بهره‌برداری از سد قیزقلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان

وزیر نیرو از بهره‌برداری سد قیز قلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: این سد نقش موثری در تامین آب شرب استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی دارد.

علی اکبر محرابی نیا وزیر نیرو در گفت وگو با خبر ۲۱ با بیان اینکه  رودخانه ارس یک رودخانه مرزی بین ۴کشور از جمله ایران، ارمنستان،  جمهوری آذربایجان و ترکیه به طول یک هزار ۷۲ کیلومتر است گفت: کشور ایران با جمهوری آذربایجان ۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک با این رودخانه دارد و برای بهره برداری مشترک از این رودخانه یک سد  به نام  ارس ساخته شد و در سال های گذشته  هم سد خدا آفرین به بهره‌برداری رسید.

وی از احداث  و بهره‌برداری سد جدید  قیز قعله سی بر روی این رودخانه خبر داد و گفت: کار این سد تنظیم سالانه ۲میلیارد متر مکعب  آب است که استان های  اردبیل و آذربایجان شرقی از این آب بهره مند می شوند.

 محرابی نیا  بیان کرد: مهم ترین هدف اجرای این  سد گرفتن سیلاب،  تامین آب کشاورزی، آب شرب و حفظ محیط زیست و استفاده از ظرفیت های مشترک برای توسعه همکاری ها است‌.

 وزیر نیرو تاکید کرد:  این  سد به دست مهندسان  ایرانی ساخته شده و نمادی از دوستی و مدوت مردم دو کشور است که  فردا با حضور روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری  آذربایجان به بهره برداری می رسد. 

محرابی نیا  تصریح کرد:طول تاج این سد ۸۳۴ متر است و بیش از ۶ میلیون  متر مکعب عملیات خاک برداری ۲.۱ میلیون مترمکعب خاک ریزی و نیم میلیون متر مکعب عملیات بتنی داشته و خوشبختانه جز سدهای است با رعایت تمام استاندارد های مهندسی در حال حاضر  بهره برداری است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
تا کی قراره به سد سازی ادامه بدین؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
باکو خاک ایران هست
آخرین اخبار