ضایعات برداشت گندم حداقل ۴ درصد است

مجری طرح خودکفایی گندم گفت: ضایعات برداشت و حمل گندم ۴ تا ۱۰ درصد است که کشاورزان با نظارت بر کار کمباین ها و استفاده از کامیون های مناسب حمل باید آن را به حداقل برسانند.

سهراب سهرابی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار امسال ۲ میلیون هکتار گندم آبی و ۴ میلیون هکتار گندم دیم کشت شد که اولین برداشت ها از هفته نخست فروردین آغاز و تا شهریور ادامه دارد.

به گفته او، طبق آخرین گزارش های اعلامی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزارتن گندم با ارزش بالغ بر ۳۷ همت از گندمکاران خریداری شده است که خوزستان، ایلام، جنوب کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کرمان جزء استان های اصلی خرید تضمینی گندم هستند.

سهرابی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که بیش از ۱۴ میلیون تن گندم تولید و بالای ۱۱.۵ میلیون تن محصول از کشاورزان خریداری شود.

مجری طرح گندم با بیان اینکه ۱۱۵۰ مرکز خرید تضمینی گندم داریم، افزود: ۲۱ هزارکمباین برداشت آماده سازی شدند. همچنین برای سال آینده تهیه و تدارک ۵۰۰ هزارتن بذر گندم را هدف گذاری کرده ایم که ۱۰۰ هزارتن آن توسط شرکت  های بذر خریداری و مابقی انجام می شود.

او از پرداخت ۲ هزار و ۳۰۰ میلیاردتومان از مطالبات گندمکاران خبرداد و گفت: مجموعه وزارت جهاد، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری برای پرداخت مطالبات هستند.

سهرابی ادامه داد: بنابر آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال آبی ۲۱۲.۵ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلندمدت ۱.۸ درصد کاهش و نسبت به سال قبل ۲۲.۲ درصد رشد داشته است، از این رو به کشاورزان اقلیم سرد توصیه می شود که مبارزه با آفت کلیدی سن و زنگ زرد را در دستور کار قرار دهند چراکه ۲ آفت جدی است که مزارع را تهدید می کند.

مجری طرح گندم با بیان اینکه ضایعات برداشت و حمل گندم ۴ تا ۱۰ درصد است، گفت: کشاورزان در زمان برداشت با نظارت بر کار کمباین ها و استفاده از کامیون های مناسب، میزان ضایعات را به حداقل برسانند و همواره بعد از عملیات برداشت از آتش زدن کاه و کلش که می تواند منجر به رشد و نمو مزارع شود، اجتناب کنند.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار