جنگ احتمالی آب بین آمریکا و مکزیک

به نوشته واشنگتن پست خشکسالی در مرز آمریکا و مکزیک ممکن است دو کشور را به سمت جنگ آب سوق دهد.

روابط بین ایالات متحده و مکزیک به دلیل کمبود آب در مناطق مرزی به دلیل خشکسالی تیره شده است و احتمال بروز جنگ آب بین این دو کشور بالاست. این را روزنامه آمریکایی واشنگتن پست (WP) گزارش داد.

در سال ۱۹۴۴، دو کشور قراردادی منعقد کردند که بر اساس آن مکزیک متعهد شد هر پنج سال یکبار حدود ۲.۲ میلیارد متر مکعب آب از حوضه رودخانه ریو گراند به ایالات متحده پمپاژ کند و ایالات متحده نیز ۱.۸ میلیارد متر مکعب آب از رودخانه کلرادو در جهت مخالف به مکزیک بفرستد. با این حال، خشکسالی در مناطق مرزی ذخایر آب در دو مخزن مهم مکزیک را به سطوح پایین کاهش داده است.

به گفته این نشریه، مکزیک "برای دهه ها" اجرای این معاهده را نقض کرده و "در برابر تامین آب به ایالات متحده مقاومت می‌کند"، زیرا خود از خشکسالی شدید رنج می‌برد. در همین راستا، در ایالت تگزاس آمریکا، وضعیت تامین آب در چندین شهر در حال حاضر "بسیار بحرانی" است. به ویژه، کمبود آب در سال جاری منجر به تعطیلی «کارخانه کلیدی فرآوری نیشکر» شد که در نتیجه آن «صد‌ها کارگر» اخراج و این ایالت را ترک کردند.

به نوشته این روزنامه، مقامات تگزاس از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد تا بر دولت مکزیک فشار بیاورد و از کنگره آمریکا می‌خواهد که کمک‌های آمریکا را که به طور سیستماتیک به مکزیک ارسال می‌شود تا زمانی که مقامات جمهوری مکزیک آب را از سر بگیرند، متوقف کند.

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
آقا از همین العان شاهد بفرستید برای مکزیکی ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
بقدری خشکسالی در امریکای شمالی جدی است
که مردم شون فکر میکنند از سیارات دیگه
اب انها را به غارت میبرند
مشکلات عدیده ای دارند .کم بود اب و خشکسالی یکی از ان مشکلات است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
دچار بحران آب شدن! هههه. بعد اینا برای ما از خشکسالی کشورمون ایران و بی تدبیری می گفتن. در عوض کشور ما به لطف خدا بارش های خوبی داره. ٱلْحَمْدُ لِلَّه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
آمریکا که کلا سرش واسه جنگ درد میکنه
آخرین اخبار