با رویکردی به آرای امام راحل؛

کتاب احتکار منتشر شد

کتاب « احتکار» با رویکردی به آرای امام خمینی (ره) منتشر شد.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به‌نقل از روابط عمومی آستان امام خمینی (ره)، کتاب احتکار، با رویکردی به آرای امام خمینی (ره) در یک هزار نسخه توسط موسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) به بازار کتاب عرضه شد.
این کتاب به قلم محمدرضا فقهی بر اساس فقه شیعه و با محور قرار دادن دیدگاه‌های امام راحل در مورد احتکار ‌ـ که همان دیدگاه مشهور فقهای عظام‌ ـ است در چهار فصل تدوین شده است.
بعد از ذکر درآمد کتاب که درباره مالکیت خصوصی در اسلام است، در فصل نخست ابتدا مفهوم لغوی و اصطلاحی احتکار و آثار و تبعات مخرب آن بیان شده است، سپس به طور اختصار، به سیر احتکار در قوانین ایران پرداخته شده است.
فصل دوم، به شروط معتبر در احتکار، از دیدگاه فقها اختصاص داده شده است.
در فصل سوم، نخست محل اختلاف انظار فقها بیان شده، سپس به بیان ادله و مستندات مختلف فقها، درباره حکم حرمت، یا کراهت احتکار پرداخته شده است. در نهایت نیز اقوال و مستندات فقها درباره مورد و محل احتکار بیان شده است.
در فصل چهارم، از اقدام‌های پیشگیرانه و اجرایی مردم و نیز حکومت در مقابله با احتکار و مجازات محتکر سخن به میان آمده است.
نویسنده در این تحقیق، صرفا به بیان دیدگاه‌های فقهای شیعه به‌ویژه دیدگاه‌های امام راحل در مورد احتکار پرداخته و خود، ادعای استنباط احکام و اعلام نظری را ندارد.
همچنین آرا و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) از تالیفات و استفتائات گرفته تا سخنرانی‌ها، پیام‌ها و نامه‌ها، تا آنجا که مقدور بود جمع‌آوری شده است.
در پایان هر فصل در این کتاب خلاصه و نتایج در چند سطر بیان شده است تا خواننده در نهایت تصویری اجمالی از کل مباحث در ذهن داشته باشد.
بیان اقوال و ادله کاملا مستند و با ذکر ماخذ از کتب معتبر فقهی بوده و دیدگاه‌های موافق و مخالف امام خمینی (ره) بیان شده و حتی المقدور سعی شده که پاسخ مخالفان به طور مستدل داده شود.
هدف اصلی این کتاب بررسی فقهی دیدگاه‌ها و مستندات حضرت امام (ره) بوده و برای تبیین و روشن‌تر شدن دیدگاه‌های ایشان به بیان اقوال و مستندات فقهای مخالف و موافق حضرت امام (ره) پرداخته شده است. همچنین برای تکمیل مباحث، در فصل نخست، بحثی کوتاه از سیر احتکار در قوانین موضوعه ایران طرح شده است.
کتاب «احتکار» در شمارگان یک هزار نسخه و به قیمت 46 هزار ریال توسط انتشارات عروج چاپ و به بازار عرضه شده است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.