چرا بعضی افراد سرجلسه امتحان پاسخ سوالات از یادشان می‌رود؟

اگر می‌خواهید علت فراموشی سر جلسه امتحان را بدانید مطلب زیر را از دست ندهید.

بسیاری از دانش آموزان به ویژه داوطلبان کنکور سراسری، سر جلسه آزمون و یا امتحانات مدرسه، رویدادهایی ناخوشایند را تجربه می‌کنند و یکی از مهمترین این اتفاقات ناگوار، قفل شدن ذهن و یا همان فراموشی است.

درادامه علت فراموشی سر جلسه امتحان و آزمون سراسری را مرور و بررسی کرده و به روش‌هایی اشاره خواهیم کرد که با کمک آن‌ها می‌توانید از این اتفاق ناگوار رهایی پیدا کنید.

۱. روش مطالعه نادرست
بسیاری از دانش‌آموزان صرفا به خواندن و حفظ کردن مطالب اکتفا می‌کنند. این روش مطالعه، در به خاطر سپردن بلندمدت مطالب و بازیابی آنها در شرایط استرس‌زا، کارآمد نیست. مرور دوره‌ای مطالب با فاصله زمانی مناسب، استفاده از تکنیک‌های به خاطرسپاری مانند تصویرسازی ذهنی و خلاصه‌برداری، نقش موثرتری در تثبیت آموخته‌ها در حافظه بلندمدت ایفا می‌کنند.

۲. تداخل اطلاعات
گاهی اوقات، حجم بالای اطلاعات در حافظه، می‌تواند منجر به فراموشی شود. شباهت میان مفاهیم مختلف یا نزدیک بودن زمان مطالعه مباحث گوناگون، می‌تواند باعث بر هم خوردن چیدمان ذهنی و به اصطلاح، قفل‌شدن حافظه شود. شرکت در آزمون‌های آزمایشی و شبیه‌سازی شرایط امتحان واقعی، می‌تواند به کاهش استرس و آشنایی با فضای جلسه امتحان کمک کند. همچنین، مدیریت زمان در جلسه امتحان را تمرین کنید تا در شرایط واقعی با کمبود وقت مواجه نشوید.

۳. نداشتن تمرکز و عوامل حواس‌پرتی
محیط نامناسب جلسه امتحان، سر و صدای اطراف یا نگرانی‌های ذهنی ناشی از استرس، می‌توانند تمرکز شما را برهم بزنند. نداشتن تمرکز، مانع از بازیابی اطلاعات از حافظه می‌شود. اعتماد به نفس، کلید اصلی موفقیت است. به توانایی‌های خود و تلاشی که کرده‌اید ایمان داشته باشید. با مرور اجمالی نکات کلیدی در دقایق ابتدایی جلسه امتحان، به خودتان انگیزه دهید.

۴. توقع بیش از اندازه
بعضی وقت‌ها دانش‌آموزی می‌گوید من همه چیز را فراموش کرده‌ام، اما اگر از او بپرسیم یعنی هیچ چیزی یادت نیست؟ می‌گوید خب، یک چیز‌هایی یادم هست، اما برخی نکات را فراموش کرده‌ام. بعد از بررسی دقیق‌تر، متوجه می‌شویم او فقط یک نکته کوچک را فراموش کرده، اما چون توقع زیادی از خودش دارد، این نکته کوچک را به کل اطلاعاتش تعمیم داده و ذهنش را پریشان کرده است.

۵. نداشتن خواب کافی
عملکرد حافظه ما ارتباط تنگاتنگی با روند خواب و بیداری دارد؛ یعنی برای این که مطالب به خوبی در حافظه ذخیره شوند باید چند ساعتی خواب عمیق و باکیفیت داشته باشیم. پس طبیعی است که بعد از چند شب بی‌خوابی و کم خوابی احساس کنید مغزتان از کار افتاده و هر چه خوانده بودید دود شده و به هوا رفته است!

۶. بی‌توجهی به سلامت روانی و جسمی
عواملی مانند تغذیه نامناسب، نداشتن ورزش، ناآشنایی با مهارت‌های مدیریت استرس و اضطراب و ... می‌توانند بر عملکرد ذهنی تاثیر بگذارند و باعث فراموشی قبل از امتحان شوند.

۷. نداشتن تجربه کافی
علت فراموشی سر جلسه امتحان برای برخی از دانش‌آموزان نداشتن تجربه کافی است. برای مقابله با این آسیب، کسب تجربه کافی ضرورت دارد. همان‌طور که می‌دانید افرادی که برای اولین بار به فضای امتحان وارد می‌شوند استرس و فشار زیادی را تجربه خواهند کرد. برای دور ماندن از این میزان تنش و دلهره بهتر است شرایط امتحان دادن را برای خود مهیا کنید یا در آزمون‌های آزمایشی حضور به هم رسانید. در این صورت و با غلبه بر استرس‌های خود، تجربه بالایی را هم به دست خواهید آورد.

سخن آخر
به یاد داشته باشید که فراموشی در جلسه نه امتحان، به معنای نقص یا عدم هوش نیست. با برنامه‌ریزی صحیح، مطالعه هدفمند و مدیریت استرس، می‌توانید بر این چالش غلبه کرده و در امتحانات بدرخشید. با کمی تلاش و پشتکار، می‌توانید حافظه خود را تقویت کنید و در امتحانات به نتایج مطلوب برسید.

منبع: روزنامه خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.