عبرت‌های بابک برای اکبرها

سخنگوی دستگاه قضا از تبدیل مجازات اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس خبر داد. فرار بابک زنجانی از اعدام می‌تواند درس‌هایی برای همه مفسدان بالقوه و بالفعل اقتصادی، داشته باشد.

سخنگوی دستگاه قضا از تبدیل مجازات اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس خبر داد. اصغر جهانگیر در همان نشست خبری ضمن تأیید بازداشت اکبر رحیمی، مدیرعامل گروه کشت و صنعت دبش، گفته است در پرونده دبش جرم جدیدی کشف شده است. فرار بابک زنجانی از اعدام، درس‌هایی برای متهم فساد دبش دارد. حالا اکبر رحیمی می‌تواند به جرم افساد فی‌الارض در انتظار چوبه دار بماند، یا راه بابک را برای خود برگزیند و امیدوار باشد، فعلاً جان سالم به در ببرد. البته این درسی است که همه مفسدان بالقوه و بالفعل اقتصادی، می‌توانند آویزه گوششان کنند. 

همین دو سه سال پیش هم کسی فکرش را نمی­‌کرد بابک زنجانی اعدام نشود؛ همه منتظر اعدامش بودند، فقط روزش را دقیق نمی‌دانستند!

اما کم‌کم ورق برگشت. از گوشه و کنار خبر می‌رسید که او با دستگاه‌های قضایی و امنیتی همکاری می‌کند؛ اموالش را در داخل و خارج فهرست کرده، برای فروش آنها و بازگرداندن پول بیت‌المال همراهی تام و کمال می‌­کند. این خبر‌های گاه‌و‌بی‌گاه بیشتر شد تا اینکه در رسانه‌ها و افکار عمومی پیچید پس کی بابک اعدام می‌شود؟! گویا قرار است زنجانی اعدام نشود و چه و چه. 

روز گذشته، سخنگوی دستگاه قضا، بالاخره بر این حرف‌های درگوشی صحه گذاشت و رسماً اعلام کرد بابک زنجانی اعدام نمی‌شود. 

 بابک به زندگی ادامه می‌دهد

اصغر جهانگیر، سخنگوی جدید قوه قضائیه در اولین نشست خبری خود، می‌گوید: رأی پرونده بابک زنجانی در سال ۹۵ از شعبه ۳۸ دیوان‌عالی صادر شد و پیش‌بینی شده بود که در صورت استرداد اموال و جبران خسارت وارده و اظهار ندامت و توبه، محکوم‌علیه می‌تواند استحقاق برخورداری از تخفیف و عفو داشته باشد. 

وی می‌افزاید: با توجه به همکاری‌هایی که وی در طول زندان کرد و بیش از ۱۰ سال در حبس است، اموال این فرد در خارج کشور شناسایی شد و با اعزام کارشناسان مربوطه ارزیابی‌ها انجام شد و پس از بازگشت اموال به کشور و با گزارش مقامات ذی‌صلاح در خصوص استرداد اموال درخواست عفو محکوم‌علیه بابک زنجانی از سوی دادگستری مطرح شد و از ریاست قوه در اجرای دادنامه درخواست شد و با تأیید ایشان و موافقت رهبری، حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد. 

 اول و آخر بابک

رسیدگی به پرونده و اتهامات بابک زنجانی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران از مهرماه ۱۳۹۴ آغاز شد و بعد از برگزاری ۲۶ جلسه، در بهمن‌ماه ۱۳۹۴ به پایان رسید. نهایتاً در اسفندماه ۱۳۹۴ حکم بابک زنجانی مبنی بر محکومیت وی به اعدام، رد مال به شاکی (شرکت ملی نفت ایران) و جزای نقدی معادل یک چهارم پولشویی، صادر شد. 

پس از صدور حکم، وکیل متهم در مهلت قانونی نسبت به حکم صادره اعتراض کرد و پرونده اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ به دیوان عالی کشور رفت. حکم اعدام بابک زنجانی در آذرماه ۱۳۹۵ در دیوان‌عالی کشور تأیید شد، البته با این قید که اگر محکوم‌علیه، کلیه اموال را مسترد کند می‌تواند از ارفاقات قانونی ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی بهره‌مند شود. 

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه در ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، طی سخنانی در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، از این موضوع خبر داد که در نتیجه تلاش‌های همه بخش‌های ذی‌ربط، اموال «بابک زنجانی» در خارج از کشور شناسایی و به تهران منتقل شد. 

رئیس کل بانک مرکزی نیز در اول اسفندماه تأکید می­‌کند: اموال بازگردانده شده بابک زنجانی که به‌صورت دارایی‌های ارزی است، تماماً به خزانه بانک مرکزی منتقل شده است. 

بنا بر آنچه خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، منتشر کرده است، بدهی زنجانی به مبلغ یک میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو تسویه شده است و این اموال به عنوان پشتوانه پولی کشور به خزانه بانک مرکزی بازگشت. ارزش دارایی‌های وارد شده بابک زنجانی به کشور با احتساب اموال قبلی مصادره شده، مجموعاً از کل مبلغ بدهی وی و خسارات وارده بیشتر بود. 

روند پرونده بابک زنجانی یک درس مهم دارد: می‌­شود مفسد کلان اقتصادی بود، به اعدام هم محکوم شد، اما با همکاری در زندان و جبران واقعی اشتباهات گذشته، از اعدام رها شد. اکبر رحیمی که رسوایی دبش­‌اش برملا شده است، می‌تواند اولین و بزرگ‌ترین شاگرد قبول شده در مکتب بابک باشد. 

 جرم جدید در دبش

سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری روز گذشته خود، پس از اعلام عفو بابک زنجانی، از کشف جرم جدید در پرونده موسوم به چای دبش خبر داده است. 

جهانگیر می‌گوید: پرونده قضایی در این خصوص تشکیل شده است که بازپرس تحقیقات مفصلی انجام داده است، افرادی از جمله صاحب اصلی چای بازداشت شدند، برخی از این افراد با صدور وثیقه آزاد شدند. 

وی می‌گوید: پرونده در حال صدور نهایی قضایی بود که جرم جدید کشف شد. تعدادی مهر مربوط به شرکت‌های داخلی و خارجی در محل کشف شد که لازم بود تحقیقات انجام شود. تحقیقات در حال انجام است، به‌محض تکمیل تحقیقات پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد، همچنین اطلاع‌رسانی لازم نیز صورت خواهد گرفت. 

جهانگیر تأکید می‌کند: دستگاه قضایی درباره پرونده‌های مورد اشاره تحت فشار نیست و رسیدگی به این پرونده‌ها در دستور کار و جریان است. 

 همکاری با قانون، حیات­بخش است

فارغ از اعداد و ارقامی که پیرامون فساد چای دبش مطرح می‌شود، اکبر رحیمی هم می‌تواند با رد مال، پرداخت جزای نقدی و توبه، از اعدام احتمالی رهایی یابد. این مسیری است که قانون پیش پای همه مفسدان گذاشته است. البته این را هم نباید نانوشته گذاشت که تخفیفات قانونی و رأفت‌­های اسلامی، می­‌تواند مفسدان را جری و متوهم کند. 

برای برون‌­رفت از این مفسده هم قانون‌گذار تدابیری دارد؛ سلاطین اعدام شده هم احتمالاً توبه کرده بودند و حاضر بودند رد مال داشته باشند تا اعدام نشوند، اما قانون و قاضی چنین تشخیص داده بودند که در هر حال مشمول عفو قانونی نمی‌شوند!

منبع: روزنامه جوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
یادمان باشد بابک به جای خدمت سربازی راننده رئیس وقت بانک مرکزی بوده وگاهی اوقات رییس بانک یک چمدان دلار به بابک می داده ومی گفته سر چهاراه استانبول به قیمت روز بفروش و ز این پس جوان رعنا به ذلالی دلار مشغول شده و به این روز رسیده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کدخدا رو ببین ، ده رو بچاپ!!!
بشر از روز خلقت،،، آدم نبود!
چرا که قابیل، هابیل رو کشت!
پس اون خوبه رفت و این بده موند!
ما از نسل قابیلیانیم!!!
متأسفم که بدنیا آمده ام...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
عدالت و انصاف مُرد. . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
این است عدالت اسلامی؟این عدالت علی ع هست؟چرا اینطوری با افکار عمومی ور میرید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مجرمِ باغ حوزه ازگل چی شد و به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ما نفهمیدیم این همه پول دست بابک چه کار میکرد کارش چی بود وچه کسی این کار و بهش سپرده بود همیشه برام سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
خوشا بحال بابک و بابکیان. بخورید و بیاشامید. غصه هم نخورید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
پولو به یورو پس داده یا به ریال چون به ریال که معلومه ارزش پس دادنش از اختلاصش بیشتر می شه به یورو باید بیشتر باشه...
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۳۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
فقط یک چیزو نشان می‌دهد حتی اگر گرفتارشدی باز باپول می توانی دیگران رابخری حتی حکم اعدام سوری را..عبرت تاریخی جدید وای به روزی که بگنددیاگندش دربیا...مفسدان محترم خریدن قبل وبعد اصل همکاری درغارته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
نه بزرگوار خرید و فروش در کار نیست ، وقتی اموال مردم را ولو به اجبار برگردانده در حالی که اگر اعدام می شد آن اموال به هیچ وجه قابل برگشت نبود اعدام او چه نفعی برای مردم دارده ؟ هرچند ۲۰ سال زندان کمتر از مرگ نیست و دیگر دنیایی برایش باقی نمی ماند و بعد از مرگ هم معلوم نیست چه وضعیتی داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
20 سال بوده...ده سالش رو گذرونده بقیش رو عفو خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر انسان سر سوزنی عقل داشته باشه این کار را با خودش می کنه ؟ کاری که نه دنیا داره نه آخرت ، حتی فردی مثل خاوری که پول مردم را برداشته و فرار کرده و به نظر بعضی ها عشق و حال می کنه ، واقعاً زندگی می کنه ؟ زندگی که دنیایش پر از استرس و نگرانی و مورد تنفر و آخرتش عذاب الیم و خوار کننده چه ارزشی داره ، آیا اگر تمام دنیا مال انسان باشه ارزش یک لحظه تحمل عذاب جهنم را دارد ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابک زنجانی از طرف خود حکومت برای دور زدن تحریم‌ها بود که پول مفت زیر دندانش مزه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
یه گریه میکنن بخشیده میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتند میزان داراییش از بدهیش بیشتر است،چطور میشه یک جوان کم سن و سال همچین دارایی بدست بیاره که حتی بعد از رد اصل مال و پرداخت جریمه ،باز هم داراییش بیشتر از این باشه؟!حق بدین مردم باور نکنن...من کارمند دولتم بیست و دو سال سابقه دارم زیر فشار زندگی خم شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
امثال بابک خیلی ها عفو خوردن مردم و چه فرض کردیید
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۲:۱۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اونیکه گوسفند دزدیده بود و انگشتاش رو قطع کردین، میتونست همکاری حیات بخش کنه! چرا یه کسی که گوسفند میدزده انگشتاش قطع میشه ولی کسی که میلیاردها اختلاس میکنه سرحال و سالم هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
قطع انگشت در ایران نداریم. داداش اون برای عربستانه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جواب پیام پایینی نه جونم قطع انگشت دست داشتیم چند سال پیش تو شهرستان ابرکوه فردی بود تو ملع عام انگشتانش را قطع کردند همان موقع هم با آمبولانس بردنش بیمارستان دوباره انگشتانش را پیوند بزنند میخوای سرچ کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
چی بگم که هموطنانم همه چیزو گفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
دستگاه قضا باید این سخنگو را با افکار انحرافیش در احکام قضا و اجرای عدالت اخراج کند.این چه زد و بند مزخرفیست که میان مفسد و قاضی تبلیغ می کنید عدالت و حق مردم این است : بازگشت کامل اموال و مجازات سنگین مفسد اقتصادی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابک زنجانی آدم خودشون بود که حد خودش رو نشناخت و ادبش کردن.همین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
قشنگ نوشتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
شما به این بدآموزی آشکار میگین درس؟!! از حق مردم گذشته و به حساب خودتان ریخته اید! بد نگذره؟ خیر بهترین درس اعدام سریع مفسدین اقتصادی آنهم در شرایطی که همه اذعان به شرایط جنگی اقتصادمان دارند است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابک برد و خورد و حالا کیف میکنه حالا هم خبر خوش زندگی دوباره برای خوردنی بیشتر و ماهر تر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اگر قراربود اعدام بشه ده سال طول نمی‌کشید سریع اعدامش میکردم از همون اول بنا بر عفو بود.
ضمنا اعدام تخفیف خورده باید بشه حبس ابد نه بیست سال که عملا چند روزه آزاد میشه و...
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۰:۴۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
هدف اصلی احکام اسلامی پیشگیری از وقوع جرم است .
آیا سیستم قضایی در این هدف موفق بوده ؟
آیا سیستم دولتی تا کنون زمینه ساز رانت و فساد نبوده ؟!!
بابک زنجانی
چای دبش
نهاده های دامی
قرارداد کرسنت
شرکت فولاد
نیشکر هفت تپه
باغ ازگل
........
البته باشگاه خبر اینگونه نظرات را نمی‌پسندد و منتشر نمی‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۰سال خیلی کمه ۳۰ سال خوبه باید بازدارنده باشد تامفسدان حتی فکر دست اندازی بیت المال راهم نکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بازپرس پرونده فساد مالی شمعخانی که به قتل رسید به کجا رسیدد ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ازاول همه سرکاربودن برید خودتون مسخره کنید رفیق ... شریک ... سرهمه تون توی یک ... هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
حکم کاظم صدیقی چی میشه پس؟؟؟
فقط یک فقره اش زمینهای ازگل است
خدا میدونه چقدر امثال صدیقی در این مملکت هستند که بیت المال در این سال‌ها چپاول کردن و فقط بخاطر مقام و رانت هیچکس نمیتونه محاکمه شون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
چکار به امثال کسی داری اصل اینه که من خوبم هیچی هم نمیتونی به من بچسبونی حالا تو کشور شاید هزاران افراد مختلف باشند ولی چه ربطی به من داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این یعنی از دزدهای مایه دار کاملا حمایت میشود نگران دزدی خود نباشید اگه گیر نیفتادی که شاهدزدی .اگه گیرم افتاد با رأفت و مهربانی برخورد میشه اینجا ایران است چه فکر کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تاریخ بنویسد ما مردم مستضعفی بودیم دچار به دشمنان تحریم کننده خارجی و دزدان چپاولگر داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
امید و اعتماد به نفس برای مفسدین کلان اقتصادی؛ تنها پیامش برای اختلاس گران همینه که آسوده باشید طناب دار برای دیگران است نه شما
Iran (Islamic Republic of)
ایران من
۱۱:۱۰ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلطان نقش چند مفسد رو اجرا میکنه.. برادر جهانگیری . پسر روحانی. پسر رفسنجانی و..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
در هفت سر اژدها سلطان خواه همان شخصیت بابک زنجانی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
بابک برد پیروز شد

دو سر سود شد براش

عشق و حالشو کرد بعدم آورد پس داد

الانم این بیست سال ی مقداریش شامل عفو میشه

بقیشم هتل

متاسم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
من با اعدام مخالفم ولی جوری باید باشد که اینگونه افراد تا ابد درزندان بمانند ومشمول عفو نشوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا آخر عمرش توی زندان بخوره و بخوابه و کیف کنه از جیب ملت؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۰:۴۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
اینطور نیست شاید همین حالا در حال آزاد شدن و خندیدن به ملت است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
این یعنی دزدی کنید و خیالتون راحت باشه! اگه گیر نیفتادی که پولها مال خودت! اگه هم گیر افتادی پولو پس بده و برو دنبال زندگیت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
مصداقش صدیقی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
البته بخشی از پول های دزدی را پس میدهند و بقیه برا خودش و دوستان و بستگان و خانواده.....
آخرین اخبار