افتتاح دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده دادگستری قزوین

به مناسبت دهه مبارک فجر در مراسمی دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده دادگستری قزوین افتتاح شد.

علی شعبانی رئیس کل دادگستری استان در مراسم افتتاح  دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده دادگستری قزوین گفت: خانواده به عنوان رکن اساسی جامعه نقش بسزایی در توسعه، رشد و بالندگی جامعه دارد و هر چقدر توجه بیشتری به این حوزه صورت گیرد، قطعاً جامعه‌ای سالم و رو به تعالی خواهیم داشت.

وی افزود: در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی و رویکرد اجتماعی شدن قوه قضاییه در اقدامی تحولی در استان قزوین این دفتر در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان قزوین به بهره برداری رسید.

شعبانی در ادامه بیان داشت: این دفتر برای ارتقاء کیفیت رسیدگی به جرایم اطفال، نوجوانان و حمایت از آن‌ها و همچنین حمایت از حقوق زنان و خانواده تاسیس شده تا به صورت ویژه در محاکم قضایی از این افراد حمایت کند.

رییس کل دادگستری استان قزوین  خاطرنشان کرد: نظارت بر روند رسیدگی به پرونده‌های مربوط به زنان، اطفال و نوجوانان بزه کار به ویژه درجهت تسریع در رسیدگی، صدور احکام متناسب و اهتمام به اصلاح و تربیت آنان؛ حمایت از زنان، اطفال و نوجوانان بزه دیده و ارتفاء کیفی آموزش قضات دادگاه‌های اطفال از مهمترین وظایف این دفتر می‌باشد.

معاون دادگستری استان قزوین هم گفت: افتتاح  این دفتر  یک اقدام اجتماعی محض بر اساس رویکرد دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه است.

وی بیان کرد: این دفتر مدتی است کار خود را با همکاری کارشناسان آغاز کرده که امروز به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

فولیان تصریح کرد: نهاد‌هایی که در راستای حمایت از حقوق خانواده تلاش می‌کنند در این دفتر همکاری دارند و در این دفتر بدنبال آن هستیم که کودکان و اطفال در معرض خطر و زنان بی سرپرست و بدسرپرست را شناسایی کرده و بر اساس نیازهایشان به آن‌ها پاسخ دهیم.

وی افزود: در مشکلات یا راسا به نیاز‌ها ورود می‌کنیم یا نیاز‌های شناسایی شده را به دستگاه‌های حمایتی ارجاع می‌دهیم.

فولیان بیان کرد: شناسایی و غربالگری و ارجاع امور و مشارکت مستقیم و ارائه خدمات متنوع و متعدد در حوزه‌های مشاوره، مددکاری، مشاوره روان شناسی و حقوقی و کمک‌های معیشتی و حمایتی با همکاری دستگاه‌ها در دفتر انجام می‌شود.

معاون دادگستری استان تصریح کرد: زنان و کودکان به دلیل شرایط جسمی و روحی و روانی همواره در معرض تهدید و آسیب اجتماعی و شکننده هستند و قدرت دفاعی لازم را ندارند و ما وظیفه داریم به این افراد بی پناه کمک کنیم.

وی بیان کرد: مسئولیم نیاز شهروندان را بشناسیم و متناسب با آن پاسخ لازم را بدهیم و مداخله فوری داشته باشیم.

فولیان یادآورشد: در قانون اساسی به کیان و استحکام نهاد خانواده توجه و تاکید جدی شده و همه باید کمک کنیم ارکان خانواده حفظ شود.

وی گفت: این دفتر در راستای اجرای سند تحول دستگاه قضایی راه اندازی شده و امیدواریم خدمات مناسبی به نیازمندان داده شود.

فولیان بیان کرد: افراد خاص نیازمند نگاه ویژه هستند و اطفال که در مرحله رشد و یادگیری هستند هر گونه رفتار اشتباه می‌تواند این گروه را به سمت بزه هدایت کند و ما با مداخله فوری حمایتی و قضایی و پیشگیری با چالش‌ها مقابله کنیم تا این تهدید برطرف شود.

وی گفت: دستگاه قضایی فقط دستگاه مجازات و برخوردی نیست بلکه نهادی مردمی است و دنبال شناسایی ظرفیت‌های اجتماعی و مبارزه با جرم هستیم.

وی اظهارداست: افتتاح دفتر حمایت از کودکان، زنان و خانواده یک اقدام اجتماعی محض است و بر اساس رویکرد دستگاه قضایی در پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه انجام شده است.

فولیان تصریح کرد: این دفتر رسالت دیگری هم دارد و رویکرد مطالبه گری و نظارت را هم دنبال می‌کند و در اجرای قانون خانواده مطالبه گری می‌کنیم تا دستگاه‌ها به تکالیف قانونی خودعمل کنند.

این مسئول بیان کرد: بزودی دفاتر حمایت را در شهرستان‌ها نیز ایجاد خواهیم کرد.

فولیان با ارائه گزارشی از اقدامات این دفتر در چند ماه اخیر گفت: از ابتدای مهر ماه امسال ۱۰۸ نفر به دفتر حمایت مراجعه کردند که به ۵۰ نفر خدمات مشاوره ای، روان شناختی و حقوقی رایگان داده شد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان یادآورشد: ۱۴ نفر از مراجعان به کمیته امداد ارجاع داده شدند و تسهیلات بانکی و کمک معیشتی دریافت کردند و از سوی ستاد اجرایی امام ۲۲ نفر از بسته‌های حمایتی و لوازم منزل و جهیزیه برخوردار شدند..

وی اظهارداشت: ۴ نفر نیز برای دریافت شناسنامه به اداره ثبت احوال ارجاع داده شدند و ۱۶ نفر بازمانده از تحصیل به آموزش و پرورش ارجاع شدند و کانون وکلا هم به ۱۲ نفر مشاوره حقوقی دادند و یک نفر از سوی فنی حرفه‌ای و دو نفر توسط موسسات خیریه لبخند مهربانی حمایت شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار