برنامه‌ریزی برای احیای آهوی شنی

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جمعیت کم آهوی شنی نگران کننده است از این رو با برنامه‌ریزی پیرامون احیای این گونه طی امسال امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد.

حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: چهار گونه آهو وجود دارد که گونه آهوی شنی فقط در خوزستان پراکنش دارد.

وی افزود: برای احیای این گونه گروه کارشناسی پیشنهادات خوبی ارایه دادند که امیدواریم امسال بتوانیم با تمرکز بر احیای این گونه و ادامه اقدامات موفق قبلی، حرکت خوبی در استان رقم زده شود.

معاون محیط زیست کشور همچنین با اشاره به گونه گوزن زرد ایرانی بیان کرد: مهم‌ترین زیستگاه باقی مانده این گونه در خوزستان است از این رو یکی از امید‌های نجات این گونه در طبیعت و برگرداندن آن به زیستگاه خود، استان خوزستان است که این مساله باید جدی گرفته شود.

وی به پرندگان آبزی و مهاجر در خطر انقراض یا کمیاب همچون غاز پیشانی سفید کوچک اشاره کرد و گفت: باید بتوانیم با جلب حمایت مردم از گونه‌هایی که در استان خوزستان به صورت عبوری استقرار پیدا می‌کنند یا زادآوری دارند، حفاظت کنیم.

اکبری یادآور شد: سال گذشته در زمینه احیای گوزن زرد ایرانی و یک نوع لاک‌پشت دریایی با مشارکت بخش خصوصی اقدامات اولیه و رایزنی خوبی انجام شد که همچنان نیز در این زمینه اقدامات در حال انجام است و پای کار هستند.

وی با اشاره به برخورداری خوزستان از ظرفیت‌های خاص همچون کوهستان‌های زاگرس، جنگل‌های بلوط، دشت‌ها، جلگه، آبگیر‌های متعدد و آب‌بندها، سواحل خلیج فارس، سد‌ها و مکان‌های آبی طبیعی و مصنوعی متعدد، گفت: وجود این ظرفیت‌ها موجب شده تا این استان با تنوع زیستگاهی و جانوری ارزشمندی مواجه باشد.

امید برای احیای اکوسیستم‌های خوزستان

معاون‌محیط زیست کشور وجود جنگ تحمیلی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان خوزستان همچون نفت و گاز را موجب آسیب رسیدن به زیرساخت‌های طبیعی استان عنوان کرد و توضیح داد: با وجود آسیب‌هایی که طی سالیان گذشته به طبیعت استان وارد شده است، اما هنوز امکان احیای اکوسیستم‌ها که دارای تنوع ارزشمند جانوری و گیاهی استان هستند وجود دارد.

وی تصریح کرد: با استفاده از مشارکت مردم که توصیه رهبر معظم‌انقلاب است و راهکار‌های موجود، می‌توان نجات تنوع زیستی را رقم زد.

به گفته اکبری، حفاظت از سرمایه‌های ژنی ارزشمند، وظیفه یک یا ۲ دستگاه اجرایی نیست بلکه هر کسی که در طبیعت حضور دارد اعم از مردم، مسئولان و متولیان توسعه باید سهم‌خود را برای حفظ طبیعت پرداخت کنند.

شرکت‌ها و صنایع استان سهم خود را برای حفاظت طبیعت پرداخت کنند

وی ادامه داد: شرکت‌ها و صنایع بزرگی که در قالب تولید و توسعه به واسطه بهره برداری از منابع خدادادی تخریب‌هایی را بر پیکره طبیعت وارد می‌کنند علاوه بر سهمی که در اشتغال و ارزش افزوده کشور دارند باید سهم‌خود را در حفاظت از طبیعت پرداخت کنند.

معاون محیط زیست کشور یادآور شد: برخی گونه‌های در خطر انقراض در استان، نیازمند حمایت عمومی اعم از مردم و سرمایه‌گذاران هستند.

 وی تاکید کرد: همزمان با آموزش می‌توان با ارتقای آگاهی محیط زیستی مردم، آینده محیط زیست کشور را رقم زد.

اکبری گفت: برخورد و مجازات متخلفان در همه اقشار و صنوف باید وجود داشته باشد، اما ما باید بتوانیم با فرهنگ‌سازی به جایی برسیم که هر ایرانی در تمام کشور به این فکر کند هزار سال آینده کسی که متولد می‌شود هم بتواند زیبایی‌های تالاب و سواحل را ببیند و لمس کند.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار