کاهش چشمگیر تغذیه با شیر مصنوعی در کودکان خراسان رضوي

مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی از کاهش 37درصدی تغذیه با شیر مصنوعی در کودکان زیر یک سال استان خبر داد .

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دکتر حامد قضاوی در حاشیه برگزاری کارگاه دو روزه آموزشی ترویج تغذیه با شیر مادر با بیان اینکه در سال 70 چهل درصد کودکان زیر یکسال استان از شیر مصنوعی استفاده می کردند اظهار داشت : بر اساس ارزیابی های انجام شده این میزان در سال 89 به 7/3درصد رسیده است .

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر و کاهش مصرف استفاده از شیرهای مصنوعی مطلوب عمل کرده است گفت: راه اندازی کمیته دانشگاهی ترویج تغذیه با شیر مادر ، ارزشیابی مستمر بیمارستانهای دوستدار کودک ، ارائه خدمات آموزشی به مادران باردار و مادران شیرده از جمله اقداماتی برشمرد که انجام شده است .

مدیر گروه تخصصی سلامت جمعیت خانواده و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی از فعالیت 17 کلینیک شیردهی در شهرهای زیر پوشش خبر داد و خاطر نشان کرد ترويج تغذيه انحصاري با شير مادر در شش ماه نخست زندگي و تداوم آن همراه با تغذيه کمکي صحيح تا پايان دو سالگي را از اهداف راه اندازی این مراکز است و تا پایان امسال 3 کلینیک دیگر نیز در استان راه اندازی می شود .

دکتر حامد قضاوی آموزش مادران و کارکنان،ارتقاء سطح آگاهي خانواده و جامعه،نظارت بر توزيع شير مصنوعي و ارزشيابي بيمارستانهاي دوستدار کودک و حمايت از مادران شيرده از جمله فعالیتهای این واحدها برشمرد و افزود : برنامه های آموزشی تغذیه با شیر مادر در زمانی بارداری ، حین تولد و پس از تولد با هدف کاهش بار بیماریها انجام می پذیرد .

وی گفت: تغذیه با شیر مصنوعی باید زیر نظر مراکز بهداشتی درمانی و یا تجویز پزشک در موارد خاص از جمله چند قلو زایی ، مطلوب نبودن رشد ، فوت مادر ، جدایی مادر ، فرزند خواندگی ، بیماری مادر و کودک انجام شود و مادران از مصرف خودسرانه و بدون علت شیرهای مصنوعی خودداری کنند ./ع

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار