سینما مختص تهران نیست/ جشنواره اقوام ایرانی، تمدن ایران را به تصویر می‌کشد

مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره ملی اقوام ایرانی با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان کشور در بنیاد ایران شناسی برگزار شد.

افتتاحیه نخستین جشنواره ملی اقوام ایران زمین با حضور رئیس بنیاد ایران‌شناسی محمدحسین رجبی دوانی رییس شورای سیاست‌گذاری و مهدی حیدری مدیر جشنواره و قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری، مسعود نجفی مدیر اجرایی، حمید قمری مدیر هماهنگی و دبیر شورای سیاست‌گذاری، فرید حیدری مدیر امور اداری و مالی و عضو شورای سیاست‌گذاری، سمیه علیپور مدیر روابط عمومی جشنواره و جمعی از هنرمندان از جمله سیاوش چراغی، لیلا زارع و غیره آغاز شد. امشب حوالی ساعت ۲۰ در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد‌.

این مراسم با پخش سرود ملی و آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ابتدای این مراسم رئیس بنیاد ایران‌شناسی محمدحسین رجبی دوانی رییس شورای سیاست‌گذاری بیان کرد: بنیاد ایران‌شناسی مفتخر است در دهه کرامت و در آستانه سالروز ولادت ولی نعمت ما ایرانیان وجود مقدس امام رضا(ع) این جشنواره را برگزار کند و افتتاحیه آن در روز پاسداشت زبان فارسی است؛ همچنین اختتامیه این جشنواره در ۳۰ اردیبهشت در روز بنیاد شناسی خواهد بود.

جشنواره فیلم اقوام ایرانی

وی ادامه داد: از این رو بنیاد ایران شناسی در پی معرفی افتخارات، همه خوبی‌های ایران و ایران زمین در سطح بین‌المللی اقدام می‌کند این جشنواره را در راستای انسجام ملی کهن ایرانی برپا کند. امیدواریم این جشنواره آغازی برای هنرمندان و به خصوص هنرمندان جوان باشد که افتخارات ادوار تاریخ ایران، ایران دوران اسلامی، انقلاب اسلامی و نقش بزرگ اقوام ایرانی و عظمت‌هایش به عرصه علم و دانش مملکت ما کمک بزرگی کند و مشوق خوبی برای وحدت ملی و ایرانی اسلامی ما باشد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: ایران با افتخار دارای قدیمی ترین تمدن بشری است که در جغرافیای تمدنی ایران این عظمت نمی‌گنجد‌.از شرق با چین آغاز می‌شود و از غرب به مدیترانه متصل می‌شود. ان‌شاءالله این جشنواره در سال‌ دیگر به خوبی برگزار شود. من با افتخار تماشا کردم که در برخی از مناطق مردمان کشورهای دیگر به سابقه ایرانی بودن خود کمک و به آن افتخار می‌کنند. جای سپاس و شکر هست که مسلمانان چین آداب اسلامی خود را از ایرانیان آموختند و از واژگان فارسی استفاده می‌کنند. این جشنواره برای آغاز و به تصویر کشیدن تمدن ایران نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان باشد. 

در ادامه این مراسم کلیپی از معرفی داوران بخش‌های مختلف منتشر شد‌.

افتتاحیه نخستین جشنواره ملی فیلم اقوام

سپس مراسم پاسداشت زنده‌یاد خسرو سینایی، کارگردان و فیلمنامه‌نویس فقید سینمای ایران برگزار شد. این نکوداشت با پخش کلیپی از خسرو سینایی از کودکی تا سال‌های پایانی عمر همراه شد.

حبیب احمدزاده، رمان‌نویس، مستندساز و محقق که سابقه همکاری با زنده‌یاد سینایی را دارد به روی سن آمد و در سخنانی بیان کرد: ما از دو نسل متفاوت بودیم. من نسلی هستم که از ۱۵ سالگی تا ۲۳ سالگی در جنگ بود و پس‌ازآن با خیلی از دوستانی که هنرمند و سینماگر بودند آشنا شدم و کار کردم. یکی از کارهایی که انجام دادم پژوهش درباره مرحوم صادق هدایت بود. خسرو سینایی را کنار رود اروند دیدم و با او دراین‌باره هم‌کلام شدم.

او ادامه داد: فروردین سال ۱۳۸۰ متن تحقیق خود را به او دادم  آقای سینایی از من پرسید چرا درباره هدایت تحقیق کردم. من گفتم هدایت برای ما سد است، درصورتی‌که باید پل باشد و بتوانیم او را تجزیه و تحلیل کنیم. این شروع آشنایی ما دو نفر شد. ما ملت جواب هستیم، چرا که از سؤال کردن می‌ترسیم. اولین دلیل این است که تنبل هستیم و جواب‌های از پیش آماده داریم. دلیل رفاقت من با سینایی با ۲۵ سال تفاوت سن این بود که هر دو کنجکاو بودیم. همراه با گیزلا وارگا سینایی، همسر و سمیرا، دختر آقای سینایی به مناطق محروم می‌رفتیم که برای کودکان تدریس نقاشی می‌کردند. ما یک جشنواره شاد دانش‌آموزی برگزار می‌کردیم که سخنران نداشت. بهترین چیزی که باید از سینایی آموخت اعتماد بدون جبهه‌گیری بود که به من بچه‌سال داشت.

احمدزاده بیان کرد: در این تعامل دو طرف به هم یاد دادیم، من از او گذشت و تأمل آموختم و از همه مهم‌تر این که کودک درونم را حفظ کنم و نگذارم دیگران آن را پیر کنند.

در ادامه مراسم هدیه‌ای از سوی بنیاد ایران‌شناسی و موسسه فرهنگی هنری فصل هنر به حبیب احمدزاده که از طرف خانواده مرحوم سینایی روی سن حضور یافته بود، اهدا شد.

مهدی حیدری، مدیر جشنواره و قائم‌مقام شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی گفت: خدا را شاکرم، چرا که اتفاقی که در حال رخ دادن است. این یک قدم بزرگ در سینمای کشور است؛ یک رویداد جدید در سینمای کشور که به شکل تخصصی برای سینمای اقوام عزیز کشور در حال شکل‌گیری است. ما به جایی رسیدیم که این جشنواره در حال رشد است و از فردا خودش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این جشنواره متعلق به همه اقوام ایران است و دوست داریم هنرمندان و فیلمسازان حرفه‌ای و آماتور به آن اعتماد کنند، همان‌طور که اعتماد کردند و بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد. جشنواره قرار بود در تبریز باشد که بنا به دلایلی این اتفاق رخ نداد، اما اکنون با حمایت بنیاد ایران‌شناسی برگزار و دیده می‌شود. ما چند ماه است که اینجا مهمان هستیم و از همه مدیران و عزیزان در بنیاد ایران‌شناسی تشکر می‌کنم، اگر حمایت این دوستان نبود جشنواره به سرانجام نمی‌رسید.

وی عنوان کرد: خیلی‌ها دوست داشتند جشنواره ملی اقوام ایرانی دیده و برگزار نشود، اما خدا را شاکرم که از فردا قرار است میزبان تمام هنرمندان کشورمان باشیم که آثارشان به بخش داوری رسیده است.

حیدری همچنین با بیان این که این جشنواره قرار است به تقویم سینمایی کشور اضافه شود، افزود: جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی قرار است آغازی باشد برای این‌که نشان دهد سینمای ما فقط سینمای تهران و پایتخت نیست، بلکه سینمایی برای ایران ما و برای تمام اقوام عزیز کشورمان است، جشنواره‌ای است که دوست دارد تمام هنرمندان عزیز کشور را نشان دهد و در عرصه حرفه‌ای سینما، آن‌ها را وارد بازار کار کند. نیازی به معرفی زیاد نیست و همه‌چیز در خودش نهفته است. استادانی که کنار جشنواره ایستادند، داوران، ستاد اجرایی و همه عوامل بسیار خوب که از یکایک آن‌ها تشکر می‌کنم.

مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری فصل هنر در پایان اظهار کرد: از مسعود نجفی و ابوالفضل جلیلی که با تمام دغدغه‌هایشان در کنار ما ایستادند، از مهرداد سلیمانی که کنار ما ایستاد و از همه بیشتر از برادرم، فرید حیدری که پابه‌پا هم‌قدم من بود، تشکر می‌کنم. مطمئنم جشنواره به شکلی برگزار خواهد شد که پس از اختتامیه به آن افتخار خواهیم کرد. زنده‌باد ایران، زنده‌باد اقوام.

در ادامه گروه صهبای کهن به سرپرستی سجاد پورقناد روی صحنه رفت. در پایان برنامه تعدادی از هنرمندان حاضر در مراسم شامل لیلا زارع، مریم بحرالعلومی، حبیب احمدزاده، حسین ریگی، سهیل موفق، سیاوش چراغی‌پور و ابوالفضل جلیلی روی صحنه رفتند و کیک آغاز نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را بریدند.

این رویداد سینمایی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار می‌شود.

شایان ذکر است سونیا پوریامین مجری این مراسم بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار