با ثبت اختراع پاستیل و لواشک

دهه هشتادی‌ها گامی در جهت فرآوری زرشک برداشتند

به همت جمعی از دانش آموزان خراسان جنوبی، دو فرآورده پاستیل و لواشک زرشک ثبت اختراع شد.

زرشک یکی از محصولات راهبردی خراسان جنوبی است.

فرآوری نشدن این محصول دردی است که در حوزه زرشک سالیان سال احساس شده، اما قدم‌های زیادی برای رفع این مشکل برداشته نشده است.

حالا جمعی از دانش آموزان دهه هشتادی رشته صنایع غذایی خراسان جنوبی، با ثبت اختراع دو محصول جدید بر پایه زرشک، گامی در جهت معرفی هر چه بیشتر این محصول برداشته اند.

تولید محصولاتی بر پایه علم

یکی از دانش آموزان بیرجندی گفت: یکی از دو فرآورده تولید شده از سوی دانش آموزان، پاستیل زرشک است که شیرین کننده مضر نداشته و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

او افزود: دیگر محصولی که توانسته گواهی ثبت اختراع بگیرد، لواشک زرشک است که خواهان زیادی خصوصا در بین کودکان دارد و می‌توان از آن سود زیادی را به دست آورد.


بیشتر بخوانید


معلم راهنمای این طرح نیز گفت: تولید این فرآورده‌ها بر پایه مقالات علمی بوده و پس از اینکه طرح‌ها آماده شد، به پژوهش سرای جابر بن حیان ارسال شده است.

او تصریح کرد: در این پژوهش سرا هیئت علمی به داوری و بررسی محصولات می‌پردازند و خروجی آن‌ها را بررسی می‌کنند و می‌توانیم مقالات مربوط به این محصولات را در همایش‌ها نیز ارائه دهیم.

سس به تهران می رود

نبوی ثالت معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: علاوه بر دو محصول ثبت اختراع شده، دانش آموزان موفق به تولید توت زرشک، ژله زرشک، کلوچه با مغزی زرشک، بستنی زرشک و سس زرشک شده اند.

او افزود: سس زرشک تولید شده به دست دانش آموزان از سوی رستوران‌هایی در تهران سفارش داده شده است و اگر بتوان سیب سلامت را برای این محصول دریافت کرد، می‌توانیم تولید انبوه آن را نیز شاهد باشیم.

نبوی ثالث عنوان کرد: ۷ سال است که رشته صنایع غذایی در خراسان جنوبی راه اندازی شده و در این مدت ۴۱ فرآورده از محصولات راهبردی استان مثل زرشک و عناب تهیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.