بیش از ۳ میلیون تن جو در کشور تولید شد

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: طی امسال بیش از ۳ میلیون تن جو در کشور تولید شده، هرچند بخش اعظم جو از طریق واردات تامین می‌شود.

علیقلی ایمانی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: علی رغم آنکه جو یکی از اقلام خرید تضمینی است، اما هنوز نرخ آن اعلام نشده است. درحالیکه خریداری هم در بازار برای خرید جو تولیدی کشاورزان وجود ندارد.

به گفته او، کشاورزان هرکیلو بذر جو از جهاد استان ها را ۱۴ هزار تومان خریداری کردند و با احتساب دیگر هزینه ها، قیمت تمام شده هرکیلو جو تولیدی برای کشاورزان ۱۰ هزار تومان است، درحالیکه  نرخ آن در بازار ۶ تا ۷ هزار تومان است.

ایمانی قیمت کنونی هرکیلو جو وارداتی در بندر نوشهر را حدود ۹ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب هزینه حمل برای دامدار ۱۰ هزارت ومان تمام می شود، اما قیمت جو تولید داخل به سبب افزایش هزینه ها بالاتر است به طوریکه با احتساب قیمت تمام شده تولید و ۲۵ درصد سود با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان باید خریداری شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: بنابر آمار طی امسال بیش از ۳ میلیون تن جو در کشور تولید شده است، اما به طور کلی واردکننده جو هستیم که به سبب واردات با ارز ترجیحی، نرخ آن قابل مقایسه با تولید داخل نیست.

او گفت: با توجه به آنکه نرخ کنونی جو در بازار کمتر از قیمت تمام شده است، از این رو آینده تولید در معرض خطر است. درحالیکه بنابر تاکید مقام معظم رهبری خرید تضمینی و پرداخت به موقع مطالبات راهکار تحقق شعار سال و جهش تولید است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار