کرمانشاه در مسیر چین‌خوردگی زاگرس/وقوع ۱۹۲ مورد زلزله

رئیس شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در مسیر چین‌خوردگی زاگرس قرار گرفته است، گفت : این استان دو گسل مهم لرزه‌خیز دارد.

فرهاد فروزی رئیس شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت : در مجموع ۱۹۲ مورد زلزله در سال یک‌هزار و ۴۰۲ در استان کرمانشاه رخ داده است که بزرگترین آنها در تاریخ ۱۴ خردادماه ساعت ۸:۲۱ به بزرگی ۴.۸ ریشتر حوالی بخش گهواره بوده است.

رئیس شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه افزود: ۶۵ مورد از لرزه‌های سال گذشته در فصل بهار، ۶۰ مورد در تابستان، ۴۱ مورد در پاییز و ۲۶ مورد در زمستان بوده است. 

فروزی گفت: بیشترین آمار لرزه‌خیزی سال یک‌هزار و ۴۰۲ مربوط به بخش‌های گهواره و تازه‌آباد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از اول امسال تاکنون نیز ۲۱ مورد زمین‌لرزه در سطح استان ثبت شده که هشت مورد آن در فروردین و ۱۳ مورد در اردیبهشت‌ماه به ثبت رسیده است.

فروزی تصریح کرد: بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در دو ماه اخیر در تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال ساعت ۳:۳۰ بامداد در حوالی شهر سومار بوده است. 

وی ادامه داد: از لحاظ لرزه‌خیزی بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ها مربوط به شهر‌های تازه‌آباد و سومار بوده‌اند. 

فروزی اذعان داشت: زمین‌لرزه‌ها در هیچ کجای جهان از نظر زمانی، مکانی و شدت قابل پیش‌بینی نیستند. 

وی گفت: وجود ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در مناطق لرزه‌خیزی همچون استان کرمانشاه از آنجا که می‌توانند خُردلرزه‌ها را ثبت کنند از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا مهم‌ترین پیش‌آگاهی برای بسیاری از زمین لرزه‌های بزرگ خُرد لرزه‌ها هستند.

فروزی تصریح کرد: بنابراین هرچه تعداد ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در استان بیشتر باشند با ثبت خوردلرزه‌ها به پیش‌بینی قریب‌الوقوع یک زلزله بزرگ کمک می‌کنند.

وی گفت: در حال حاضر در سطح استان ۶ ایستگاه لرزه‌نگاری وجود دارد و برای پوشش تمامی نقاط لرزه‌های استان نیاز است که این شمار به رقم ۱۳ افزایش یابد.

فروزی ادامه داد: استانداری کرمانشاه و موسسه ژئوفیزیک تجهیزات ایستگاه‌های لرزه نگاری برای هفت نقطه دیگر استان را خریداری کرده‌اند و کار مکان‌یابی برای نصب تجهیزات خریداری شده نیز در حال پیگیری است.

وی ابزار امیدواری کرد در سال جاری شاهد راه‌اندازی حداقل پنج ایستگاه لرزه‌نگاری در استان باشیم.

فروزی افزود: استان کرمانشاه در مسیر لرزه‌زا و چین‌خوردگی زاگرس قرار گرفته است لذا نمی‌توان به طور قطع از مکان خاصی در استان به عنوان پرخطرترین نقطه نام برد. 

وی یادآوری کرد: دو گسل مهم در استان وجود دارند؛ اولین مورد گسل دینور است که بخش بزرگی از استان را در بر گرفته و در صورت وقوع زلزله در این گسل قسمت اعظمی از استان درگیر خواهد شد که خوشبختانه این گسل در حال حاضر فعالیت خاصی ندارد.

فروزی اذعان داشت: گسل دوم گسل سرپل‌ذهاب است که زلزله بزرگ پیشین در استان در آن رخ داد؛ مناطق تازه‌آباد و ازگله که شاهد خرده لرزه‌هایی در آنها هستیم بر روی این گسل واقع شده‌اند. 

وی گفت: خُردلرزه‌های گسل سرپل‌ذهاب تا اندازه‌ای طبیعی هستند، زیرا پس از وقوع یک زلزله بزرگ در یک منطقه معمولاً تا چند سال خردلرزه‌ها در آن منطقه و مناطق تابعه آن ادامه دارند. 

فروزی بیان کرد: اگر زلزله در منطقه‌ای شیب‌دار که دارای خاکی سست است رخ دهد می‌تواند باعث رانش زمین شود، اما هر زلزله‌ای باعث رانش زمین نخواهد شد و هر رانش زمینی لزوماً به خاطر وقوع زلزله نیست. 

وی گفت: از آنجا که در منطقه هلشی شاهد هیچ‌گونه زمین لرزه‌ای نبوده‌ایم، رانشی که اتفاق افتاده به علت وقوع زلزله نیست و احتمالاً به دلیل بارندگی و سست‌شدن لایه‌های زیرین آن بوده است .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار