کشف سیاره عجیب آتشین که احتمالا از درون در حال ذوب شدن است

محققان سیاره‌ای شگفت انگیز را شناسایی کرده اند که احتمالا از داخل در حال ذوب شدن است.

ستاره شناسان یک سیاره فراخورشیدی جدید با رنگ "قرمز درخشان" را در فاصله ۶۶ سال نوری از زمین کشف کرده اند که فعالیت آتشفشانی شدید مشابه قمر مشتری Io را نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد که سیاره تازه کشف شده در یک منظومه ستاره‌ای دور با تعداد بسیار زیادی آتشفشان فوران می‌کند و وقتی از فضا دیده می‌شود قرمز آتشین به نظر می‌رسد.

دانشمندان می‌گویند که تاکنون هیچ سیاره‌ای مانند این مشاهده نشده است و مشاهدات بعدی برای تایید وجود این دنیای عجیب مورد نیاز است.

سیاره تازه کشف شده به نام TOI-۶۷۱۳.۰۱ دورترین جهان در یک منظومه ستاره‌ای شناخته شده است و دو سیاره دیگر به دور یک ستاره کوتوله نارنجی در فاصله حدود ۶۶ سال نوری از زمین می‌چرخند.

این تیم که شامل دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا ریورساید در ایالات متحده است، گفت که این منظومه ستاره‌ای که HD ۱۰۴۰۶۷ نام دارد، قبلاً دارای دو سیاره غول پیکر بوده است. استفن کین، استاد اخترفیزیک سیاره‌ای، در حین جمع‌آوری داده‌ها در مورد این سیاره، به طور غیرمنتظره یک سیاره آتشین دیگر پیدا کرد و تعداد سیاره‌های منظومه ستاره‌ای را به سه سیاره رساند.

این سیاره صخره‌ای کمی بزرگتر از زمین است و بر اساس آنچه اخترشناسان در مطالعه‌ای که توسط The Astronomical Journal منتشر شده است، می‌گویند، هر ۲.۲ روز زمینی به دور این ستاره ۵ میلیارد ساله می‌چرخد.

این سیاره از طریق روش ترانزیت شکار سیارات فراخورشیدی کشف شد، به گونه‌ای که این سیاره از منظر کیهانی ما از مقابل ستاره خود عبور می‌کند و برخی از نوری که از ستاره خود می‌رسد را مسدود می‌کند.

مشاهدات ماهواره بررسی سیاره فراخورشیدی گذری ناسا (TESS) نشان می‌دهد که سطح سنگی این سیاره از گدازه مذاب صد‌ها آتشفشانی که به سطح آن پرتاب می‌شوند پوشیده شده است.

دما در آنجا بیش از ۲۳۰۰ درجه سانتیگراد (۴۲۰۰ درجه فارنهایت) است.

دانشمندان توضیح دادند که نیرو‌های گرانشی اعمال شده توسط دو سیاره دیگر در منظومه HD ۱۰۴۰۶۷ این سیاره سنگی را وادار می‌کند تا وارد مدار بیضی شکل "غیر مرکزی" به دور ستاره خود شود.

ستاره شناسان گفتند که مدار کوتاه TOI-۶۷۱۳.۰۱ به دور ستاره میزبان باعث "فشردگی" در سیاره سنگی به دلیل گرانش می‌شود. دانشمندان نوشتند که این طناب کشی اصطکاک و گرمای داخلی عظیمی را در داخل سیاره ایجاد می‌کند که با فوران آتشفشان‌های روی سطح آن آزاد می‌شود.

این امکان وجود دارد که نور ستاره‌های پس‌زمینه، نشانه‌های واضح سیاره در حال سوختن را که توسط TESS مشاهده شده است، تقلید کند.

اگر وجود TOI-۶۷۱۳.۰۱ توسط مشاهدات بعدی تایید شود، می‌تواند هدف جالبی برای مطالعه اثرات جزر و مد سیاره‌ای شدید باشد.

استفن کین، اخترفیزیکدان دانشگاه کالیفرنیا که رهبری این کشف را بر عهده داشت، گفت: چنین دینامیکی تاکنون مورد توجه تحقیقات سیارات فراخورشیدی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: این موضوع در مورد حداکثر انرژی قابل پمپاژ به یک سیاره زمینی و پیامد‌های آن چیز‌های زیادی به ما می‌آموزد، موارد متعددی وجود داشته است که سیارات زمینی نزدیک به ستاره خود و با انرژی ستاره گرم شده اند، اما موارد بسیار کمی هستند که انرژی جزر و مدی سیاره را از درون ذوب می‌کند.

منبع: Live Science