با سود سالانه 20 درصد؛

عرضه اوراق مشارکت پارس جنوبی از نیمه بهمن آغاز می شود

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز مرحله دوم انتشار اوراق مشارکت پارس جنوبی با نرخ های جدید بسته سیاستی نظارتی شورای پول و اعتبار در شعب بانک تجارت از 15 بهمن امسال خبر داد.

احمد قلعه بانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب افزود: 9 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت میدان مشترک گازی پارس جنوبی از 15 بهمن امسال در داخل کشور منتشر می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه سود علی الحساب اوراق مشارکت ریالی سالانه 20 درصد و به صورت روزشمار محاسبه و در مقاطع سه ماه پرداخت می شود، گفت: این اوراق با نرخ بازخرید پیش از سررسید 18 درصد، چهار ساله، معاف از مالیات و قابل بازخرید در همه شعب بانک عامل است.

وی تصریح کرد: با توجه به نرخ سود بسیار جذاب این اوراق، پیش بینی می شود فروش این اوراق با استقبال خوب مردم رو به رو شود.نرخ سود و شرایط فروش این اوراق مشارکت از سوی شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی و وزارت نفت ابلاغ شده است و بر این اساس اوراق به فروش می رسد.

قلعه بانی تاكيد كرد: نخستین مرحله از اوراق مشارکت ریالی میدان گازی پارس جنوبی به ارزش 500 میلیارد تومان در سال 90 با حجم 500 میلیارد تومان از روز پنجم آذر امسال از سوی شعب منتخب بانک تجارت انجام شد ولی استقبال خوبی از این اوراق نشد.

وي تصريح كرد: سود علی الحساب این اوراق 17 درصد در سال و اوراق یاد شده معاف از مالیات و قابل بازخرید در بانک تجارت و سازمان بورس و اوراق بهادار و با نرخ بازخرید مطابق با مدت ماندگاری اوراق با نرخ سود سپرده متناظر بانکی بود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در روش اعلام شده برای فروش اوراق مشارکت پارس جنوبی، فروش اوراق با سود 17 درصد در نظر گرفته شد، ولی در این شیوه در صورتی که سرمایه گذار پیش از سه ماه نخست به فروش اوراق خود اقدام کند، هیچ سودی نخواهد گرفت و در صورتی که پس از 6 یا 12 و یا ماه های طولانی تر به فروش اوراق خود اقدام کند، نه همان 17 درصد سود که رقمی کمتر و برای مثال 6 تا 12 درصد سود را شناسایی خواهد کرد.

قلعه بانی ادامه داد: در نتیجه تصمیم دولت برای جذاب شدن پول ملی، بانک مرکزی سیاست های پولی، اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور را 5 بهمن امسال ابلاغ کرد که بر اساس آن نرخ سود اوراق مشارکت به 20 درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی تا 15 درصد افزایش یافت. براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، نرخ سود علی حساب اوراق مشارکت شرکت های دولتی، غیردولتی و شهرداری ها متناسب با سود انتظاری حاصل از طرح های سرمایه گذاری در مقاطع سه ماهه قرار شد که پرداخت شود و بر اساس مکانیزم آن نرخ سود اوراق مشارکت حداکثر 20 درصد خواهد بود.

به گفته قربانی، مدیرکل بخش بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی، بازخرید اوراق مشارکت قبل از سررسید از سوی بانک عامل امکان پذیر است، ضمن آنکه نرخ سود بازخرید تا یکسال از زمان انتظار 18 درصد و نرخ سود این اوراق بیش از یک سال با در نظر گرفتن نیم درصد جریمه 19.5 درصد خواهد بود که نرخ جذابی است./ق2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار