حذف تمامی فعالیت‌های غیر مولد از طریق سیستمی شدن مالیات امکان پذیر می‌شود

عضو کمیسیون بودجه مجلس گفت: اخذ سیستمی مالیات باعث شده فعالیت‌های مولد شناسایی و جلوی فعالیت‌های غیرمولد گرفته شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  یکی از رویکردهای مهم در تحقق نظام مالیاتی عدالت‌محور، مالیات‌ستانی هوشمند و سیستمی بدون نیاز به پر کردن اظهارنامه از طرف مودیان و با تکیه بر تقاطع‌گیری داده‌های موجود ذیل تراکنش‌ها و دیگر بانک‌های اطلاعاتی است که زمینه تحقق مالیات‌ستانی مبتنی بر درآمدهای اکتسابی حقیقی را فراهم خواهد کرد.

 این سیستم محاسبه را بر اساس اطلاعاتی که در دسترس دولت است، به صورت هوشمند و خودکار می کند و فرآیند کارآمدتر و کم دردسرتر را برای همه ذینفعان تضمین می‌کند.

مالیات خودکار و سیستماتیک نقش مهمی در ارتقای عدالت و شفافیت در سیستم مالیاتی دارد. با حذف احتمال سوگیری‌ها انسانی، این رویکرد تضمین می کند که با همه مودیان مالیاتی به طور یکسان رفتار می شود و هر شخص مبتنی بر درآمد اکتسابی خروجی از تقاطع‌گیری داده‌های جامع مالی باید مالیات خود را بپردازد.

ذیل تبصره ماده 100، تمامی هزینه‌های اجاره جزو هزینه‌های قابل قبول محاسبه می‌شود و در سود نهایی بخش اصناف لحاظ خواهد شد.

همچنین این شرایط برابر باعث افزایش اعتماد عمومی به سیستم مالیاتی، تشویق به تبعیت داوطلبانه و تقویت روابط همکاری بیشتر بین مودیان و سازمان امور مالیاتی می شود. با ترویج این رویکرد در زمینه افزایش شفافیت مالی و مالیات‌ستانی خودکار و هوشمند، دولت سیزدهم می تواند نظام مالیاتی را اصلاح کند و به سمت برابری بیشتر ببرد.

در همین رابطه  جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره میزان اصلاحات صورت گرفته در سیستم مالیات ستانی در کشور و رفتن به سمت عدالت مالیاتی گفت: سیستم مالیات ستانی ما در سال های گذشته به سمت عادلانه شدن پیش رفته است و مالیات ها هم بیشتر به صورت سیستمی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم اخذ شده است.

قادری در ادامه با بیان اینکه اخذ سیستمی مالیات باعث شده که فعالیت های مولد شناسایی و جلوی فعالیت های غیرمولد گرفته شود ادامه داد: از سوی دیگر در اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی، فعالیت کردن در عرصه های غیرمولد، سوددهی اقتصادی دربرنداشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه در سال های گذشته مالیات‌ستانی سلیقه‌ای حکمفرما بود ولی در دولت به سمت مالیات‌ستانی عادلانه و سیستمی افزود: دخالت انسانی در هر صورت با خطا و اشتباهات محاسباتی رو به رو است اما دولت در حال حاضر به سمت مالیات‌ستانی عادلانه و سیستمی رفته است.

قادری در ادامه بیان کرد: به همین دلیل با اصلاحات صورت گرفته در نظام مالیاتی زیرساخت های در تبصره ماده 100 به وجود آمده است که مودیان خود  اطلاعات درآمدی  را وارد می کنند و بر این اساس هم مالیات می پردازند و هم مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: مالیات خودکار و سیستمی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به مشاوران مالیاتی پرهزینه را برای پرونده های مالیاتی از بین می برد و باعث صرفه جویی در منابع و وقت قابل توجه مشاغل و مودیان نیز می‌شود.

وی  با بیان اینکه  مالیات خودکار و سیستمی ذیل تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم نیاز به مشاوران مالیاتی پرهزینه را برای پرونده های مالیاتی از بین می برد و باعث صرفه جویی در منابع و وقت قابل توجه مشاغل و مودیان نیز می شود گفت:  با اجرای این اقدام  دیگر نیازی به نگه‌داری اسناد و مدارک و دفاتر مالیاتی نیست و امکان مراجعه ممیزان مالیاتی پس از چند سال به دفاتر مالیاتی نیز از بین خواهد رفت و تمام مالیات خروجی اطلاعات مالیاتی مودیان ذیل این سازوکار جدید مالیات‌ستانی هوشمند، محاسبه و لحاظ خواهد شد.

برچسب ها: مالیات ، اخذ مالیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار