تدارک برگزاری جشن بزرگ ثبت جهانی کاروانسرای بیستون

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از تدارک برگزاری جشن بزرگ ثبت جهانی کاروانسرای بیستون خبر داد و گفت : این بنای تاریخی دارای ویژگی‌هایی است که آن را در بین کاروانسرا‌های ایرانی شاخص می‌کند.

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به قرار گرفتن نام کاروانسرای بیستون در فهرست کاروانسرا‌های ثبت جهانی شده ایران، گفت : شهریور سال گذشته ۵۴ کاروانسرای تاریخی از ۲۴ استان کشور در قالب پرونده‌ای تحت عنوان «کاروانسرا‌های ایرانی» به ثبت جهانی رسیدند که یکی از این کاروانسراها، کاروانسرای صفوی بیستون است. 

وی با بیان اینکه کاروانسرای بیستون دارای شاخص‌هایی است که آن را از سایر کاروانسرا‌ها متمایز می‌کند، افزود: این کاروانسرا بر سر شاهراهی باستانی که فلات مرکزی ایران را به بین‌النهرین وصل می‌کند، قرار گرفته و از این نظر از زمان‌های گذشته تاکنون دارای اهمیت زیادی بوده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: از طرفی کاروانسرای بیستون در محوطه ثبت جهانی شده بیستون قرار گرفته، جایی که آثاری از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر در آن قرار دارد که تاکنون ۱۷ مورد از آنها به ثبت ملی رسیده است. 

وی یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کاروانسرای بیستون را حفظ اصالت بنا عنوان کرد و گفت: با وجود گذشت چندین قرن، این بنای تاریخی کماکان اصالت خود را حفظ کرده و هیچ دخل و تصرفی در آن رخ نداده است. 

فرمانی خاطرنشان کرد: کاروانسرای بیستون یکی از معدود بنا‌های تاریخی است که علیرغم گذشت زمان هنوز پایداری خود را حفظ کرده و با یک معماری منحصربفرد هیچ بخشی از آن از بین نرفته است. 

وی تبدیل شدن به یک هتل بین‌المللی را از دیگر شاخص‌های مهم این بنای تاریخی عنوان کرد و گفت: اوایل دهه ۹۰ پس از انجام اقدامات مرمتی کاروانسرای بیستون به یک هتل بین‌المللی تبدیل شد و در حال حاضر هر ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است که از محوطه ثبت جهانی شده بیستون بازدید می‌کنند. 

مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه عنوان کرد: از آنجایی که سال گذشته پس از ثبت جهانی کاروانسرای بیستون فرصت برگزاری برنامه جشن ثبت جهانی آن فراهم نشد، برنامه‌ریزی شده تا دوشنبه این هفته (۳۱ اردیبهشت) با حضور مسئولینی از وزارتخانه جشن بزرگ ثبت جهانی کاروانسرای بیستون را برگزار کنیم. 

وی تاکید کرد: برگزاری آیین‌های سنتی، موسیقی محلی، رژه اسب‌های کرد و ... از مهمترین برنامه‌های این جشن است که عصر روز دوشنبه برگزار خواهد شد. 

فرمانی از برپایی نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در حاشیه برگزاری این جشن هم خبرداد و گفت: نمایشگاهی با ۳۰ غرفه از صنایع دستی و سوغات و شیرینی‌های محلی کرمانشاه در حاشیه برگزاری این جشن برپا خواهد شد .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار