قالیباف در گفتگو باباشگاه خبرنگاران خبرداد:

توليد برق از زباله تا 4 ماه ديگر

قالیباف صبح امروز در حاشیه افتتاح 37 پروژه اجتماعی عمرانی ، ترافیکی و خدمات شهری در منطقه 9 مسئول گود برداری های غیر اصولی اخیر شهر تهران را مهندسان ناظر و نظام مهندسی دانست.

شهردار تهران صبح امروز با حضور در مجموعه جدید شهربانو در منطقه 9 در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از اولویت های شهرداری تهران رسیدگی به مشکلات مناطق جنوبی ومحروم شهر است و امروز شاهد افتتاح 37 پروژه اجتماعی، عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری در منطقه 9 بودیم.
وی افزود: یکی از ویژگی های پروژه های این منطقه پروژه زیست محیطی است که امسال به خاطر بحث تفکیک زباله و سیاست های جدید قرار دادهای جدیدی نیز انجام داده ایم و امروز نیز شاهد افتتاح مجموعه ای بودیم که در آن زباله های خشک طبقه بندی و دور از محیط مسکونی جدا سازی می شوند تا مردم کمتر اذیت شوند.
قالیباف ادامه داد: گام بعدی ما برای شهر تهران سوزاندن زباله و تولید برق و انرژی از آن است که امیدواریم در سه، چهار ماه آینده اولین مجموعه را برای تحقق این کار در داخل شهر افتتاح کنیم.
مناطق جنوب شهر، جز مناطقی هستند که امکانات سرانه ورزشی و تفریحی کمتری دارند و اولویت ما توسعه این مناطق است.
در منطقه 9 امکانات برای بانوان با فقر کامل روبه رو بود و ما برای رفع این مشکل مجموعه شهربانو را افتتاح کردیم که خود یک مجموعه فرهنگی ورزشی بسیار کامل با استخر، سالن چند منظوره و خانه کودک است که به نظر من یکی از مهمترین پروژه هایی بوده که امروز در تهران و در منطقه 9 افتتاح شده است.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود به ایجاد تغییراتی در منطقه 9 با جابه جایی پادگان جی اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های همیشه شهرداری تهران این بوده است که در کنار رویکرد محله محوری و توجه به جزئیات در مناطق و محلات، مشکلات قدیمی و اساسی شهر به خصوص در جنوب شهر را حل و فصل کنند.
یکی از این بحث ها و موضوعات نیز اماکن نظامی و انتظامی است که داخل شهر قرار گرفته اند.
این مقام مسئول شهرداری تصریح کرد: من فکر می کنم بیش از چهار دهه است که تلاش می شود تا این موضوع سر و سامان پیدا کندکه البته با همکاری خوب نیروهای مسلح و شهرداری تهران توانسته ایم اقدامات خوبی را در این رابطه انجام دهیم که نمونه آن پادگان قلعه مرغی است .
من فکر می کنم آخرین محلی که باقی مانده پادگان جی در منطقه 9است که ایجاد تغییرات در آن که هم برای خود منطقه و هم جنوب غرب تهران تاثیر گذار خواهد بود البته امیدواریم این مجموعه تا چند ماه آینده به مجموعه شهر تهران اضافه شود هزینه های این کار را نیز شهرداری تقبل خواهد کرد که با نهایی شدن این موضوع هزینه ها را اعلام خواهیم کرد.
قالیباف اذعان داشت: اولویت اول در این رابطه ایجاد شاه راهها و اتصال شمال و جنوب شرق و غرب به یکدیگر است و طبیعتا اولویت بعدی نگاه زیست محیطی خواهد بود که بتوانیم سرانه های فضای سبز این منطقه را با توجه به نزدیکی به فرودگاه و آلودگی های موجود افزایش دهیم به امید خدا با تملک شهرداری در این خصوص برنامه ریزی های بعدی بلافاصله انجام خواهد شد.
شهردار تهران همچنین در خصوص اینکه گود برداری های غیر اصولی اخیر شهر تهران به عهده کدام سازمان است گفت:این بحث در حین اینکه بحث مهمی است بحث کهنه ای است.
شهرداری مسئول صدور جواز است هر ساختمان مهندس ناظر دارد و این مهندس ناظر است که باید نظارت بر ساخت و ساز و گود برداری را انجام دهد اگر همسایه ها به شهرداری اطلاع دهند که گود برداری غیر اصولی انجام شده یا ماموران بازدید کنترل شهر، شهرداری تهران شاهد گود برداری غیر اصولی باشند و به ما اطلاع دهند شهرداری اقدامات خود را انجام و ادامه کار را متوقف خواهد کرد اساسا مهندس ناظر مسئول این کار است و اگر چنین گزارشی از این افراد دریافت شود شهرداری تا برقراری ایمنی در محل کار را متوقف و اجازه کار را صادر نخواهد کرد.
البته ما معتقدیم سازمان نظام مهندسی نیز رسالت خود را به طور عمیق و دقیق انجام نمی دهد وی در خصوص سهم شهرداری در برخورد با گودبرداری های غیر اصولی گفت: به جهت قانونی ما مسئول نیستیم، ما اگر بخواهیم صبح انجام کاری را متوقف کنیم نمی توانیم این کار را براساس گزارشات مردمی انجام دهیم چرا که اصولا مردم از انجام ساخت و ساز و گود برداری ناراضی هستند و به این فکر نمی کنند زمانی هم منزل خودشان با انجام چنین اقدامات و ساز و کارهایی ساخته شده است.
ایمنی و شرایط استاندارد فنی باید رعایت شود و به طور مشخص مسئول آن مهندس ناظر و نظام مهندسی است.
ما نمی توانیم بدون اسناد از انجام گود برداری جلوگیری و کار را متوقف کنیم چرا که انجام چنین کاری موجب خسارت برای صاحب ملک می شود شهرداری زمانی می تواند به این موضوع رسیدگی کند که براساس اسناد گزارش نظام مهندسی و مهندس ناظر باشد.
دکتر قالیباف در پایان اشاره ای هم به فرودگاه مهر آباد کرد و گفت: من همین جا اعلام می کنم انجام هر گونه اقدامی برای جابه جایی فرودگاه مهر آباد از داخل شهر از عهده من خارج است اما شهرداری تهران از هر گونه تلاشی برای رفع مشکلات شهروندان دریغ نمی کند./ا
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار