گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

گیلان به عنوان پیرترین استان کشور برنامه‌ها و سیاست‌های عبور از بحران جمعیتی را با اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در پیش گرفته است.

۳۰ اردیبهشت؛ سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان «روز ملی جمعیت» نامگذاری شده است.

بر اساس اطلاعات موجود در این روز در سیاست‌های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش تعداد فرزندان، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران به ویژه در دوره بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزندپروری و با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و … اشاره شده است.

امسال دهمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت است، به همین مناسبت و همزمان با هفته ملی جمعیت بر آن شدیم به اقدامات انجام شده در راستای جوانی جمعیت در گیلان مروری داشته باشیم.

مباحث جمعیتی یکی از موضوعات مهم سال‌های اخیر است. برخلاف آنچه که در دهه‌های گذشته به عنوان یک کشور جوان خوانده می‌شدیم، اینک این ویژگی مهم و تاثیرگذار (به لحاظ تمامی شاخص‌ها از جمله شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...) کمرنگ شده است. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

کاهش ازدواج و متعاقبا کاهش موالید از یک سو، افزایش سن و سالمندانی که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند از سوی دیگر، زنگ خطری را به صدا درآورده که صاحبنظران بار‌ها آن را گوشزد کرده اند. اما آنچه حائز اهمیت است؛ لزوم فراهم بودن زمینه مناسب و مساعد برای ازدواج جوانان و اشتغال آنها است تا قادر باشند فرزندان خود را با امکانات لازم در سنین رشد تربیت کرده و جوانی جمعیت را حفظ کنند.

در این رابطه تسهیلاتی نیز از سوی برنامه ریزان و قانونگذاران مصوب شده است، اما سوالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که چرا در عمل کمتر شاهد کارکرد‌های مثبت و جامع چنین مصوباتی هستیم؟ بی شک برای پرداختن به چنین موضوع مهمی باید با اعداد و آمار، مباحث جمعیتی را پی گرفت تا با در دست داشتن اطلاعات موثق و به روز، برای بهبود وضعیت، بهترین برنامه را ارائه داد.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان مطلبی از وحید طیفوری، معاون آمار و اطلاعات این سازمان درباره نقش مهم جوانی جمعیت در حاکمیت یک کشور منتشر کرده است که می‌تواند به بررسی اقدامات مرتبط با جوان سازی جمعیت در گیلان کمک کند. او جمعیت جوان را یکی از محرک‌های اصلی رشد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور دانست که به عنوان یک نیروی محرکه سرشار از انرژی، موجب افزایش سرمایه‌گذاری و تولید ثروت در کشور می‌شود. 

به گفته معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان، طی سال‌های اخیر به ویژه طی ۲ دهه گذشته با مشاهده و اندازه گیری شاخص‌های جمعیتی، شاهد افول جمعیت جوان به ویژه با کاهش باروری و موالید و نسبت جوانی در کشور و استان بوده‌ایم. از این رو با ابلاغ سیاست‌های جمعیتی ضرورت هماهنگی و اقدام موثر در این خصوص آغاز شد. در این راستا بر اساس اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، در ۱۰ آبان ۱۴۰۰ به تأیید شورای نگهبان رسید. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

طیفوری افزود: نگاهی گذرا به برخی تسهیلات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت از قبیل: اعطای زمین و واحد مسکونی به خانواده‌ها، تسهیلات دانشجو‌های متأهل، اعطای وام تا ورود فرزندان به بورس، اختصاص یارانه، تسهیلات جذب نیرو‌های متأهل در دستگاه‌ها، تسهیلات مرخصی زایمان و دیگر موارد نشان از اهم نگاه ویژه قانونگذار برای گذر از وضعیت موجود و افزایش رشد نسبت جوانی جمعیت دارد. 

او تصریح کرد: ساختار سنی کشور و گیلان پس از سال ۱۳۶۵ از جوانی جمعیت فاصله گرفته به طوری که سهم گروه سنی ۰ تا ۱۴ ساله طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۵ در کشور و استان به ترتیب ۲۱،۴۵ و ۲۳.۷ درصد کاهش داشته است. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان کاهش باروری و کنترل جمعیت را به عنوان عامل اصلی در کاهش این روند دانست و گفت: پیش بینی روند جمعیتی نشان می‌دهد که در صورت ادامه روند موجود در سال ۱۴۱۵ نسبت جوانی در کشور و استان با کاهش قابل توجه به ترتیب به ۱۷.۷ و ۱۰.۱ درصد برسد.

به گفته طیفوری، نگاهی به وضعیت نسبت جوانی جمعیت گیلان و کشور نشان می‌دهد که نسبت جوانی این استان در سال ۱۳۶۵ تنها ۴ درصد کمتر از مقدار مشابه در کشور بوده است لیکن این اختلاف به مرور زمان بیشتر شده و به ۷.۴ درصد در سال ۱۴۰۳ و ۷.۶ درصد در سال ۱۴۱۵ خواهد رسید. او این موضوع را هم بیانگر کاهش بیشتر نرخ باروری استان گیلان در مقایسه با کشور اعلام می‌کند. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان همچنین تصریح کرد: با توجه به روند سالمندی ملاحظه می‌شود علاوه بر کاهش سهم جمعیت ۰ تا ۱۴ سال جمعیت ۱۵ تا ۵۹ ساله نیز در حال کاهش بوده و کاهش نسبت جوانی جمعیت عمدتا به افزایش جمعیت سالمند ۶۰ ساله و بیشتر کمک خواهد کرد.

گیلان پایین‌ترین نرخ باروری در کشور را دارد

طیفوری افزود: بررسی آخرین نتایج نرخ باروری در جدول شماره ۲ نشان می‌دهد که روند این میزان در کشور و گیلان نزولی بوده به نحوی که نرخ باروری کشور و استان از ۲،۰۹ و ۱.۳۵ در سال ۱۳۹۶ به ۱.۶۵ و ۱.۰۶ کاهش پیدا کرده است. البته شیب کاهش نرخ باروری کشور بیش از استان گیلان بوده است. 

گیلان پایین‌ترین نرخ باروری در کشور را دارد

به گفته او، از طرف دیگر تعداد ولادت‌های ثبت شده در گیلان و کشور نشان می‌دهد که طی دوره ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۱ به ترتیب با ۲۹،۶ و ۳۳.۳ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۵، دارای روند مشابه بوده و کاهش قابل توجهی داشته است. همچنین سهم ولادت‌های ثبت شده استان گیلان از کشور نیز طی این دوره از ۲ درصد به ۱.۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان کاهش جمعیت در سنین کار، افزایش بار وابستگی جمعیت، عدم هماهنگی بین جمعیت تولید کننده و مصرف کننده، کاهش نیروی کار مولد و به تبع، تأثیر مستقیم بر رشد اقتصادی را از مشکلات ناشی از کاهش نسبت جوانی جمعیت اعلام کرد. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

طیفوری لزوم متناسب سازی تسهیلات «قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و اختیارات ویژه با وضعیت نرخ رشد جمعیتی در استان‌ها و مناطق مختلف حسب شرایط، به کارگیری مشوق‌های اجتماعی، فرهنگی و به ویژه اقتصادی جهت ترغیب به ازدواج و فرزندآوری متناسب با آداب و رسوم فرهنگی مناطق، تأمین اعتبار جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش مشاوره خانواده، طرح تسهیل‌گری ازدواج در حاشیه شهرها، افزایش اورژانس‌های اجتماعی، برگزاری کارگاه‌های سبک زندگی، کاهش مرگ و میر کودکان و تسهیل شرایط کاهش ناباروری را از راهکار‌های موثر در افزایش رشد و جوان‌سازی جمعیت برشمرد.

ضرورت مشارکت همگانی برای عبور از بحران جمعیتی در گیلان

استان گیلان با مساحتی حدود ۱۴ هزار و ۴۴ کیلومتر رتبه ۲۸ را در کشور دارد. جمعیت این استان حدود ۲ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر اعلام شده است که معادل ۳.۰۵ درصد جمعیت کل کشور محسوب می‌شود. با توجه به اطلاعات سال ۱۴۰۰، تراکم جمعیت در گیلان ۱۸۰.۲ است؛ در حالی که این رقم در کشور معادل ۴۲.۱ بوده و از این نظر گیلان رتبه سوم را به خود اختصاص می‌دهد.

میزان باروری در گیلان ۱.۰۶ نفر است که به نسبت میزان باروری در کشور که رقم ۱.۷۴ است، رتبه ۳۱ را دارد یعنی از نظر میزان سالخوردگی رتبه نخست کشور به این استان تعلق دارد.

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

دکتر سید محمود رضوانی، معاون بهداشتی و دبیر قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت هفته ملی جمعیت، جلب مشارکت همه دستگاه‌ها و مردم برای عبور از بحران جمعیتی در کشور و استان را خواستار شده است.

به گفته او، پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت در سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن آن از سال ۱۴۰۱ اتفاقات خوبی در حوزه جمعیت در استان گیلان رقم خورده است، به طوری که فرهنگ سازی و فعالیت تمام سازمان‌ها در زمینه جوانی جمعیت و مشارکت مردمی توانسته نتایج خوبی را به ارمغان بیاورد. 

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و لزوم اجرای بهینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین فرصت کوتاه برای عبور از بحران جمعیتی و پیشبرد اهداف برنامه ها، روند رشد منفی تعداد ولادت در استان طی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۶ درصد (در گروه سنی مادران ۲۴ - ۲۰ ساله) کاهش داشته است که این آمار نشان دهنده موفقیت برنامه‌ها در جلوگیری از سرعت روند کاهشی موالید در سال گذشته است.

جوانی جمعیت در گیلان مستلزم ترویج ازدواج آسان 

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان هم در خطبه‌های نماز جمعه اخیر رشت با اشاره به ۳۰ اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت و ضرورت فرهنگ سازی و گفتمان‌سازی در این حوزه گفت: گزارش‌های دریافتی از فرزندآوری در جامعه ناخوشایند است که رفع این معضل نیازمند همکاری و نیازمند اقدام جهادی همه دست اندرکاران است.

او با بیان اینکه گیلان پیرترین استان کشور است، افزود: متأسفانه گیلان در فرزندآوری جزء آخرین استان‌های کشور است و رفع این بحران جمعیتی باید با فرهنگ سازی و گفتمان سازی جوانی جمعیت در اولویت کاری مسئولان امر باشد.

آیت الله رسول فلاحتی، نماینده ولی فقیه در گیلان

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه امروزه زوج‌هایی که درآمد مناسبی دارند هم به یک یا ۲ فرزند بسنده می‌کنند، تصریح کرد: توصیه، ترویج و تحکیم خانواده از موارد مهم در گفتمان سازی جوانی جمعیت است که باید به آن توجه شود. 

آیت الله فلاحتی ترویج ازدواج‌های آسان و تغییر نگرش در فرزندآوری را از دیگر راهکار‌های جوانی جمعیت اعلام کرد.

فرزندان سرمایه‌های زندگی هستند

زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان نیز در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن روز ملی جمعیت از اجرای تعدادی از طرح‌های ویژه جمعیتی از جمله طرح برگزاری مراسم شکوه مادری با هدف تجلیل از مادران زیر ۴۰ سال دارای ۴ فرزند و بیشتر خبر داد.

فرزندان سرمایه‌های زندگی هستند

او همچنین به طرح نفس (پیشگیری از سقط عمدی جنین)، طرح‌های آموزشی در حوزه جمعیت و فرزندآوری و طرح آموزشی تربیت کنشگر جمعیت اشاره کرد و گفت: ۳ طرح جوانی جمعیت شامل فرزندان تحول آفرین «فتان»، مشاوره خانواده محله محور با رویکرد ایرانی اسلامی و با هدف بهبود و مدیریت آسیب‌های اجتماعی، افزایش آگاهی عمومی و تلاش در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و طرح جامع آموزش و تربیت کنشگران جمعیتی در استان در دست اجرا است.

دبیر ستاد خانواده و جمعیت استان گیلان افزود: به جای شعار «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» که در گذشته‌ها مطرح می‌شد اکنون باید شعار «فرزندان؛ سرمایه‌های زندگی هستند» مطرح شود و فرهنگ‌سازی موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری مهم بوده و رسانه‌ها در این موضوع نقش موثری دارند.

زهرا یعقوب نژاد، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری گیلان

یعقوب نژاد بر لزوم شناسایی، معرفی و توانمندسازی گروه‌های مردمی و فعال در حوزه جمعیت تأکید و تصریح کرد: شناسنامه جمعیتی استان و ۱۷ شهرستان بر اساس ۳۰ شاخص از جمله نرخ باروری، ولادت، سن ازدواج زنان و مردان، فاصله ازدواج و فرزند اول، طلاق، سالمندی و ... تدوین شده است.

کاهش جمعیت چالش نظام سلامت گیلان است

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان نیز به مناسبت هفته ملی جمعیت در اجلاس شبکه تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (SDH) کشور در سالن همایش‌های دهکده ساحلی انزلی یکی از عوامل اجتماعی مؤثر در سلامت را کاهش زاد و ولد و نرخ باروری پایین برشمرد و گفت: امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های نظام سلامت در دنیا و ایران، کاهش زاد و ولد و پایین بودن نرخ باروری است.

او با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تاکنون یک هزار و ۹۳۵ فقره تحقیقات در حوزه باروری در کل کشور انجام شده است، افزود: باید بررسی و پایش شود که این میزان تحقیقات چه تأثیری در افزایش نرخ باروری و تعادل در این شاخص نظام سلامت داشته و چقدر از نتایج تحقیقات دانشمندان ما بهره گرفته شده است؟

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه باروری در این استان پایین‌ترین نرخ در کشور را دارد، تصریح کرد: ما طرح پیشنهادی به وزارت بهداشت و سازمان برنامه مبنی بر بیمه و پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار غیرشاغل صاحب فرزند را داده و در آن تأکید کردیم که به ازای هر یک فرزند، ضمن پرداخت حقوق، سن بازنشستگی هم به تناسب آن کاهش پیدا کند؛ این طرح از دانشگاه علوم پزشکی گیلان مورد قبول واقع نشد، اما بیمه تأمین اجتماعی روستاییان و عشایر این طرح را اجرایی کرد و خوشبختانه این بیمه برای زنان غیرشاغل دارای حداقل ۳ فرزند در حال اجرا است.

سالمندی، ابربحران آینده نه چندان دور

دکتر آشوبی چالش بعدی در حوزه بحران جمعیت را سالمندی اعلام کرد و یکی دیگر از چالش‌های نظام سلامت پدیده و بحران سالمندی دانست و با بیان اینکه سالمندی شاخصی هزینه‌بر و کاربر است، گفت: بسیاری از استان‌های شمالی و همچنین استان‌های غیرمولد با پدیده سالمندی مواجه هستند.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

او همچنین با اشاره به اینکه سالمندی ۸۰ درصد کل منابع نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد، افزود: سالمندی در آینده نه چندان دور به ابربحران تبدیل می‌شود و باید مراکز توانبخشی را همچون مراکز بیمارستانی و درمانی در مناطق مختلف ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سالمندی کاربردی نیست و اگر هم تحقیقاتی در این رابطه وجود دارد، هنوز مورد پذیرش تصمیم‌گیران و سیاستگذاران قرار نگرفته است، تأکید کرد: اعضای هیئت علمی باید برای سالمندی مداخله تعریف و الزامات و نیازمندی‌های آنان را تبیین کنند.

سقط عمدی در گیلان بسیار زیاد است

دکتر آشوبی همچنین در نخستین نشست استانی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده این استان در تالار غدیر استانداری با اشاره به قانون جامع جوانی جمعیت و سهم قابل توجه این قانون در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گیلان و وزارت بهداشت گفت: از زمان ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بالای ۸۰ درصد از مواد قانونی در استان اجرا شده است.

او افزود: نرخ باروری کلی در گیلان از ۱/۳۸ در سال ۱۳۹۵ به ۱/۰۶ در سال ۱۴۰۰ رسید و خوشبختانه طی ۲ سال اخیر شیب تند کاهش موالید در استان نسبتا مهار و منفی شده است.


بیشتر بخوانید


رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه سقط جنین عمدی در این استان بسیار زیاد است، کنترل و مهار آن را یکی از اقدامات موثر در افزایش جمعیت برشمرد و تصریح کرد: با اجرای موفق طرح نفس از ۱۰۳ سقط جنین فقط در شهرستان تالش جلوگیری شد که قابل توجه و تحسین است.

دکتر آشوبی به اقدامات انجام شده پیرامون صندوق رفاه دانشجویی مبنی بر پرداخت سالانه حداقل ۵۰ درصد ودیعه مسکن به دانشجویان بدون مسکن در این استان نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۳ میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در کنار پرداخت هدایا به دانشجویان صاحب فرزند شده از جمله این اقدامات در حوزه دانشجویان بوده است.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

او همچنین با بیان اینکه ۳ مرکز تخصصی ناباروری در رشت تجهیز و راه اندازی شده اند و علاوه بر آن در شرق و غرب استان نیز این مراکز فعال هستند، از عقد قرارداد با ۳ مرکز ناباروری خصوصی با بیمه پایه جهت کمک به جوانی جمعیت و افزایش زادآوری در گیلان نیز خبر داد.

بیمه کامل خدمات درمانی زوج‌های نابارور در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان همچنین با اشاره به تحت پوشش کامل بیمه پایه قرار گرفتن کلیه خدمات درمانی زوج‌های نابارور در این استان افزود: عقد قرارداد با مراکز درمان ناباروری بیمارستان الزهرا (س)، یک بیمارستان خصوصی و یک موسسه درمان ناباروری و تعهد خدمات خـاص نابارور IVF، IUI، ICSI، FET خدمات جنین اهدایی و رحم اجاره‌ای فرد نابارور گیرنده بر اساس سطح مجوز مراکز درمان ناباروری از جمله این اقدامات است.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

دکتر آشوبی یکی از بند‌های قانون جوانی جمعیت را تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتن کلیه مادران طی دوران بارداری و شیردهی و کودکان تا پایان ۵ سالگی دانست و افزود: علاوه بر این خدمات، درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در مراکز درمانی گیلان نیز آغاز شده است.

۱۶۲ میلیارد ریال هزینه درمان ناباروری زوج‌های گیلانی

محمود عاطف راد، مدیرکل بیمه سلامت گیلان هم با اشاره به ماده ۴۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: برای پوشش بیمه‌ای خدمات درمان زوج‌های نابارور وزارت بهداشت زیرساخت‌های خدمات و قرارداد با بیمه‌های پایه در مراکز ناباروری را فراهم کرده است.

محمود عاطف راد، مدیرکل بیمه سلامت گیلان

او با بیان اینکه بیمه سلامت گیلان تاکنون ۱۶۲ میلیارد ریال برای خدمات درمانی زوج‌های نابارور این استان هزینه کرده است، افزود: با تحت پوشش قرار گرفتن خدمات درمان ناباروری، امکان استفاده از این خدمات برای همه زوج‌های نابارور فراهم شده است و خانواده‌هایی که درآمد متوسط و پایین دارند، می‌توانند بدون دغدغه مالی از این خدمات بهره‌مند شوند. 

