سرپرست مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه:

از هر 100 زوج 10 زوج مشکلات ناباروری دارند

سرپرست مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : از هر 100 روزج ده زوج با مشکلات ناباروری روبرو هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دکتر نزهت موسوي‌فر اظهار داشت : ناباروری به عدم توانایی در بارداری پس از یک‌سال اطلاق می‌شود و حدود ۸۵درصد زوجین در طی سال اول و 93درصد در طی سال دوم زندگی مشترک، شانس بارداری دارند و بعد از سال دوم، شانس حاملگی کاهش پيدا مي‌كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ناباروری علل مختلفی دارد و افزایش سن ازدواج یکی از فاکتورهای اصلی در بروز ناباروری به شمار می رود خاطر نشان کرد : سن باروري در زنان از سن 30 سالگي كاهش يافته و از 35 سالگي به سرعت پائين مي‌آيد، بنابر‌اين بارداري قبل از 35 سالگي ساده‌تر و سالم‌تر است.

سرپرست مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزایش سن ، عوامل ژنتیکی ، ابتلا به بیماری، عدم تخمک گذاری ، بروز عفونتها ، اضطراب ، چاقی مفرط عوامل محیطی و شغلی ، استفاده از مواد شیمیایی در بلند مدت ، استعمال سیگار را از دیگر عوامل تاثیر گذار در باروری زنان و مردان برشمرد.

دکتر نزهت موسوی فر با بیان اینکه انجام روشهای درمان ناباروی به صورت پله ای و از روشهای ساده تا پیشرفته بر روی افراد انجام می گیرد اظهار داشت : مرکز تحقیقات ناباروری منتصریه دانشگاه علوم پزشکی مشهد یکی از قطبهای اصلی درمان ناباروری در کشور به شمار می رود که به افراد داخل و خارج از کشور خدمات درمانی ارائه می دهد.

وی افزود: این مرکز علاوه بر ارائه خدمات به زوجهای ناباروری شهرستانهای استان ، استانهای خراسان شمالی و جنوبی ، گلستان ، سیستان و بلوچستان ، زاهدان به بیماران خارج از کشور نیز از جمله افغانستان ، پاکستان ، ترکمنستان ، آلمان ، عربستان ، عراق ، بحرین ، روسیه ، هلند و کانادا خدمات ارائه می دهد .

گفتنی است : نگاهي به آمارها و صحبت‌هاي مسئولان پزشكي و درماني كشور حكايت از آن دارد که هم اینك سه‌میلیون زوج نابارور در كشور وجود دارد و سالانه 15درصد به این میزان افزوده می‌شود. از اين تعداد حدود 70درصد از زوج‌های نابارور قابل درمان هستند. در گذشته شهر يزد تنها قطب درماني در زمينه ناباروري به‌حساب مي‌آمد و تمام زوج‌ها از ساير نقاط كشور به اين استان مراجعه مي‌كردند، اما در سال‌هاي اخير ساير شهرهاي كشورمان نيز در اين زمينه پيشرفت نموده و در زمینه درمان ناباروری به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌است. كشورمان در این حوزه، جزو 10كشور برتر جهان محسوب می‌شود. هم اینك در كشور، 60مركز درمان ناباروری فعال است كه يكي از مراكز، مركز تحقيقاتي درماني ناباروري منتصريه، وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مي‌باشد./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.