استاندار سیستان ‌و بلوچستان:

سیستان‌وبلوچستان برای خروج کامل از محرومیت نیازمند سرمایه‌گذاری است

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و امن‌ترین استان کشور برای خروج از محرومیت کامل نیازمند سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، علی محمد آزاد در دوازدهمین همایش ادواری روسای شوراهای اسلامی استان‌های سراسر کشور در چابهار اظهار داشت: جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری این استان جزو مهربان‌ترین مردم کشورند که وطن را با هیچ چیزی معاوضه نمی‌کنند.
وی بابیان اینکه سیستان و بلوچستان دارای یک‌هزار و 600 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای پاکستان و افغانستان است،‌ گفت:‌ یک‌هزار و 300 کیلومتر این مرز خاکی و 300 کیلومتر دیگر آن آبی است و مجموعه‌ای از اقوام،‌ قبایل و طوایف شیعه و سنی با دوستی و محبت در کنار یکدیگر در این استان زندگی می‌کنند.
وی بیان داشت:‌ درحالی که آمریکا،‌ رژیم صهیونیستی و ناتو و منافقین در کشورهای همسایه این استان دارای پایگاه، لشکر، سیستم‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند و برای ضربه زدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی از طرق مختلف دائما مشغول طراحی و اجرای انواع دسیسه‌ها و جنایات هستند، اما به لطف خدا، ایمان و اعتقاد قوی، تبعیت از رهبری و حضور مردم در صحنه تاکنون تمامی توطئه‌های آنان را خنثی کرده است.
استاندار سیستان و بلوچستان تاکیدکرد:‌ این استان با 190 هزار کیلومتر مربع گستره هم‌طراز با هفت استان کشور است و جغرافیای بسیار عجیبی دارد به طوری که از توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها و حوادث پیش‌بینی نشده مانند وزش بادهای 120 روزه، گرمای تا 50 درجه، برف و سرما، باران‌های سیل آسا، کویر، جنگل، باغات و نخلستان‌ها، دریا، کوهستان و بیابان به طور یکجا و بعضا همزمان برخوردار است.
آزاد گفت:‌ همجواری این استان با کشورهای افغانستان و پاکستان و بی‌توجهی دولت‌های این کشورها به مرزهایشان و مقابله با بیماری‌های واگیردار، متاسفانه سبب شده در طول سال؛ انواع بیماری‌های واگیردار از جمله مالاریا، وبا و ‌غیره از طریق مرزها وارد این استان شود که برای جلوگیری از گسترش آنها هزینه‌‌های زیادی را متقبل می‌شویم.
وی افزود: درحالی که دشمنان نظام اسلامی تلاش کردند از طریق برخی گروهک‌های مزدور چهره‌ای خشن و ناامن از این استان در اذهان عمومی ترسیم کنند، اما با تلاش‌های انجام شده نه تنها این استان برای اشرار و تروریست‌ها ناامن شده بلکه جرائم امنیتی و انتظامی کاهش چشمگیری پیدا کرده به طوری که سیستان و بلوچستان در میان استان‌های کشور در مکان چهاردهم قرار دارد.
وی در ادامه سخنانش با تبریک ایام الله دهه فجر و سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افزود:‌ به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، دولت خدمتگزار برای محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان در حال هزینه کردن اعتبارات کلان و نجومی است.
آزاد ادامه داد: درطول فعالیت دولت‌های نهم و دهم تنها برای اجرای خط لوله انتقال گاز از عسلویه تا ایرانشهر با هزارکیلومتر لوله کشی، یک‌هزار و 700 میلیارد تومان هزینه شده و با یک‌هزار و 500 میلیارد تومان دیگر نیز عملیات گازرسانی و لوله کشی داخل استان نیز انجام خواهد شد.
وی افزود:‌ با ساخت یک‌هزار و 600 کلاس درس ظرف دو سال اخیر، به تازگی مدارس کپری، خشت و گلی در استان جمع‌آوری شده و اینک باید برای شمار زیادی از مدارس نیازمند به مرمت اعتبارات هنگفتی اختصاص یابد.
استاندارسیستان و بلوچستان ادامه داد:‌ وجود 12 سال خشکسالی از یک طرف و ریزش باران‌های سیل آسا و ناگهانی که بعضا در مدت 15 دقیقه 90 میلی‌متر باران می‌بارد، دولت را بر آن داشت تا ساخت بیش از 30 سد را در برنامه قرار دهد که تاکنون هفت سد از این تعداد به بهره‌برداری رسیده است.
وی افزود:‌ برخی تصور می‌کنند، سیستان و بلوچستان سرزمینی خشک و لم‌یزرع است، اما بخاطر وجود خاک بسیار حاصلخیز آن هرساله بیش از 400 هزار تن هندوانه خارج فصل تولید و در آستانه شب یلدا به سایر نقاط کشور ارسال می‌شود.
وی گفت:‌ تولید انواع میوه‌های گرمسیری و غیرگرمسیری، تامین 80 درصد تون ماهیان کشور و تامین 43 هزار تن گوشت کشور به صورت بسته‌بندی از قابلیت‌های این استان پهناور برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.