به گفته مدیرکل بیمه سلامت گیلان، یکی از دغدغه‌های مهم زوج‌ها علاوه بر ناباروری هزینه‌های زیاد درمان بود که بیمه سلامت موفق شد بسته خدمات درمان ناباروری را تا ۹۰ درصد تعرفه دولتی در بخش‌های دولتی و ۹۰ درصد تعرفه عمومی غیردولتی را در مراکز خصوصی، خیریه و عمومی غیردولتی تحت پوشش قرار دهد.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

عاطف راد از نشان دار شدن هزار و ۹۴۳ زوج نابارور در سامانه بیمه سلامت این استان خبر داد و تصریح کرد: زوج‌های نابارور خدمات درمانی و تشخیصی مانند آزمایش ها، سونوگرافی، رادیولوژی و دارو برای تشخیص و درمان ناباروری دریافت می‌کنند که اگر با این اقدامات اولیه باردار نشدند، خدمات فوق تخصصی برای آنها نیز در نظر گرفته خواهد شد.

تک فرزندی، تهدیدی برای جمعیت گیلان

اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم در جلسه ستاد خانواده و جوانی جمعیت استان گفت: جوانی جمعیت منجر به ایجاد نشاط در خانواده و در پی آن جامعه شده و برای کشور پویایی را به همراه دارد.

او با بیان اینکه اقدامات انجام شده در روند جوانی جمعیت و موالید در گیلان مناسب ولی مطلوب نیست، افزود: در سال گذشته در حوزه جوانی جمعیت اقدامات خوبی انجام شد ولی به این روند نباید دل خوش بود از این رو باید با اقداماتی عاجل، این استان را از این وضعیت پیری جمعیت نجات دهیم.

اسدالله عباسی، استاندار گیلان

استاندار گیلان علاوه بر مولفه‌های چهارگانه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق، پدیده‌های دیگری، چون تک فرزندی خانوارها، سقط جنین، مهاجرت و خلاء کارکرد‌های آموزشی و فرهنگی را از دیگر عوامل اثرگذار در روند کاهش جمعیت استان اعلام کرد.

عباسی تک فرزندی را یک تهدید برای جمعیت گیلان و جامعه دانست و تصریح کرد: تک فرزندی منجر به افسردگی کودکان و نوجوانان می‌شود که این مهم باید توسط نهاد‌های فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش واکاوی شده و در جلسات راهکار ارائه دهند.

گیلان در تکاپوی جوان سازی جمعیت

او با بیان اینکه دولت برنامه ویژه برای حمایت از خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر دارد، افزود: اولویت در اعطای تسهیلات به اشتغال خانگی باید با مادران دارای ۲ فرزند با بیشتر باشد ولی برای ترغیب زوج‌های جوان به فرزندآوری، دستگاه‌هایی همانند علوم پزشکی، آموزش و پرورش، بانک‌ها و مسکن و شهرسازی باید در برش استانی طرح‌های تشویقی در حوزه فرزندآوری را در نظر بگیرند.

تخصیص زمین به ۶۴۴ خانوار گیلانی دارای ۳ فرزند و بیشتر 

محمدرضا فلاحتگر، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان نیز در این نشست با اشاره به حمایت‌های دولت از خانوار‌های صاحب فرزند سوم و بیشتر گفت: تاکنون به ۶۴۴ خانوار در شهر‌های کیاشهر، شفت، فومن، تولم شهر، منجیل، رودسر، املش و زیباکنار زمین تخصیص یافته است.

محمدرضا فلاحتگر، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان

او ارزش ریالی زمین‌های تخصیص یافته به خانوار‌های صاحب فرزند سوم و بیشتر در گیلان را بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: تعداد کل خانوار‌های ثبت نامی مشمول دریافت زمین ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است که از این تعداد یک هزار و ۱۱۸ خانوار تأیید نهایی شده اند.

واقعیات جامعه در جوان سازی جمعیت دیده شود

آنچه مسلم است اینکه جوان سازی جمعیت گیلان (به عنوان سالمندترین استان کشور) با شعار و نوشته و همایش و سخنرانی محقق نمی‌شود بلکه به تقویت ایده‌های عملگرایانه و اقدامات عملیاتی مبتنی بر واقعیات جامعه کنونی و همچنین اجرای درست و به موقع سیاست‌های ابلاغی و تشویقی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط دستگاه‌های متولی برای عبور از بحران سالمندی جمعیت و فرهنگ سازی پیرامون فرزندآوری نیاز دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.