آزادی ۷ هزار و ۷۰۵ مددجو از زندان‌های استان کرمان

حجت الاسلام حمیدی گفت: از بدو تاسیس شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان‌ها،۷ هزار و ۷۰۵ مددجو به همت شورا‌های حل اختلاف از زندان‌های کرمان آزاد شدند. 

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در همایش استانی صبر رضوی (صلح، بخشایش، رضایت) که با حضور حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی معاون قوه قضاییه و رئیس مرکز حل اختلاف کشور برگزار شد، گفت: باید راهکار‌هایی تدوین شود که با اصلاح بین مردم و توسعه صلح و سازش از ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی کاسته شود؛ زیرا افزایش دادگاه‌ها و نیروی انسانی و تجهیزات قضایی، جوابگوی رفع اختلافات نخواهد بود و در این زمینه باید از توان مردمی برای صلح و سازش نهایت استفاده صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به فعالیت ۳۱۷ شعبه شورای حل اختلاف، شامل: ۱۲۷ شورای رأیی، ۱۰۶ شورای صلحی و ۸۴ شورای روستایی در ۳۲ حوزه قضایی استان کرمان، ادامه داد: در طول فعالیت شورا‌های حل اختلاف در استان کرمان از مجموع ۳ میلیون و ۱۹۴ هزار و ۳۵۴ فقره رسیدگی شده، ۹۷۲ هزار و ۹۴۹ فقره به صلح و سازش ختم شده و درصد پرونده‌های مصالحه شده به پرونده‌های قابل صلح و سازش، ۴۴ درصد بوده است.

رئیس دادگستری استان کرمان به تشکیل ۴۶ هیئت صلح در استان کرمان نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون برای یک هزار و ۱۸ نفر ابلاغ صلح یاری صادر شده است و برای عملکرد صلح یاران باید گفت که زمینه آزادی یک هزار و ۶۶۶ زندانی را فراهم کرده اند و ۲۲ پرونده قصاص نیز منتهی به صلح و سازش شده است.

وی گفت: طی پارسال، ۲۵۰ هزار و ۹۹۳ پرونده به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان وارد شده که ۲۴۸ هزار و ۷۸۷ فقره پرونده مختومه شده و از این تعداد، ۶۴ هزار و ۶۹۵ پرونده منتهی به صلح و سازش شده است.

حجت الاسلام حمیدی افزود: درصد پرونده‌های مصالحه شده نسبت به پرونده‌های قابل صلح طی امسال، ۴۱ درصد و درصد ابلاغ الکترونیک نیز ۹۳ درصد بوده است.

وی تصریح کرد: طی پارسال، متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان نیز ۳۰ روز بوده است.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان بیان کرد: شعب شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان در استان کرمان، طی پارسال در ۳ هزار و ۳۱۷ پرونده موفق به ایجاد صلح و سازش شده اند و یک هزار و ۷۳ زندانی نیز آزاد شده اند.

وی گفت: طی پارسال، رضایت اولیای دم در ۲۷ پرونده قصاص نیز جلب شده است.

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: از بدو تاسیس شورا‌های حل اختلاف ویژه زندان‌ها در استان کرمان، ۱۶۵ مددجو از قصاص رهایی یافته اند و ۱۹ هزار و ۹۸۶ فقره پرونده به صلح و سازش رسیده است و در مجموع ۷ هزار و ۷۰۵ مددجو نیز از زندان‌های این استان آزاد شده اند.

وی از فعالیت یک هزار و ۲۸۰ نیروی فعال در شورا‌های حل اختلاف استان کرمان قدردانی کرد و گفت: از این تعداد، ۴۵۵ نفر به عنوان دبیر و ۸۲۵ نفر نیز به عنوان عضو شورا فعالیت دارند.

رییس کل دادگستری استان کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که ترویج فرهنگ و صلح و سازش هدف بسیار مقدس و بزرگ همه ما است، تاکید کرد: قضاوت کردن امر بسیار بزرگ و مبارکی است؛ اما با وجود همه اهمیت، امر قضاوت در اولویت رفع خصومت‌ها قرار ندارد و اولویت اصلی در این زمینه، بنا به تعبیر ائمه اطهار (ع)، صلح و سازش است.

وی تاکیدکرد: در زمان بروز اختلافات، اولویت با صلح و سازش است و در صورتی که سازش حاصل نشد، باید به سوی قضاوت رفت؛ زیرا با صلح و سازش مشکلات بهتر رفع می‌شود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان ضمن تاکید بر اینکه وجود اختلافات موجب از بین رفتن سرمایه‌ها و سست شدن جامعه می‌شود و از این رو در قوه قضاییه توجه ویژه‌ای به گسترش فرهنگ صلح و سازش صورت گرفته است، تاکید کرد: توسعه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و رفع مشکلات جامعه جز در سایه تامین امنیت امکان پذیر نیست و امنیت زمانی ایجاد می‌شود که اختلافی در جامعه وجود نداشته باشد.

وی ضمن بیان اینکه امنیت را با زور و ساز و کار‌های نظامی نمی‌توان ایجاد کرد، بیان داشت: توسعه امنیت از مسیر ارتقای روحیه اخوت، برداری و صلح و صمیمت در بین مردم دست یافتنی خواهد بود.

نماینده عالی قوه قضاییه در استان کرمان با اشاره به این مطلب که در حکومت امام زمان (عج) امنیت کامل در جامعه و دنیا حاکم می‌شود، تاکید کرد: این امنیت در سایه ایجاد روحیه برادری، صلح و صفا در بین مردم حاصل خواهد شد و این امر، یک وظیفه و تکلیف همگانی است.

وی بیان کرد: گرچه سازوکار‌های رفع اختلاف در قوه قضاییه پیش بینی شده است؛ اما در حقیقت هر انسان مومن و مسلمان باید همان گونه که به اجرای تکالیف دینی و شرعی می‌پردازد، باید به توسعه صلح و سازش نیز توجه ویژه داشته باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار