضر بود

اما دنیا داره به خاطر خانواده دو روز تعطیل هست
کار خانواده هم جهادی هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کار خوب قراره انجام بشه بعضیها مخالفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
میزان رای ملت هست .احسنت بهترین تصمیم رو گرفتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
میزان رای ۸ درصد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
به شدت مخالف تعطیلی شنبه هستم با اینکه خودم کارمندم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما میتونی بری سر کار، جمعه هم برو، عیدها هم برو
Iran (Islamic Republic of)
بورس
۱۴:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
روزای تعطیل بیا کشاورزی باغ بیل بزن بیشتر مفید میشی
Iran (Islamic Republic of)
روز سه شنبه هم براي تعطيلي خوبه .
۰۸:۴۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
روز سه شنبه هم براي تعطيلي خوبه .
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
البته چون پنج شنبه وجمعه ها همیشه در نگاهها(البته در دین مبین اسلام) روزهایی هست که انسان به تمیزی خود میرسد و مطمئنا به خاطر فوتیها و اهل قبور که جا افتاده بین مردم ورسوخ شده.و هر ساله عده ایی زیاد از بستگان فوت می کنند.پنج شنبه ها معزلی برای هم کادر اداری وهم کار اداری باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجلس بهترین تصمیم رو گرفت
مقامات و مسئولان سرشون به کار خودشون باشه
و هر کس باید سعی کنه در حیطه ی کاری خودش
اظهار نظر کنه
میزان رای ملت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شک نکنید
در صورت نهایی شدن این تصمیم ،
در کوتاه مدت و بصورت نامحسوس
با اضافه شدن پنجشنبه ها ، تعطیلات
هفته 3 روز خواهد شد و...!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
من اصلاکاری به تعطیل شدن ونشدن ندارم ولی یه سوالی که برام مطرح شده اینه چطور هر وقت تصمیمی تو مملکت گرفته میشه کارکنان دولتی باید منفعتش رو ببرن مگه بقیه اقشار جامعه آدم نیستن کار نمیکنن؟ تعطیلی شون زیاد میشه ساعت کاریشون کم میشه حقوقشون متناسب سازی میشه چرا انقدرحواسها جمع اونهاست مگه اکثریت چه فرقی دارن.
United States of America
ناشناس
۰۸:۱۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
دختر خوشگله خرس گندم
United States of America
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا دیروز فک میکردیم شنبه تعطیل تصویب شده اما امروز فهمیدیم که صحت نداره
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۸:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام جمعه که تعطیل مسلمانان هست و تعطیلی شنبه ضرری نداره
Iran (Islamic Republic of)
روز سه شنبه هم براي تعطيلي خوبه .
۰۸:۴۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
روز سه شنبه هم براي تعطيلي خوبه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
آیا مجلس هنوز هم در راس امور هست؟
United States of America
ناشناس
۰۸:۰۶ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
شنبه تعطیل نیست برین سر کار غیبت نخورید لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
همیشه اخر هر مجلسی که میشه تصمیمات اینچنینی زیاد میشه،ان شاءالله که شواری نگهبان و مجلس بعد این طرح را رد خواهند کرد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۲۹ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
انشالله که تایید خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
اونوقت میگن چرا مملکت اینقدر درگیر فساد شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام
جمعه تعطیلی مسلمانان هستش پنج شنبه نیست حالا فرق خاصی نمی کنه شنبه باشه یا پنج شنبه حالا شنبه تعطیل بودنش ضرری نداره .
آخرین اخبار