در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آشنایی بیشتر مردم با اجرای موسیقی خیام‌خوانی در مکان‌های عمومی

سرپرست گروه موسیقی آوای موج گفت: اجرای موسیقی زنده در مجموعه‌های فرهنگی و هنری موجب آشنایی بیشتر مردم با موسیقی نواحی خیام خوانی می‌شود.

به مناسبت روز خیام گروه موسیقی  آوای  موج در يک مجموعه خريد به اجرای خیام خوانی پرداختند. خیام خوانی سبک خاص و متمایزی از آواز خواندن رباعیات خیام است که  گاهی با دیگر اشعار و یا همنوایی دیگر ساز‌ها همراه است.

محسن آقایی سرپرست گروه موسیقی آوای موج  درباره اجرای خیام خوانی گفت: تصمیم گرفتیم به مناسبت روز خیام، در مجموعه ایرانمال در میان مردم اجرای موسیقی نواحی خیام خوانی را داشته باشیم، از این رو شب گذشته دو اجرا با موسیقی نواحی سنتی داشتیم.

آقایی بیان کرد: خیام خوانی یک موسیقی رایج بوشهری است که در چند سال اخیر جزء مقام‌های بوشهری به حساب می‌آید؛ یعنی اگر ما چندین مقام‌های قدیمی مانند لالایی، چوب شکیل و یلدا‌ها را داشتیم درحال حاضر جزء مقام‌های موسیقی بوشهری به حساب می‌آیند. درحال حاضر شهر بوشهر را با این نوع موسیقی خیام‌خوانی می‍‌شناسند. زمانی که مخاطبان و گردشگران به شهر بوشهر می‌آیند اغلب اولین چیزی که می‌پرسند این است  که موسیقی خیام‌خوانی در کجا برگزار می‌شود. از این رو من همیشه می‌گویم با این استقبال و محبوبیت خیام‌خوانی در میان مردم، پس خیام برای بوشهر بوده است و نه برای شهر نیشابور.

وی ادامه داد: اوایل که قصد داشتیم در تهران اجرای  خیام خوانی داشته باشیم، مخاطبان گمان می‌کردند فقط دکلمه شعر داریم یا خیام‌خوانی شباهت‌هایی به نقالی خوانی دارد، اما درحال حاضر با اجرا‌های که مشاهده می‌کنیم میبینم واقعا استقبال از خیام‌خوانی بی‌نظیر است. به شخصه اگر گروهمان اجرای کنسرتی خیام خوانی را بگذارد می‌گویم استقبال بسیار خوب از این موسیقی نواحی خواهد شد فکر می‌کنم اکثر و ۹۰ درصد مخاطبانمان که بلیط تهیه می‌کنند و در کنسرت‌هایمان حاضر می‌شوند به دلیل خیام‌خوانی کار است.

آقایی افزود: اجرای شب گذشته گروهمان در مجموعه ایرانمال مقابل تهران قدیم بود و من فکر می‌کنم گاهی وقتا نیاز است که ما خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی در کنار کنسرت‌هایی که داریم در کنار مردم حضور داشته باشیم.   بشخصه گاهی با خود می‌گویم شاید مردم نتوانند بلیط کنسرت تهیه‌کنند و در کنرست‌ها حاضر شوند از این رو هنگاهی که شهرداری، یک مجموعه یا هر ارگانی پای کار می‌آید و برای مردم برنامه‌ای مفرح  برگزار می‌کنند، مردم ارتباط خوبی  با این مراسمات فرهنگی می‌گرند و حال و هوای مردم متفاوت می‌شود. برنامه‌ای که شب گذشته داشتیم باعث شد مردم بیشتر با موسیقی نواحی خیام‌خوانی آشنا شوند و ارتباط بهتری بگیرند. ارتباطی ما در این فضا می‌گرفتیم آشکارا مشخص بود و شاهد رضایت مردم از برگذاری چنین مراسماتی بودم.

وی در پایان گفت: اینگونه اجرا‌ها در فضای عمومی سبک متفاوتی دارند و با حال و هوای متفاوتی همراه هستند به طوریکه فردی که اقدام به خرید بلیط کنسرت می‌کند با آگاهی در یک رویداد هنری شرکت‌کند، اما برگزاری چنین مراسماتی در مجموعه‌های عمومی متفاوت است. دوستانی که در مجموعه ایرانمال نشسته بودند خب نمی‌دانستند که این اجرا چیست و قرار است چه موسیقی سنتی‌ای را بشنوند و چه اتفاقی خواهد افتاد. برایم جالب بود کسانی می‌آمدند و درخواست اجرای موسیقی نواحی خیام خوانی را داشتند و از طرفی هم برخی با خیام خوانی آشنا نبودند پرس و جو می‌کردند تا بدانند چه موسیقی‌ای درحال اجرا است. از این رو اجرای موسیقی زنده در مجموعه‌های فرهنگی، تفریحی و هنری موجب آشنایی بیشتر مردم با موسیقی نواحی خیام خوانی می‌شود. معمولا برگزاری چنین مراسماتی در میان مردم با هدف آشنایی افراد با موسیقی نواحی و سبک خیام‌خوانی یا اجرای موسیقی زنده برای افرادی است که توانایی تامین هزینه کنسرت را ندارند، برنامه ریزی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار